آموزشگاه تخصصی فنون خودرو (فن خودرو سابق)

تکنولوژی شتابان رشد و توسعه می یابد و در اين بین صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد . به گواهی آمار صنعت خودرو بعد از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید . ابداع و پژوهش در صنعت خودرو بی توقف و با شتاب زیاد در حال گسترش و توسعه است . هر روز شاهد شکوفائی و نو آوری روز افزون در این صنعت هستیم و میدان رقابت همچنان به روی طراحان و مهندسان صنعت خودرو باز می باشد.

توجه به گسترش روزافزون صنايع خودرو و مرتفع نمودن نيازهاي حمل و نقل،توليد و نگهداري اصولي خودرو يکي از ملزومات زندگي انسان گشته و همانگونه که بايد در چرخه ي توليد، خودرويي کم هزينه و با بهره وري بالاتر توليد شود، در عرصه ي نگهداري و سرويس اتومبيل نيز به متخصصين آشنا با صنعت خودرو، مجرب و توانا براي تعمير و نگهداري اصولي آن ضروري است. لذا با توجه به توليد انبوه و بسيار متنوع خودرو در جهان اهميت رشته برق خودرو بيش از پيش مشخص مي گردد.

همواره شاهد افزایش فراوان مونتاژ و ساخت انواع خودروهای خارجی و ایرانی هستیم و مشتاقانه مردم ایران برای خرید خودرو شخصی اقدام می کنند. طبق آمار رسمی خانواده هایی که در سال 1395 صاحب خودرو بودند نسبت به 20 سال گذشته درصد آنها بیشتر از 3 برابر شده و در 20 سال پیش رو تعداد خودروها در ایران 5/2 برابر رشد خواهد کرد و به 50 میلیون خودرو میرسد. از طرفی داشتن خودرو برای همه مردم به یک ضرورت در زندگی تبدیل شده و تقریبا هر خانواده ای حداقل یک خودرو دارد. بنابراین مردم ناگزیر برای رفع مشکلات و عیوب خود به مکانیک و برق کار خودرو نیازمندند. با توجه به این شرایط بازار کار خوبی برای علاقه مندان به شغل برق کار خودرو یا همان باطریساز وجود دارد و آینده شغلی خوبی نیز پیش روی آنها خواهد بود.  

با توجه به دانسته های علمی، عمر مفید خودروها طبق استاندارد جهانی مابین 7 تا 10 سال است اما در کشور ایران از خودروها میانگین مابین 15 تا 25 سال استفاده می کنند که این موضوع باعث بالا رفتن سرانه ی تعمیرات خودرو در ایران نسبت به متوسط جهانی است. به طور که هر ایرانی هر سال میانگین 5 تا 8 دفعه برای تعمیر و سرویس خودروی خود به تعمیرگاه می رود و طبق مشاهده ی میدانی به این نتیجه می رسیم که بازار کار این شغل به این زودی اشباع نمی شود.

اگر یک جمع بندی کلی کنیم متوجه خواهیم شد که مشغول بودن در شغل برق خودرو در کل دنیا و حتی کشور ایران به نسبت بقیه ی رشته ها چون رشد و توسعه ی  هر روزه ی این تکنولوژی و دگرگونی و پیشرفت سیستم های جدید موجود در حال زیاد شدن است می توان نتیجه بگیریم اگر برق کارهایی که در این عرصه همواره مهارت و اطلاعات خودشان را با توجه به اطلاعات روز تغییر دهند و اطلاعاتشان به روز باشد، سالیان سال می توانند در این شغل و حرفه فعالیت کنند و درآمد مطلوب و قابل توجه ای داشته باشند.

تمامی افرادی که به نوعی در رشته ی برق خودرو مهارت بدست آورده اند و در صورت ضرورت ، مشکلات خودرو شخصی خود و دیگران را بر طرف نموده و از این راه توانسته اند بر دانش و تجربه خود افزوده و مهارت کسب کنند. با شرکت در دوره های برق خودرو درجه 1 و 2 در آموزشگاه تخصصی فنون خودرو می توانند بعد از گواهینامه ی معتبر فنی و حرفه ای به اشتغال در این زمینه ی کاری اهتمام ورزند .

فرصتهای شغلی و وضعیت استخدام باطری سازی (برق خودرو)

کارآموزان پس از اتمام دوره ی آموزشی می توانند :

  • استخدام در کارخانجات تولیدکننده خودرو در داخل و خارج کشور
  • کار در شرکت های وابسته به سازنده های خودرو از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو
  • همچنین می تواند در نمایندگی های مجاز خودروسازان داخلی و خارجی خودرو کار کرده و یا حتی به طور مستقل برای خود باطری سازی راه اندازی کند.
  • کار برای شرکت ها، ادارات، مراکز نظامی و انتظامی به عنوان باطری سازی اختصاصی برای سازمان
  • اخذ نمایندگی فروش باطری های ایرانی و خارجی
  • فعالیت به صورت تخصصی در یکی از عناوین نصاب دزدگیر خودرو، نصاب سیستم صوتی و تصویری خودرو، شارژ و دشارژ و نشت یابی کولر خودرو، نصاب قفل و شیشه بالابر خودرو، تعمیرات صفحه کلید و ...

 

میزان درآمد باطری سازی (برقکار خودرو) چقدر است؟

اغلب مشاغل فنی درآمد مناسبی دارند. برق کار خودرو هم یکی از آنها می باشد. با اطمینان میگوییم که هر برق کار خودرویی که از تخصص، دانش و تجربه خوبی برخوردار بوده، با مشتریان برخورد مناسب داشته، کار با کیفیت به مشتریان ارائه کرده و بتواند اطمینان آنها را جلب کند، می تواند به درآمد خوب و بالایی در این شغل دست یابد.

در صورتی که در شرکت های خودرو سازی و یا تعمیرگاه های کوچک و بزرگ خودرو سازی به عنوان برق کار خودرو مشغول به کار شوید، حداقل مقدار حقوق این شاغلین طبق مصوبات شورای عالی در چارچوب ماده 41 قانون کار که هر سال تعیین می شود، شروع می گردد که اگر کارفرما رضایت داشته باشد تا دو تا سه برابر پایه ی وزارت کار قابل افزایش است. اما اگر شما به طور مستقل و برای خود کار کنید خیابانی که تعمیرگاهتان در باشد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن خیابان، بزرگی و کوچکی تعمیرگاه و مجهز بودن ، دور و نزدیک بودن بقیه ی تعمیرگاه ها و از همه مهمتر میزان مهارت و تخصصتان تعیین کننده ی درآمدتان می باشد. که البته طبق تحقیقات در بین کارآموزان گذشته ی آموزشگاه فنون خودرو که هم اکنون مشغول به کار هستند تعمیرکار برق خودرو بین 3 تا 7 برابر حداقل حقوق اداره ی کار و در بعضی شرایط حتی بیشتر از این میزان هم درآمد دارند.

برای مثال تعمیرات باطری سازی و برق خودرو براساس تعرفه ی بازار برای خودروی تندر 90 در سال 1397 به شرح زیر است:

 

عنوان تعمیرات

 
 

مبلغ

باز و بسته کردن داشبورد 90.000 تومان
تعمیر برف پاک کن 45.000 تومان
باز و بستن سیم کشی کامل 300.000 تومان
اجرت تعویض لامپ جلو 30.000 تومان
تعمیر و تعویض شیشه بالابر 45.000 تومان
تعمیر کامل دینام 130.000 تومان
دیاگ و شستشوی انژکتور 70.000 تومان
نصب دزدگیر معمولی 70.000 تومان
تعویض و نصب باطری 20.000 تومان
تعویض بوق   15.000 تومان

اگر شما در  یک روز 6 مشتری داشته باشید و به طور میانگین از هر نفر 50 تومان حق الزحمه دریافت کنید، درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز 300.000 تومان و در ماه (26 روز کاری) هفت میلیون هشتصد هزار تومان خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک، تجهیزات، اجاره به طور خالص 5/5 میلیون تومان برای شما خواهد ماند (بر اساس نرخ نامه سال 1397).

البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق یک تعمیرکار خودرو سه اصل مهم در بالا بردن میزان در آمد است و اهمیت فراوانی دارد.