سیستم های ایمنی خودرو

درباره سیستم های ایمنی خودرو

امروزه سیستم های ایمنی خودرو از مهم ترین بخش های یک خودرو می باشد که موجب کاهش چشمگیر سوانح و یا ضرر های مالی و جانی می گردند. عموما ناگوار ترین تصادفات رانندگی در خودرو هایی رخ می دهد که فاقد سیستم های ایمنی خودرو استاندارد هستند. در صورتی که قصد شرکت در یک دوره آموزشی مکانیک خودرو را دارید، آشنایی با سیستم های ایمنی خودرو بسیار کاربردی و مهم می باشد، پس با ما همراه باشید.

بررسی سیستم های ایمنی خودرو

امروزه تمامی سیستم های ایمنی خودرو به دو گروه بسیار مهم تقسیم می شوند که عبارت اند از: سیستمهای ایمنی فعال خودرو و همچنین سیستمهای ایمنی غیر فعال خودرو. که هر کدام در خودرو موارد خاصی را شامل می شوند که بسیار در امنیت خودرو تاثیر گذاراند. در ادامه می پردازیم به سیستمهای ایمنی فعال و غیر فعال موجود در خودرو:

معرفی سیستمهای ایمنی غیرفعال خودرو

این نوع از سیستم های ایمنی خودرو تنها در زمان های ضروری و یا در زمان های وقوع حادثه به وجود می آیند که مهم ترین ویژگی آن جلوگیری و به حداقل رساندن تلفات برای سرنشینان خودرو می باشد. از مهم ترین موارد آن می توان به کمربند ایمنی، ایربگ خودرو، فیوز ، فیوز هایی که توانایی قفل کردن دارند و… .

معرفی سیستمهای ایمنی غیرفعال خودرو

درباره سیستمهای ایمنی غیرفعال خودرو

معرفی سیستمهای ایمنی فعال خودرو

و اما برخی دیگر از سیستم های ایمنی خودرو که همیشه فعال هستند، با نام سیستم های ایمنی فعال خودرو می باشند و از به وجود آمدن حوادث شدید جلوگیری می کنند. به این دسته از سیستمهای ایمنی خودرو، سیستم های فعال می گویند. این سیستم ها در زمانی شروع به فعالیت می کنند که خودرو روشن شده باشد.

معرفی سیستمهای ایمنی فعال خودرو

درباره سیستمهای ایمنی فعال خودرو

این سیستمها اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از ایجاد تصادفات دارند که در صورت وجود مشکل در آنها باید به سرعت آن را برطرف نمایید. مهم ترین وظیفه ی خودروسازان بهبود هرچه بهتر سیستم های فعال و غیرفعال ایمنی خودرو می باشد. و اما سیستم های ایمنی فعال خودرو به دو گروه هشدار دهنده و پایدار کننده تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

معرفی سیستم های پایدار کننده

این سیستم ها در تمام زمانی که خودرو روشن می باشد فعال بوده و از به وجود آمدن سوانح جلوگیری می کنند. در حقیقت این سیستم ها حکم پایدار کردن وضعیت خودرو را برعهده داشته که از مهم ترین وظایف می باشد. از مهمترین این سیستم ها می توان به سیستم ABS ، ESP، EBD و… اشاره کرد.

معرفی سیستم های هشدار دهنده

در واقع این سیستم از سیستم های ایمنی خودرو وظیفه هشدار دادن به راننده را برعهده دارد. در زمانی که این سیستم اطلاعاتی درباره در خطر بودن راننده و یا وجود مشکل در خودرو را دریافت کند، به راننده اطلاع داده و مانع از به وجود آمدن حوادث می شوند. از معروف ترین این هشدار ها می توان به چراغ های کنار سرعت سنج خودرو اشاره کرد که هر کدام معنای به خصوص خود را دارند.

معرفی برخی از مهمترین سیستم های ایمنی خودرو

معرفی برخی از مهمترین سیستم های ایمنی خودرو

درباره برخی از مهمترین سیستم های ایمنی خودرو

درباره ABS و یا ترمز ضد قفل

همانطور که میدانید در خودرو های قدیمی برای ترمز کردن باید پای خود را مدام به روی پدال ترمز گذاشته و سپس برمیداشتید. این عمل در جهت لیز نخوردن لاستیک های خودرو به روی زمین بوده است. اما امروزه با پیشرفت های بسیار زیادی که در صنعت خودروسازی شده است.

ترمز های ABS یک انقلاب بزرگی در این صنعت می باشد. چراکه در این نوع از ترمز ها دیگر لازم به گذاشتن و برداشتن پا به روی ترمز نبوده و این عمل به صورت خودکار توسط ترمز های ABS بر چهار چرخ وارد می شود. درنتیجه می توان ترمز های ABS را از مهم ترین سیستم های ایمنی خودرو به حساب آورد.

ESP و یا کنترل کننده پایداری

در حقیقت این قطعه در سیستم های ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی دارد. چرا که مهمترین وظیفه آن، ایجاد پایداری مناسب در هنگام چرخیدن با خودرو در پیچ ها می باشد. این سیستم بسیار هوشمند برای اولین بار توسط شرکت بوش از آۀمان در سال 1995 به وجود آمد.

EPS و یا همان فرمان برقی

همانطور که میدانید در گذشته پیش از آمدن فرمان های هیدرولیک با فرمان های بسیار سفت سروکار داشتیم. اما امروزه شاهد فرمان های برقی بوده که کار را بسیار برای رانندگان آسان کرده است. این فرمان ها بسیار نرم بوده و در سرعت های بالا برای ایجاد امنیت، کمی صفت می شوند.

سیستم کروز کنترل

این یک از ویژگی های خودرو های جدید بوده که می تواند بسیار کاربردی باشد. شما با استفاده از این سیستم می توانید سرعت خود را ثابت کرده به نحوی که دیگر می توانید پاهای خودرو از روی پدال گاز بردارید.

دیگر سیستم های ایمنی خودرو

همچنین یکسری دیگر از سیستم های ایمنی برای برخی از خودرو ها وجود دارند که می توانند بسیار کاربردی باشد که عبارت اند از:

دیگر سیستم های ایمنی خودرو

درباره دیگر سیستم های ایمنی خودرو

  • کنترل فشار تایر ها
  • وجود کیسه های هوای جانبی
  • وجود ایربگ های پرده های مراقبت از سر
  • وجود فولاد برای افزایش استحکام
  • وجود سیستم های روشنایی HID
  • بهره مندی از سیستم ترمز اضطراری
  • بهره مندی از سیستم مشاهده نقاط کور
  • دارا بودن از قابلیت دید در شب
  • سیستم اخطار دهنده برای خروج خودرو از بین لاین
  • قابلیت تماس اضطراری در زمان پس از تصادف

جمع بندی درباره سیستم های ایمنی خودرو

امروزه یکی از مهم ترین مسائل برای هر خودرو که باید به آن توجه داشته باشید، سیستم های ایمنی خودرو می باشد. چرا که هر چه تعداد این سیستم ها بیشتر باشد، خودروی امن تری خواهید داشت . و در مقابل بروز حوادث آسیب بسیار کمی به سرنشینان خودرو خواهد خورد. ما در این مقاله شمارا با برخی از مهم ترین این سیستم ها آشنا کردیم و متوجه شدید که به صورت کلی سیستم های ایمنی به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می شوند. که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. در نتیجه بهتر است حتما پیش از دیدن یک آموزش مکانیک خودرو با مطالب این مقاله آشنا باشید.

سوالات متداول

آیا باید حتما تمامی این سیستم های ایمنی خودرو وجود داشته باشد؟
لزوما تمامی این سیستم ها اجباری نیست اما وجود آنها می تواند بسیار مفید باشد.

سیستم ESP یا همان کنترل کننده پایداری چیست؟
شما با داشتن این سیستم کنترل بیشتری به روی خودروی خود داشته و از حوادث زیادی جلوگیری خواهید کرد.

ترمز های ABS چه تفاوتی با دیگر ترمز ها دارند؟
شما با استفاده از این ترمز ها دیگر نیازی به گذاشتن و یا برداشتن ممتد به روی پدال ترمز را ندارید و همه چیز خودکار انجام می شود.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو