برق خودرو

بهترین آموزش برق خودرو

مقدمه

آموزش برق خودرو مهم ترین بخش هر خودرو می باشد. خودرو در عین سادگی یکی از پیچیده ترین ماشین های ساخته شده به دست بشر می باشد. در گذشته خودرو ها فقط وسیله حمل و نقل بودند که جایگزین ذلیجان ها و گاری های شدند که با نیرو کششی اسب ها کار می کردند. امروزه و باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی خودرو ها علاوه بر حمل و نقل جنبه رفاهی نیز پیدا کرده اند. خودرو های امروزی از دو بخش اصلی تشکیل شده اندکه این دو بخش مکمل یکدیگر هستند.

  • سیستم مکانیکی
  • سیستم برق خودرو
برق انواع خودرو

آموزش برق خودرو

سیستم برق خودرو

برق خودرو از پیچیده ترین بخش های هر خودرو می باشد زیرا قطعات بسیار زیادی در سیستم برق خودرو استفاده می شود و تعداد زیاد قطعات الکترونیکی باعث پیچیدگی سیستم برق خودرو می شود. علاوه بر متنوع بودن قطعات الکترونیکی، پیشرفت هر روزه علم الکترونیک و پیشرفته تر شدن سسیستم های الکتریکی هم یکی دیگر از دلایل پیچیده بودن سیستم برق خودرو می شود. سیستم برق خودرو را در علم مکانیک خودرو زیر مجموعه اتاق خودرو طبقه بندی و مورد بررسی قرار می دهیم.

سیستم برق خودرو را می توان شبیه یک امپراطوری بزرگ بررسی کرد. هر امپراطوری از بخش کوچکتری تشکیل شده ات که هر بخش وظیفه مخصوص به خود را دارند. جالب است بدانید که اجزای سیستم برق در طول یک دیگر قرار دارند. این به این معنا می باشد که هر بخش از سیستم برق خودرو وظیفه دارد بخش بعدی خود را تا مین کند تا چرخه برق خودرو کامل شود. اگر نقصی در بخشی به وجود آید بر روی دیگر بخش های سیستم برق خودرو تاثیر می گذارد و روند کلی را کند می کند.

اجزای برق خودرو

در بخش قبلی در مورد اهمیت و نحوه عملکرد بخش های مختلف برق خودرو با هم صحبت کردیم. در این قسمت پنج بخش اصلی سیستم برق خودرو را معرفی کرده و در مورد هر کدام توضیح مختصری ارائه میکنیم:

  1. تولید کننده برق
  2. ذخیره کننده برق
  3. توزیع کننده برق
  4. کنترل کننده برق
  5. مصرف کننده برق

سیستم برق خودرو را می توان به سیستم خون رسانی بدن انسان هم تشبیه کرد. در سیستم خون رسانی قلب وظیفه تولید و پمپاژ خون تازه را بر عهده دارد. رگ ها وظیفه توزیه کننده را برعهده دارند و اندام مختلف همان مصرف کننده های برق تولیدی می باشند.

تولید کننده برق خودرو

تولید کننده برق همان دینام می باشد. دینام ها مدل های مختلفی دارند اما نحوه عملکرد تمام دینام ها شبیه به هم می باشد. یعنی تمام دینام ها انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. و این انرژی تولید شده را به بخش بعدی منتقل میکنند. دینام ماشین همانطور که توضیح داده شد قلب تپنده سیستم برق خودرو می باشد. در نتیجه اگر دینام خودرو آسیب ببیند چرخه تولید برق از همان ابتدا دچار مشکل می شود.

برق خودرو

تولید کننده برق خودرو

ذخیره کننده برق خودرو

برق تولیدی توسط دینام یا باید همان لحظه که تولید می شود مصرف شود یا باید ذخیره شود تا بعدا از آن استفاده کرد. وظیفه ذخیره برق تولید توسط دینام بر عهده باطری می باشد. باطری ها در حجم های مختلفی وجود دارند که متناسب با میزان مصرف برق خودرو باطری مناسب برای خودرو انتخاب می شود. حفظ و نگهداری باطری خودرو هم بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

توزیع کننده برق خودرو

بعد از اینکه انرژی الکتریک توسط دینام تولید شد و مازاد آن توسط باطری ذخیره شد. باید این برق را بخش های مختلف خودرو منتقل کنیم تا چرخه سیستم برق خودرو کامل شود. وظیفه توزیع و انتقال برق خودرو بر عهده سیم کشی خودرو می باشد. دقیقا مانند رگ ها در سیستم خونرسانی می باشند. سالم و کار آمد بودن سیم کشی خودرو مهم ترین بخش سیستم برق خودرو می باشد. زیرا اگر سیم کشی دچار مشکل شود حلقه اتصال بین تولید کننده برق و مصرف کننده برق در خودرو قطع می شود.

کنترل کننده برق خودرو

چهرامین بخش از سیستم برق خودرو را کنترل کننده ها تشکیل می دهند. وظیفه این کنترل کننده ها، کنترل میزان برق ورودی به مصرف کننده های برق خودرو می باشد. دکمه ها و ریموت مهم ترین اعضای کنترل کننده های برق خودرو می باشند.

مصرف کننده برق خودرو

آخرین حلقه در زنجیره برق رسانی خودرو مصرف کننده های برق می باشند. تمام وسایل الکترونیکی موجود در خودرو جز مصرف کنند های برق خودرو می باشند. که به وسیله سوکت ها و فیش ها به سیم کشی برق خودرو متصل میشوند و چرخه برق خودرو را کامل می کنند.

آموزش تخصصی برق خودرو

بهترین آموزشگاه برق خودرو

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید سیستم برق خودرو بسیار پیچیده می باشد. در حالیکه در این مطلب ما فقط به بخش های اصلی برق خودرو اشاره کریدم و وارد جزئیات آن نشدیم. برای هر راننده لازم است که به برق خودرو آشنا باشد و بتواند ایرادات جزئی را رفع کند. برای آشنایی پیدا کردن به برق خودرو باید به یک آموزشگاه برق خودرو مراجعه کنید و دوره های برق خودرو را سپری کنید تا در مواقع لزوم از پس مشکلات جزئی برق خودرو خود بر آیید.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو