عیب یابی برق خودرو

درباره عیب یابی برق خودرو

امروزه یکی از مهمترین مباحثی که در دوره آموزشی برق خودرو برای کارآموزان بسیار با اهمیت است، عیب یابی برق خودرو می باشد. همانطور که می دانید یکی از مهم ترین و پیچیده ترین بخش های هر اتومبیل، برق آن می باشد. امروزه با پیشرفت های بسیار زیادی که در صنعت خودروسازی رخ داده است، بسیاری از فعالیت های خودرو ها با استفاده از قطعات الکترونیکی انجام می شود. گاها برای این قطعات مشکلی پیش آمده که شما باید نسبت به عیب یابی برق خودرو اقدام کرده و سپس مشکل را برطرف نمایید. در ادامه با ما باشید تا شما را با عیب یابی برخی از مهمترین قطعات الکترونیکی برق خودرو آشنا کنیم.

درباره عیب یابی برق خودرو

امروزه با پیشرفت های بسیار زیادی که در صنعت خودروسازی رخ داده است، بسیاری از فعالیت های خودرو ها با استفاده از قطعات الکترونیکی انجام می شود. گاها برای این قطعات مشکلی پیش آمده که شما باید نسبت به عیب یابی برق خودرو اقدام کرده و سپس مشکل را برطرف نمایید. در ادامه با ما باشید تا شما را با عیب یابی برخی از مهمترین قطعات الکترونیکی برق خودرو آشنا کنیم.

برخی از قطعات برقی خودرو

امروزه یکی از مهم ترین نیاز های اساسی تمام خودرو ها برق 12 ولت می باشد که باید به صورت مستقیم به خودرو متصل باشد. به صورت کلی سیستم برق ماشین به 5 قسمت بسیار مهم تقسیم می شود که عبارت اند از:

قطعات برقی خودرو

بررسی برخی از قطعات برقی خودرو

  • دینام و یا آلترناتور که وظیفه تولید برق خودرو را به عهده دارد.
  • باتری خودرو که وظیفه ذخیره کردن برق درون خود را بر عهده دارد.
  • سیم های برق که وظیفه انتقال برق به تمام نقاط خودرو را بر عهده دارد.
  • و در آخر قطعات دیگر خودرو که وظیفه مصرف کردن برق خودرو را بر عهده دارند.

بهتر است با تمام این قطعات آشنا شوید تا به درستی بتوانید نسبت به عیب یابی برق خودرو اقدام کنید، پس با ما همراه باشید:

دینام و یا آلترناتور

یکی از مهم ترین قطعات برقی هر خودرو دینام و یا آلترناتور آن خودرو می باشد که در خودرو های جدید آلترناتور و همچنین در خودرو های قدیمی دینام وجود دارد. وظیفه این قطعه تولید برق و ذخیره برق درون باتری در زمان روشن بودن خودرو می باشد. این قطعه به وسیله تسمه دینام موجود در موتور خودرو، اقدام به تولید برق در خودرو کرده و سپس آن را به داخل باتری برای ذخیره سازی منتقل می کند.

باتری ماشین

همانطور که میدانید مهم ترین وظیفه باتری خودرو، برق رسانی به نقاط مختلف خودرو می باشد، اما این برق رسانی، تنها در زمان روشن بودن خودرو نبوده، و در زمان هایی که سوئیچ روشن باشد، شما می توانید از برق باتری خودرو در جهت بهره مندی از برف پاک کن، رادیو و… استفاده کنید. باتری ها در زمان روشن بودن خودرو به وسیله دینام شارژ شده و در زمان هایی که خودرو خاموش است برق خود را از طریق سیم های مربوط به نقاط مختلف خودرو انتقال می دهد.

باتری ماشین

درباره باتری ماشین

یکی از مهم ترین راهکار ها برای افزایش بازدهی باتری ها، کوتاه کردن طول سیم کشی باتری ها از قطب منفی و مثبت می باشد. به همین علت است که در تمامی خودرو ها کابلی را که به قطب منفی باتری متصل است را به بدنه می بندند تا قطعات برقی داخل خودرو به خوبی برق خود را از طریق بدنه دفع کنند.

کلید های برقی

همچنین باید توجه داشته باشید که لزومی ندارد تمامی قطعات خودرو در تمام زمانی که خودرو روشن است، برق مصرف کنند. مانند کلید های کنترل کننده شیشه خودرو که تنها در برخی از زمان ها بالا و یا پایین داده می شوند. و یا همچنین استفاده از برف پاک کن در تمامی زمان ها لازم نبوده و تنها وقتی احتیاج به آن داشتید از آن استفاده می کنید. یکی از متداول ترین قطعاتی که برای آن مشکل ایجاد می شود کلید های کنترل کننده خودرو بوده که می توانید نسبت به عیب یابی برق خودرو اقدام کنید.

آموزش عیب یابی برق خودرو

آموزش عیب یابی برق خودرو

آموزش عیب یابی برق خودرو چگونه است؟

استارت نخورد خودرو

عوامل بسیار زیادی می توانند موجب خوب استارت نخوردن خودروی شما شود. برای عیب یابی برق خودرو شما در ابتدا بهتر است نسبت به بررسی سالم بودن فیوز های خودروی خود اقدام کنید. و یا همچنین خوردگی های موجود به روی نقطه اتصال سیم باتری به باتری هم می تواند موجب روشن نشدن خودرو شوند. و یا همچنین ممکن است شارژ باتری و طول عمر باتری شما تمام شده و باید نسبت به شارژ کردن و یا تعویض آن اقدام نمایید.

وجود مشکل در روشن کردن چراغ خودرو

همانطور که میدانید برای عیب یابی خودرو در زمانی که چراغ های ماشین شما روشن نمی شود، 3 احتمال ممکن است رخ دهد. اول ممکن است که باتری خودروی شما تمام شده باشد. در حالت دوم ممکن است سیم کشی برق شما فرسوده بوده و برق به چراغ ها به خوبی منتقل نشود. و در آخر ممکن است چراغ خودرویتان سوخته باشد، چرا که تمامی چراغ ها دارای یک طول عمر مفید بوده که پس از آن نسبت به تعویض چراغ های خود باید اقدام کنید.

آب شدن فیوز خودرو

یکی از مهم ترین قطعات خودرو، فیوز های آن می باشد که برای جلوگیری از ورود جریان برق اضافی به قطعات خودرو کاربرد دارد. در صورتی که پس از سوختن فیوز خودرویتان، به سرعت فیوز شما خراب شد، بهتر است خودروی خود را پیش یک متخصص بوده تا مشکل اتصالی و یا سیم کشی برق خودرویتان را برطرف نماید.

آب شدن فیوز خودرو

خراب شدن فیوز خودرو

جمع بندی درباره عیب یابی برق خودرو

یکی از مهم ترین مسائل برای هر خودرو، برق خودرو می باشد. چرا که امروزه در خودرو ها قطعات الکترونیکی بسیار زیادی وجود داشته که ممکن است برای هر کدام مشکل ایجاد شود. پس در نتیجه دانستن عیب یابی برق خودرو کمک بسیار زیادی برای رفع آن عیب ها به شما می کند. همانطور که گفته شد خودرو از قطعات برقی بسیار زیادی تشکیل می شود که هر کدام وظایف خود را دارند و بهتر است در زمان خراب شدن هر کدام اگر در یک دوره آموزش برق خودرو شرکت نکرده اید، خودروی خود را پیش یک متخصص ببرید تا ایراد خودروی شما را برطرف نماید.

سوالات متداول
  1. آیا تمام وسایل برقی داخل خودرو همیشه در حال مصرف برق می باشند؟
    خیر چرا که قطعاتی مانند کلید های کنترل کننده شیشه، برف پاک کن، کولر و… در صورتی که شما از آنها استفاده نکنید، برقی را مصرف نمی کنند.
  2. علت سوختن فیوز چه می تواند باشد؟
    ممکن است برق کنترل نشده ای وارد خودرو شده و به همین علت فیوز ها برای دفع آن برق اضافی ممکن است خراب شوند.
  3. مهم ترین علت خالی شدن باتری خودرو در زمستان چه می باشد؟
    در فصل زمستان در صورتی که باتری شما به اندازه کافی شارژ نداشته باشد، سرما موجب می شود تا باتری شما به اصطلاح خالی کند. در این جور مواقع شما می توانید با باتری به باتری کردن، خودروی خود را به صورت موقت روشن نمایید.
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو