دیاگ خودرو

دوره آموزشی مقدماتی دیاگ خودرو

دیاگ خودرو چیست؟

بعد از اینکه ماشین های شخصی به وجود آمد افرادی که شغل مکانیکی داشتند برای اینکه بتوانند مشکل مکانیکی یک ماشین را پیدا کنند باید تمام قطعات ماشین را پیاده کند تا بتواند مشکل ماشین را پیدا کند. اما بعد از گذشت چند سال به دنبال یک وسیله ای بودند که بدون نیاز به پیاده کردن تمام قطعات ماشین بتوانند مستقیم مشکل را پیدا کنند.

دستگاه دیاگ خودرو

دستگاه دیاگ

بعد از دهه 80 کارخانه های خودرو سازی وسیله ای به نام دیاگ تولید کردند که توان تشخیص تمام مشکلات ماشین را نشان دهد به صورت الکترونیکی. زمانی که دستگاه دیاگ تولید شد کارشناسان خودرو متوجه شدند برای اینکه بتوانند مشکلات را توسط دستگاه دیاگ تشخیص دهند لازم است که یک کامپیوتر کوچک درون ماشین نصب شود.

کاربرد دیاگ خودرو

به صورت استاندارد می توان گفت که کلمه دیاگ در اصل دیاگ خالی نمی باشد بلکه به صورت مخفف کلمه Diagnostic می باشد. دستگاه دیاگ که یک نوع دستگاه کامپیوتری می باشد اطلاعات را به نحوی از کامپیوتری که داخل ماشین نصب شده است دریافت می کند.

بعد از اینکه دیاگ توانستد کد هارا دریافت کند می بایست این کد هارا آنالیز کند و اگر مشکلی در مکانیک ماشین باشد بر روی صفحه دیاگ به ما نشان می دهد.

از آنجا که دستگاه دیاگ یک دستگاه کد خوان می باشد که کد های دریافت شده توسط کامپیوتر خود رو را دریافت می کند و آنالیز می کند دارای دو مدل اسکن می باشد به این صورت که یک سری اسکن به نام جی اسکن وجود دارد که بیشتر در خودرو های لوکس و حرفه ای امروز یعنی بنز،بی ام و، لکسوز و… می باشد که در این نوع دستگاه ها استفاده می شود.

یک نوع دیگر اسکن کد های کامپیوتری وجود دارد که ارزان تر می باشد که هر فردی می تواند به طور استاندارد از آن استفاده کند. نحوه کار کردن این دستگاه به روشی است که لازم نیست که حتما وای فای و یا بلوتوث شما فعال باشد تا اطلاعات ارسال شود بلکه می توانید توسط نصب برنامه توسط گوشی اطلاعات دریافت شده به شما توسط اپلیکیشن ارسال می شود.

شناسایی مشکل توسط دیاگ

در مکانیک ماشین مشکلات زیادی است که می توان توسط دیاگ شناسایی کرد و آن مشکلات را رفع کرد. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت چه مواردی را می توان توسط دیاگ تشخیص داد.

1-ولتار سنسور اکسیژن ماشین

2-دمای آب رادیاتور

3-سرعت فن موتور

4-استپر موتور

5-سرعت ماشین

6-گشتاور موتور

7-وضعیت سیستم تهویه

پیدا کردن مشکل توسط دیاگ

تشخیص خطا توسط دیاگ

زمان دیاگ زدن

به طور خلاصه اگر بخواهیم دیاگ را تعریف کنیم همان حالت چکاپ برای بدن را دارد. به این صورت که چکاپ تمام مشکلات درون بدن را می گوید و دیاگ زدن مشکلات داخل ماشین.

اما زمان برای دیاگ زدن به این گونه می باشد که برای اینکه از سلامتی خودرو مطلع باشیم بهتر است هر چند مدت یک بار ماشین را به دست دیاگ بسپاریم. اما موارد دیگری نیز می باشد که نشان می دهد که مشکل دارد اما معلوم نیس از کجا! بهتر است که از دیاگ استفاده کنید.

1-لرزش بدنه و موتور خودرو

2-ریپ زدن خودرو

3-سوخت غیر عادی بیش از حد مصرف کردن سوخت

4-کامل استارت نخورد ماشین و مشکل در روشن شدن

5-تعویض دنده به صورت سخت

در مواردی که بالا اشاره کردیم هروقت که دیدید ماشین هرکدام از این موارد را دارد بهتر است که یک دفعه ماشین را به دست دیاگ بسپاریم تا مشکلات را شناسایی کنیم.

آموزش کار با دیاگ

ابتدا لازم است که دستگاه دیاگ را به کابلی که متصل  به ماشین می باشد وصل کنید و سوئیچ ماشین را باز کنید و کمی منتظر بمانید. بعد از اینکه متوجه شدید اتصال بین دیاگ و خودرو متصل شد، نام خودرو و مشخصات را در دستگاه دیاگ وارد کنید. سپس بعد از اینکه توانستید اطلاعات را وارد کنید نوع دیاگ تو دستگاه دیاگ مشخص می شود.

در مرحله بعد نوع دیاگ مشخص می شود این بستگی به مشکل ماشین دارد که چه نوع دیاگی باشد  به این صورت که اگر برق دیاگ باشد اتصالات برق خودرو را چک می کند. بعد از اینکه عنوان دیاگ مشخص شد دستگاه شروع به کار کردن و خواندن اعداد و ارقام که در دستگاه دیاگ به صورت نمودار نشان می دهد. برای شرکت در دوره های آموزش برق خودرو با کارورکس در تماس باشید.

نحوه کار با دستگاه دیاگ

آموزش کار با دستگاه دیاگ

این را در نظر داشته باشید که اگر خطایی در کامپیوتر خودرو رخ دهد بهتر است که آن را پاک کنید. اگر با پاک کردن اخطار از بین رفت که چه خوب. اما اگر اخطار از بین نرف یک مشکل اساسی در ماشین وجود دارد که بهتر است برای فهمیدن این مشکل به تعمیرکار مکانیک مراجعه کنید و مشکل را از بین ببرید.

در نظر بگیرید که اگر مشکل اساسی داخل ماشین را از بین نبرید و پشت گوش بی اندازید امکان دارد یک سری خرج و مخارج زیاد بر روی دستتان بگذارد که شاید شما امکان پرداخت آن را نداشته باشید.

هزینه دیاگ زدن

هزینه دیاگ زدن بستگی بر مکانیکی که شما دارد که شما به کدام مکانیکی برای دیاگ زدن مراجعه می کنید. گاهی اوقات بعضی از مکانیکی ها می باشند که هزینه گزافی برای دیاگ زدن انجام می دهند، گاهی اوقات نیز برخی از مکانیکی ها می باشند که دیاگ زدن را به صورت رایگان انجام می دهند.

بعضی از این مکانیکی ها که به صورت رایگان دیاگ می زنند بعد از تشخیص مشکل مشکل و بعد از تعمیر آن یک اجرت از دیاگ زدن نیز می گیرند.

دوره آموزشی دیاگ ماشین

امروزه شرکت کارورکس یک دوره مقدماتی و حرفه ای برای نحوه کار با دستگاه دیاگ و یا آموزش کار و رفع مشکلاتی که توسط دیاگ شناسایی شده را به شما آموزش خواهیم داد. اگر به دنبال این می باشید که پا به بازار کار مکانیک خودرو و دیاگ بگزارید بعد از اینکه شما در دوره آموزشی دیاگ ماشین شرکت کنید به شما اطمینان ورود به بازار کار را می دهیم که از درآمد بالایی نیز برخوردار می باشد.

تاریخچه دیاگ

دستگاه دیاگ در سال 1767 میلادی توسط یک دانشمند فرانسوی ساخته شد و تولید شد و بعد از آن تلاش برای تولید کامپیوتر برای خودرو شدند. که رفته رفته این نوع دستگاه ها پیشرفته شدند و توانایی تشخیص مشکلات خودرو رفته رفته بیشتر شد.

تاریخچه دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی میرسیم که دستگاه دیاگ یک دستگاه برای تشخیص مشکلات ماشین حالا چه مکانیک خودرو و یا چه برق ماشین می باشد که می تواند مشکلات داخل ماشین را به ما اطلاع دهد. توجه داشته باشید که هر چند مدت یک بار ماشین را دیاگ بزنید که از مشکلات خودروی خود مطلع شوید که دچار پرداخت هزینه های سنگین شود.

سوالات متداول دوره آموزشی مقدماتی دیاگ خودرو

1از کجا و چگونه می توان کامپیوتر دیاگ را خریداری کرد؟
بیشتر فروشگاه هایی که قطعات خودرو را می فروشند امکان فروختن قطعات مربوط به دیاگ را نیز به فروش بگذارند اما اگر نبود بهتر است که از کارخانه مربوط به دستگاه دیاگ خریداری کنید.
2آیا می توان خود تشخیص بدهیم که ماشین دچار ایراد است؟
برای اینکه بتوان تشخیص داد ماشین دچار مشکل است یک سری تست ها برای شما در مطلب بالا گذاشته ایم. بعد از اینکه مشکلات ماشین مشخص شد بهتر است که ماشین را به دست تعمیر کار بسپاریم
3در صورت خرابی کامپیوتر ماشین چه کار کنیم؟
اگر کامپیوتر ماشین شما به هر دلیلی خراب و یا دچار مشکل شد می توانید کامپیوتر جدید برای ماشین بگیرید اما این را در نظر داشته باشید که هزینه زیادی برای خرید کامپیوتر ماشین می باشد که باید خرج کنید. بعد از خریدن دستگاه می توانید دست یک مکانیک بدهید که کامپیوتر شما را تعویض و تعمیر کند
4امکان این را دارد که دستگاه دیاگ یک سری مشکلات را نتواند نشان دهد؟
بله گاهی اوقات نیز این اتفاقات پیش می آید که دستگاه دیاگ نتواند برخی از مشکلات را شناسایی کند. بنابراین لازم است که ماشین را به دست مکانیک کار بسپارید تا مشکلاتی که توسط دیاگ شناسایی نمی شود توسط مکانیک کار مشخص شود
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو