آنچه در این مطلب خواهید خواند
جلو بندی یکی از مهم ترین اجزای ماشین می باشد وجود آن و سالم بودن آن برای ماشین کاملا ضروری می باشد، این را در نظر داشته باشید در صورت خراب بودن جلوبندی خودرو بهتر است آن را به فردی که در مکانیکی کار می کند بسپارید. خرابی در لاستیک ها، خرابی در بلبرینگ ها، غیر استاندارد و ضعیف بودن کمک فنر و….باعث می شود به اجزای اصلی جلوبندی آسیب وارد کند و در نهایت خراب شدن جلو بندی بشود. برای مشاهده دوره جامع آموزش مکانیک خودرو با ما همراه باشید.
این را در نظر داشته باشید که رام مهم ترین بخش جلو بندی بوده است. رام قطعه ای فلزی مانند می باشد که از دو سر آن به شاسی ها وصل می شود و به صورت کامل بقیه قسمت های جلوبندی از طریق رام به هم دیگ کانکت یا وصل می کند. این را در نظر بگیرید که رام همانند کاپیتان کشتی می باشد که همه به آن متصل می باشند و هرکدام از ملوان ها کار خاصی را انجام می دهد، رام هم همان شغل را دارد که همه به رام متصل می باشند و کاری را انجام می دهند.
طبق ها مانند دو عدد دست می باشند که سیستم تعلیق ماشین را به سیستم شاسی جوش می دهد (وصل می کند).طبق ها از طریق وسیله خاصی به نام بوش به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو وصل می شوند.
شاید این اسم اسم جذابی نباشد اما این اسم از قبل تعین شده و یکی از مهم ترین اجزای جلو بندی می باشد و کار این قطعه این می باشد تعادل بین فرمان و چرخ ها را کنترل می کند. سگ دست مانند یک پنج ضلعی می باشد که دیسک ترمز، فرمان خودرو، کمک ها و توپی اتصالات چرخ ها همه شان به این پنج ضلعی متصل می شود.
به سیبک ها معمولا فرمان قطعه ای می گویند کار آن متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق خودرو و باعث چرخیدن چرخ ها به هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش به سه محور مختصاتی شده که در آخر هدایت و فرمان دهی قسمت جلوی ماشین می شود. معمولا سیبک های کار خاص دیگه ای انجام می دهند به نام جلوگیری از حرکت نا خواسته، این عمل باعث خنثی سازی حرکت های نا خواسته شده است.
یکی از مهم ترین بخش جلو بندی فنر ماشین است. کار فنر ماشین این می باشد که تمام وزن اتاقک ماشین روی این فنر ها قرار می گیرد. فنر ها به دلیل اینکه می توان خم شود و دوباره به حالت عادی خود برگردد بیشترین ضربات جاده به فنرها وارد می شود. برای مثال هنگام پرش از دست انداز این فنر ها می باشد که مانع می شود به ماشین آسیب جدی وارد نشود و به جان خود می گرد این فنر ها را. توجه داشته باشید که فنر های ماشین هر چند مدت یک بار باید تعویض شود.
قطعه ای می باشد که معمولا در نزدیکی 4 چرخ ماشین قرار گرفته و به چرخ ها متصل می شود تا بالا و پایین شدن فنر هارا کنترل و روان تر بکند. معمولا در فنر یک سر آن به شاسی ماشین و سر دیگر به سیستم تعلیق متصل می شود. به طور خلاصه کمک فنر عملکردش بستگی به فنر دارد که چقدر عمر کند.
امروزه به آن بیشتر میل موج گیر می گویند یکی از مهم ترین عملکرد های خودرو را در اختیار دارد به صورتی که باعث بالا بردن سطح تعادل خودرو و حتی مانع چپ شدن ماشین نیز می شود. همانطور که از اسمش پیداست میل تعادل می تواند تمام تعادل موجود در ماشین را بین 4 چرخ تقسیم کند. یکی دیگر از کاربرد های میل تعادل این می باشد که می تواند جفت سر فنر هارا به یک دیگر متصل کند.
مشکلاتی از جمله کشیده شدن خودرو به یک سمت، روغن زدگی فنر ها، ماشین در حال حرکت اما خشک و خشن می باشد. برای اینکه بتوان فهمید آیا جلوبندی ماشین دچار آسیب شده است یک تست می توان گرفت به این صورت است که، بدن خود را جلوی ماشین که سمت کاپوت می شود بی اندازید و چند بار بالا پایین کنید این عمل را طول 2-3 بار انجام دهید، بعد از آن یک دفعه دست بکشید از این حرکت بعد از اینکه ول کردید اگر دیدید جلو خودرو بیشتر از 2 یا 3 بار بالا پایین شد بدانید که جلو بندی ماشین دچار مشکل شده است.
یکی از مشکلات رایج در خرابی میله تعادل لرزش فرمان است، برای فهمیدن خرابی میله تعادل تنها کار ساده ای که باید بکنید این است که هنگام رانندگی فرمان خود را چک کنید اگر دارای لرزش زیاد بود نشان می دهد که دارای مشکل است. راه دیگر خراب شدن میله تعادل وارد شدن آسیب دستی و یا گرد و غبار می شود به صورتی که هنگامی که حالا چه در حال حرکت و ایستاده باشد امکان وارد شدن گرد و خاک می شود و باعث می شود چربی روغن گریس از بین برود.
یکی از علائم دیگر خرابی میله تعادل این می باشد که هنگامی که فرمان را در دور زدن می چرخانید یک سری صدای تق تق و شکسته شدن بدهد ماشین که نشان دهنده خرابی میله تعادل می باشد.
زمانی که فهمیدیم طبق خراب شده است که هنگام گذر از دست انداز های ماشین صدایی حالت ضربه وارد شدن به یک قطعه و یا صدای جیر جیر بدهد که به دلیل تماس سایشی شاسی باشد. یکی دیگر از نشانه های خرابی طبق خودرو نداشتن تعادل بین چرخ ها و هم راستایی آنها می باشد.
1-سیستم انتقال قدرت
2-سیستم تعلیق
3-سیستم فرمان
جمع بندی
در آخر به این نتیجه جمع بندی می رسیم که جلو بندی یکی از مهم ترین اجزای ماشین و بودن آن در ماشین ضروری است و نبود آن طوری است که اصلا ماشین حرکت نمی کند. ما اجزای جلو بندی را به دو صورت قطعه به قطعه و چگونگی عملکرد را توضیح دادیم که گفته شد جلوبندی ماشین عملکرد سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق و فرمان را در بر دارد.