زمان تعویض تسمه تایم

درباره زمان تعویض تسمه تایم

امروزه یکی از مهمترین مزایای شرکت در یک دوره آموزشی مکانیک خودرو، تعمیر خودروی خود و همچنین تعویض تسمه تایم می باشد. از مهمترین قطعاتی که در خودرو وجود داشته و باید توجه بسیاری زیادی به آن کنید، تسمه تایم خودرو می باشد. تسمه تایم از مهمترین قطعات خودرو به حساب آمده و باید به زمان تعویض آن توجه ویژه ای کنید، چرا که در صورت خرابی این قسمت از خودرو می تواند هزینه های بسیار سنگینی را برای شما به وجود آورد. جنس تسمه تایم های موجود در خودرو ها از پلاستیک بوده و همچنین این قطعه دارای یک سری شیار های دندانه مانند می باشد که ارتباط بین میل لنگ و میل سوپاپ را برقرار می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با زمان تعویض تسمه تایم و همچنین نکات بسیار مهم که باید آن هارا رعایت کنید می پردازیم.

درباره تسمه تایم

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد، قطعه تسمه تایم داخل موتور خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از مهم ترین قطعات خودرو به حساب می آید. چراکه در صورت نبود و یا پارگی تسمه تایم، خودروی شما نه تنها روشن نشده بلکه نمی توان آن را حرکت داد. یکی از مهم ترین وظایف تسمه تایم تعیین زمان حرکت میل سوپاپ موتور می باشد. این اتفاق به نحوی رخ می دهد که به ازای گردش هر دور از میل لنگ، یکبار میل سوپاپ گردش می کند. البته ناگفته نماند که در زمان های گذشته از زنجیر به عنوان تسمه تایم استفاده می کردند که از طول عمر بسیار بالاتری نسبت به تسمه تایم های پلاستیکی برخوردار بود، اما هر کدام از این نوع تسمه تایم ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که هر کدام را در زمان مشخصی باید تعویض نمود.

پاره شدن تسمه تایم و عواقب آن

اگر به زمان تعویض تسمه تایم خودروی خود دقت نداشته باشید، آن پاره شده و متحمل هزینه های سنگین خواهید شد. یکی از اولین قطعات خودرو که پس از پاره شدن تسمه تایم، موجب آسیب جدی می شود میل سوپاپ ها می باشند.چراکه در صورت پاره شدن تسمه تایم ، زمانبندی چرخش میل لنگ و میل سوپاپ برهم ریخته و در نهایت این دو قطعه بسیار مهم با یکدیگر برخورد می کنند.

پاره شدن تسمه تایم و عواقب آن

خراب شدن تسمه تایم و عواقب آن

بررسی پراید و پژو از نظر پاره شدن تسمه تایم

امروزه از پر استفاده ترین خودرو ها در بین عموم مردم، پراید و پژو می باشد که هر کدام به نوعی به پاره شدن تسمه تایم واکنش نشون می دهند. در مدل های قدیمی پراید به دلیل کوتاه بودن شاتون های داخل موتور، پاره شدن تسمه تایم مشکل جدی ای ایجاد نکرده و تنها موجب خاموش شدن ماشین می شود. اما در مقابل پراید های یورو 4 و همچنین پژو ها در صورت خراب شدن تسمه تایم، میل سوپاپ آسیب جدی ای دیده و برای تعمیر موتور خودرو باید ماشین را به یک مکانیک حرفه ای بسپارید. همچنین باید توجه داشت که این آسیب به مراتب در مدل های ریو بسیار سنگین تر خواهد بود.

نکته مهم درباره تسمه دینام

یکی دیگر از قطعات بسیار مهم که در زمان تعویض آن باید بسیار هوشیار باشید، زمان تعویض تسمه دینام می باشد. چرا که این قطعه به صورت نرمال باید به ازای هر 20 هزار کیلومتر تعویض شود. چرا که در صورت پاره شدن این تسمه، قطعه های آن به داخل مخزن تایمینگ ریخته شده و موجب خراب شدن تسمه تایم می شود.

بررسی زمان تعویض تسمه تایم

امروزه به طور متوسط پس کارکرد خودرو به میزان 60000 کیلومتر باید نسبت به تعویض تسمه تایم خودروی خود اقدام کنید. اما ناگفته نماند که این مقدار در تمام خودرو ها بر حسب مدل و همچنین میزان کارکرد متفاوت بوده و باید شاخص های بیشتری نسبت به میزان کیلومتر خودرو در نظر بگیرید. چرا که عمر مفید یک تسمه تایم به صورت متوسط بین 3 تا 5 سال می باشد که حتما باید پس از گذشت این میزان زمان نسبت به تعویض تسمه تایم خودروی خود اقدام کنید.

بررسی زمان تعویض تسمه تایم

عوامل تعیین کننده در زمان تعویض تسمه تایم خودرو

نشانه های خرابی تسمه تایم

  • پدید آمدن دود بیش از حد نرمال از اگزوز یکی از شاخص هایی می باشد که می تواند علت آن وجود مشکل در تسمه تایم باشد. چرا که اگر این قطعه در موتور خودرو به درستی فعالیت نکند سوخت به درستی دچار احتراق نمی شود.
  • از دیگر نشانه های خراب شدن تسمه تایم می توان به روشن نشدن خودرو اشاره کرد، چراکه در صورت وجود مشکل در تسمه تایم، میل لنگ ها به درستی با میل سوپاپ ها ارتباط برقرار نمی توانند کنند.
  • همچنین از دیگر نشانه هایی که با دیدن آن می توان به نزدیک شدن به پایان طول عمر تسمه تایم خودرو پی برد، کاهش قدرت و همچنین عملکرد موتور خودرو اشاره کرد.

نکته درباره بلبرینگ تایم

یکی دیگر از قطعات بسیار مهم که مانند تسمه تایم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زمان تعویض بلبرینگ تایم می باشد که به صورت متوسط بهتر است پس از طی کردن هر 100000 کیلومتر، اقدام به تعویض آن کنید.

بررسی زمان تعویض تسمه تایم در انواع خودروها

  • خودرو پراید
    که بهتر است به ازای هر 100 هزار کیلومتر تعویض شود
  • انواع پژو
    که بهتر است به ازای هر 70 هزار کیلومتر تعویض شود
  • زانتیا
    که بهتر است به ازای هر 65 هزار کیلومتر تعویض شود
  • ال 90
    که بهتر است به ازای هر 40 هزار کیلومتر تعویض شود
  • مگان
    که بهتر است به ازای هر 60 هزار کیلومتر تعویض شود
  • ریو
    که بهتر است به ازای هر 65 هزار کیلومتر تعویض شود
  • مزدا323
    که بهتر است به ازای هر 70 هزار کیلومتر تعویض شود
بررسی زمان تعویض تسمه تایم در انواع خودرو

بررسی طول عمر انواع تسمه تایم در خودروها

همانطور که با خواندن مطالب فوق متوجه شدید، زمان تعویض تسمه تایم به صورت نرمال طی مسافت بین 60 تا 70 هزار کیلومتر می باشد. همچنین برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید با خواندن دفترچه راهنمای ماشین خود، بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم را متوجه شوید.

جمع بندی درباره زمان تعویض تسمه تایم

همانطور که با خواندن مطالب بالا متوجه شدید، زمان تعویض تسمه تایم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که حتما باید نسبت به زمان تعویض آن هوشیار باشید. همچنین بهتر است علاوه بر تسمه تایم به تعویض بلبرینگ تایم و تسمه دینام دقت داشته باشید تا متضرر خسارت های بسیار سنگین نشوید. همچنین برای تعویض تسمه تایم خودرو نباید تنها میزان مسافت طی شده توسط خودرو را در نظر بگیرید، چرا که هر یک از این تسمه ها طول عمر مفیدی داشته، اما به طور متوسط هر تسمه تایم طول عمری برابر 3 تا 5 سال دارند . همچنین شما خود می توانید با دیدن آموزش مکانیک خودرو، به تنهایی اقدام به تعویض تسمه تایم خودروی خود کنید.

سوالات متداول
  1. روغنی شدن تسمه تایم در موتور خودرو به چه معناست؟
    در صورت مشاهده همچین وضعیتی باید حتما تسمه تایم را تعویض کنید، چرا که شما برای پاک کردن روغن تنها از بنزین می توانید استفاده کنید که در صورت انجام این کار تسمه موتور شما خشک می شود و به سادگی پاره می شود.
  2. آیا می توان از تسمه تایمی که به مدت طولانی به صورت آکبند از آن نگهداری شده استفاده کرد؟
    خیر، چرا که هر تسمه تایم تاریخ انقضا داشته و باید حتما به آن توجه داشته باشید.
  3. آیا شاخص میزان مسافت طی شده در خودرو می تواند به تنهایی یک عامل برای تعویض تسمه تایم باشد؟
    خیر چرا که هر تسمه تایم یک تاریخ انقضا داشته و حتما باید به آن دقت کنید.
1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو