علت روغن سوزی در خودرو و راه های پیشگری از آن

علت روغن سوزی در خودرو

روغن موتور یکی از مهم ترین قسمت های موتور خودرو است و وجود آن کمک می کند تا موتور سالم بماند و قطعات به درستی به حرکت در بیاید. دقت داشته باشید که اگر روغن موتور به میزان لازم و یا حتی کیفیت بسیار خوبی داشته باشد می تواند عمر موتور و یا حتی خودرو را زیاد کند پس وجود روغن موتور بسیار مهم است.

اما گاهی موقع ها پیش میاد که موتور خودرو روغن سوزی داشته باشد و شما ندانید که چرا خودرو شما روغن سوزی دارد پس ما در این مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد علت روغن سوزی در خودرو و راه های پیشگری از آن صحبت کنیم تا بدانید که چرا این اتفاق می افتد و خودروتان را بر حسب علت هایی که گفته ایم تعمیر و درست کنیم، با ما همراه باشد.

منظور از روغن سوزی موتور خودرو چیست؟

زمانی که گفته می شود خودرو روغن سوزی دارد به این معنی است که روغنی که در خودرو است به همراه سوخت می شود و مقدار روغن در موتور شما کم می شود که در صورت کم شدن روغن باعث می شود روغن به تمام قسمت های خودرو نرسد و در این صورت قطعاتی که نیاز به روغن دارند بر اثر ساییده شدن، ممکن است به مرور زمان خراب بشود و آسیب های جدی بر خودرو شما وارد بشود.

پس اگر شما دیدید که سطح روغن خودرو کم شده حتما به یک مکانیکی ببرید تا مشکل خودرو شما هر چه سریع تر برطرف بشود.

اما دقت داشته باشید که روغن سوزی خودرو روغن سوزی خودرو بیشتر برای خودرو هایی هست که از آن استفاده زیادی شده و مسافت طولانی را طی کرده است و یا خودرو های قدیمی و فرسونده روغن سوزی بسیار زیادی دارند.

یکی از کارایی روغن موتور جلوگیری از فرسودگی و ساییدگی قطعات موجود در خودرو می شود و اگر این مقدار روغن مناسب نباشد و به تمامی این قسمت ها روغن نرسد، قطعات این قطعات آسیب می بینند و برای درست کردن آن ها باید هزینه بسیار زیادی پرداخت کنید.

منظور از روغن سوزی موتور خودرو چیست؟

منطور از روغن سوزی موتور خودرو

چگونه می توان تشخیص داد خودرو روغن سوزی دارد؟

به طور کلی وقتی گفته می شود خودرو شما روغن سوزی دارد شما 2 راه برای تشخیص وعلت روغن سوزی دارید که شامل:

  1. نشتی روغن است
  2. وارد شدن روغن به محفظه احتراق سیلندر

نشتی روغن به این صورت است که وقتی خودرو شما در مکانی پارک است و وقتی ماشین را تکان می دهید متوجه می شوید که در زمین روغن ریخته است. و وارد شدن روغن به محفظه احتراق سیلندر زمانی رخ می دهد که شما متوجه خروج دود آبی از اگزوز خودرو می شوید.

اما به غیر از 2 موردی که دکر کرده ایم علائم دیگری در خودر است که نشان می دهد آن خودرو روغن سوزی دارد و باید هر چه سریع تر مشکل آن را حل کرد که این علائم شامل:

  • بوی روغنی که سخته باشد از خودرو می آید
  • کم شدن غیر عادی میزان روغن
  • چرب شدن بی دلیل شمع های خودرو
  • خروج دوده چرب در قسمت انتهایی اگزوز

علت های روغن سوزی خودرو

علت های زیادی وجود دارد که نشان می دهد خودرو شما روغن سوزی دارد و باید اقدام به درست کردن آن کنید.

به طور کلی خرابی یکی از قطعات خودرو یکی از این دلایل می شود که این قطعات شامل:

  • واشر سرسیلندر
  • یاتاقان‌ها
  • شیر PVC
  • شاتون‌ها
  • لاستیک گیت
  • رینگ و پیستون‌ها
  • جداره سیلندر

اما به جز خرابی قطعات بالا موارد دیگری هم هست که نشان می دهد خودرو شما روغن سوزی می کند که می توان اشاره کرد به:

  • ساییدگی کاسه نمد بر اثر کمبود روغن
  • موتور روغن هیدرولیک و یا گیربکس می سوزاند

روش های پیشگیری از روغن سوزی خودرو

برای این که بتوانید از خودرو خوتان مراقبت کنید تا کمتربرای آن هزینه کنید باید یک سری موارد را حتما انجام بدید همچنین ما برای این که خودرو شما روغن سوزی نکند و یا از آن پیشگیری کنید مواردی را آورده ایم تا آن ها را بررسی کنید و با دقت انجامشان بدهید که این روش های پیشگیری از روغن سوزی خودرو شامل:

  • چک کردن و عوض کردن به موقع روغن خودرو

دقت داشته باشید که روغن موتور نیاز دارد که هر چند وقت یکبار عوض بشود زیرا بعد از مدتی دیگر آن کارکرد قبلی را ندارد اما به طور کلی بهترین زمان برای عوض کردن آن به این صورت است خودرو هایی که 5 تا 8 کیلو متر کارکرده اند یک بار باید عوض کرد.

  • از روغن موتور بی کیفیت اسفاده نکنید

استفاده از روغن مورد نا مناسب و بی کیفیت باعث می شود موتور به درستی کارنکند و یا حتی ممکن است به خودرو آسیب هم بزنید. شما باید روش های تشخیص روغن موتور با کیفیت را بدانید تا آن را به درستی انتخاب کنید که در این صورت به خودرو شما آسیبی وارد نمی شود و روغن سوزی نمی کند.

  • عوض کردن فیلتر روغن در زمان مناسب

فیلتر روغن مانند صافی می ماند پس وجود آن بسیار مهم است و اگر این فیلتر کثیف بشود ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد و روغن به درستی از صافی رد نشود که این امر کمک می کند تا خودرو روغن سوزی داشته باشد. پس بعد از مدتی باید شما فیلتر روغن را تعویض کنید تا مشکلی برای خودرو به وجود نیاید.

  • میزان سطح روغن موتور را چک کنید

یکی از علت های روغن سوزی در خودرو ها کم شدن میزان سطح روغن موتور است پس باید آن را در مرور زمان پک کنید تا در صورت کم شدن غیر عادی آن را به یک مکانیکی نشان بدهید تا مشکل را حل کند.

روش های پیشگیری از روغن سوزی خودرو

پیشگیری از روغن سوزی خودرو

سخن نهایی در مورد علت روغن سوزی در خودرو و راه های پیشگری از آن

علت روغن سوزی خودرو بسیار زیاد است که ما در این مقاله به صورت کامل آن را بررسی کنرده ایم و شما باید تمام نکات را با دقت انجام بدهید به خصوص بررسی میزان سطح روغن که یکی از علائم شایع در روغن سوزی است.

مشکل روغن سوزی خودرو حل نشود به محیط زیست و طبیعت آسیب زیادی وارد می کند که یکی از مهم ترین آن ها آلودگی هوا می باشد. پس روغن سوزی خودرو را جدی بگیرد و در صورت دیدن هر گونه علائمی حتما اقدام به درست کردن هر چه سریع تر آن کنید.

سوالات متداول در مورد علت روغن سوزی در خودرو و راه های پیشگری از آن

1.چه راه های پیشنهادی برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو پیشنهاد می شود؟

برای های زیادی وجود دارد که کمک می کند تا خودرو شما روغن سوزی نکند که شامل: چک کردن میزان روغن موتور، عوض کردن فیلتر روغن، استفاده از روغن موتور مناسب و… می باشد.

2.خرابی واشر سرسیلندر می تواند یکی از علت های روغن سوزی خودرو شود؟

بله خرابی واشر سرسیلندر هم یکی از علت های روغن سوزی است.

3.از کجا تشخیص بدیم خودرو نشتی دارد؟

برای که متوجه شوید خودرو شما نشتی روغن دارد، می توانید زمان هایی که خودرو در یک مکانی پارک است و حرکت نکردن زمین را بررسی کنید و ببینید روغنی بر روی زمین است یا خیر.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو