صفر تا صد دیاگ

معرفی صفر تا صد دیاگ

هر روز با پیشرفت فناوری‌های جدید شاهد استفاده از شیوه‌های مدرن برای عیب‌بابی خودرو هستیم. به دستگاه‌های عیب‌یاب خودرو، دیاگ گفته می‌شود. این دستگاه‌های رایانه‌ای به تکنسین‌ها کمک می‌کنند تا ایرادات مختلف در خودرو را با استفاده از کدهای خطا، شناسایی کنند.

چنانچه در این زمینه آشنائی کمی دارید، جهت کسب اطلاعات بیشتر شما در ادامه ما به بررسی صفر تا صد دیاگ می‌پردازیم.

دستگاه دیاگ چیست؟

به دستگاه رایانه‌ای که با اتصال به ECU خودرو قادر است اطلاعات بخش‌های مختلف خودرو را دریافت و ایرادات مرتبط با آن قسمت‌ها را شناسایی کند، دیاگ می‌گویند. اغلب خودروها امروزه با استفاده از فناوری رایانه کار می‌کنند و از ECU استفاده می‌نمایند.
کاربرد ECU در خودروها سبب شده تا به راحتی با استفاده از آن‌ها بتوان ایرادات خودرو را شناسایی کرد. دیاگ افزون بر عیب‌یابی خودروها، امکان اخذ اطلاعات کاربردی از بخش‌های مختلف خودرو را فراهم می‌کند.

دستگاه دیاگ چیست؟

بررسی دستگاه دیاگ

کاربرد دیاگ

درباره صفر تا صد دیاگ باید گفت که این دستگاه با دادن کدهای خطا، قادر به شناسایی عیوب خودروست و همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، تکنسین‌ها با استفاده از این کدها، قادرند ایرادات بخش‌های مختلف خودرو را با ECU های موجود در خودروها به خوبی شناسایی کنند.

طرز کار دیاگ

از طریق اتصال دستگاه دیاگ به ECU ها، می‌توان اطلاعات مورد نیاز برای رفع خرابی خودرو را گردآوری کرد. با استفاده از فناوری‌های جدید مانند سیستم مالتی پلکس در ماشین‌های جدید، میزان سیم‌کشی خودروها کم شده و در نتیجه این امکان فراهم آمده تا بتوان اطلاعات سنسورهای بخش‌های مختلف را در قسمت شبکه داخلی خودرو گردآوری کرد.

هنگام اتصال خودرو به دستگاه دیاگ، می‌توان داده‌های مرتبط با ECU هر بخش را مشاهده و بررسی کرد.

زمان استفاده از دیاگ

چنانچه خودرو با مشکل خاصی مواجه باشد، برای شناسایی آن از دیاگ استفاده می‌شود. برای نمونه اگر ماشین هر از چند گاه بی‌دلیل، خاموش می‌شود و مجبور هستید مرتب آن را روشن کنید یا پس از طی کردن مسافت کوتاهی فن آن روشن شده و صداهای عجیبی از آن می‌شنوید با دیاگ و گرفتن کد خطا می‌توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

انواع دستگاه دیاگ

امروز دستگاه‌های دیاگ متنوعی در بازار مشاهده می‌شود و بسته به کارکردشان در تعمیرگاه‌های خودرو از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • دستگاه دیاگ بلوتوثی

این دستگاه از طریق قطعه‌ای کوچک به خودروها اتصال می‌یابد و قادر است کلیه عیوب خودرو را به واسطه بلوتوث گوشی به تکنسین نمایش دهد. استفاده از این نوع دستگاه بسیار راحت است و می توان از طریق اپلیکیشن‌های موجود آن را روی گوشی تلفن همراه نیز نصب کرد.

با اتصال این اپلیکیشن بر روی گوشی، می‌توانید داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز در بخش‌های مختلف خودرو را ببینید.

  • دستگاه دیاگ لپ‌تاپی

در برخی تعمیرگاه‌ها تکنسین‌ها جهت شناسایی ایرادات خودرو، لپ تاپ‌هایی را با کابل به خودرو وصل می‌کنند تا از این طریق مشکلات و خرابی خودرو را شناسایی کنند. این کابل‌ها، مخصوص اتصال لپ‌تاپ به خودرو هستند و از طریق آن عملیات شناسایی و رفع خرابی خودرو را می‌توان انجام داد.
با استفاده از نرم‌افزارهایی که برای عیب‌یابی خودرو تهیه و ساخته شده، می‌توان به راحتی با استفاده از دستگاه‌های دیاگ لپ‌تاپی مشکلات خودرو را شناسایی کرد. این دستگاه دیاگ قابل حمل و نقل است. همچنین از جمله مزیت‌های استفاده از این نوع دستگاه، می‌توان به استفاده از باطری لپ‌تاپ زمانی که کابل برق در اختیار ندارید اشاره کرد.
چنانچه در حال رانندگی و در حرکت باشید نیز امکان استفاده از این نوع دیاگ جهت شناسایی عیوب ماشین وجود دارد.

  • دستگاه‌های دیاگ قابل حمل

این نوع دستگاه برعکس دستگاه‌های دیاگ ثابت، از قابلیت جابه جایی برخوردارند و به تکنسین امکان می‌دهند تا بدون آنکه نیاز باشد خودرو را جا به جا کند، آن را به خودرو وصل کرده و مشکلات و خرابی خودرو را شناسایی کند. این نوع دستگاه، دارای نمایشگری است که می‌توان عیوب خودرو را در آن دید.
همچنین این دستگاه‌های دیاگ قابل حمل، از رابط کاربری ساده‌ای تشکیل شده و در مقایسه با دستگاه‌های دیاگ ثابت، از قیمت خوبی برخوردار است.

  • دستگاه دیاگ ثابت روی استند

این نوع دستگاه، جزو دستگاه‌های اولیه‌ برای عیب‌یابی خودروها ساخته و مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نوع دستگاه‌ها از ظاهر مناسب و نمای خوبی برخوردارند و قرار دادن آن‌ها در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های خودرو سبب می‌شود تا افراد بدان توجه کنند.

البته در هنگام استفاده از این نوع خودرو، نمی‌توان خودرو را جا به جا کرد و باید خودرو را به نزدیک این دستگاه برد که این موارد از جمله عیوب استفاده از این دستگاه است. در حقیقت این نمونه دستگاه، جزو دستگاه‌های قدیمی عیب‌یابی خودرو محسوب می‌شود.

با توجه به وجود انواع دستگاه دیاگ، در زمان بروز ایراد و مشکلات در خودرو، تکنسین باید ابتدا نوع دیاگ را برای استفاده جهت عیب‌یابی مشخص کند و با نحوه کارکرد هر 4 نوع آشنا باشد تا بتواند به رفع خرابی و ایرادات خودرو اقدام کند. در حقیقت تکنسین، باید با صفر تا صد دیاگ آشنا باشد.

انواع دستگاه دیاگ

معرفی انواع دستگاه دیاگ

چه ایراداتی با دیاگ قابل شناسایی است

تکنسین‌ها معمولا با استفاده از این دستگاه به شناسایی موارد زیر می‌پردازند:

  • وضعیت سیستم تهویه
  •  سرعت خودرو
  • بررسی ترموستات
  •  سنسور اکسیژن
  • جعبه دنده
  • بررسی دور موتور
  • کیلومتر خودرو
  • میزان ولتاژ خودرو
  • مقدار گشتاور خودرو
  • سرعت فن خودرو
  • بررسی میزان دمای آب رادیات
  • ولتاژ دریچه کولر
چه ایراداتی با دیاگ قابل شناسایی است

چه ایراداتی با دیاگ قابل شناسایی است

نتیجه گیری در مورد صفر تا صد دیاگ

دیاگ، دستگاه عیب‌یاب خودرو است که از طریق نمایش کدهای خاص به شناسایی مشکلات و خرابی‌های ایجاد شده در خودرو می‌پردازد. انواع مختلفی از دیاگ خودرو در بازار وجود دارد و تکنسین‌ها جهت کار با انواع آن باید از دانش لازم برخوردار باشند تا با سرعت عمل و دانش فنی در این زمینه عملیات عیب‌یابی خودرو را در زمان کم و به شیوه مطلوب انجام دهند.

سوالات متداول در مورد صفر تا صد دیاگ

1.چه زمانی از دیاگ استفاده کنیم؟

زمانی که با مواردی مانند ریپ زدن خودرو، استارت ناقص، روشن شدن چراغ‌های اخطار ، تولید صدای عجیب در ماشین، کاهش توان خودرو، لرزش خودرو زمان ترمز مواجه‌اید.

2.هزینه دیاگ زدن چقدر است؟

به نوع خودرو، نوع دیاگی که استفاده می‌شود و مهارت تعمیرکار و زمانی که برای شناسایی عیوب می‌گذارد، بستگی دارد.

3.مراحل دیاگ چیست؟

اتصال کابل دیاگ به خودرو، باز کردن سوئیچ خودرو، انتخاب نوع دیاگ، شروع عملیات عیب‌یابی، دریافت کد و کدخوانی، تجزیه و تحلیل اطلاعات و رفع مشکل، پاک‌کردن خطاها.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو