کارکرد جلو بندی ماشین

کارکرد جلوبندی خودرو

جلو بندی یکی از مهم ترین اجزای ماشین می باشد وجود آن و سالم بودن آن برای ماشین کاملا ضروری می باشد، این را در نظر داشته باشید در صورت خراب بودن جلوبندی خودرو بهتر است آن را به فردی که در مکانیکی کار می کند بسپارید. خرابی در لاستیک ها، خرابی در بلبرینگ ها، غیر استاندارد و ضعیف بودن کمک فنر و….باعث می شود به اجزای اصلی جلوبندی آسیب وارد کند و در نهایت خراب شدن جلو بندی بشود. برای مشاهده دوره جامع آموزش مکانیک خودرو با ما همراه باشید.

کارکرد جلو بندی

جلوبندی ماشین

قطعات جلو بندی ماشین

1- رام

این را در نظر داشته باشید که رام مهم ترین بخش جلو بندی بوده است. رام قطعه ای فلزی مانند می باشد که از دو سر آن به شاسی ها وصل می شود و به صورت کامل بقیه قسمت های جلوبندی از طریق رام به هم دیگ کانکت یا وصل می کند. این را در نظر بگیرید که رام همانند کاپیتان کشتی می باشد که همه به آن متصل می باشند و هرکدام از ملوان ها کار خاصی را انجام می دهد، رام هم همان  شغل را دارد که همه به رام متصل می باشند و کاری را انجام می دهند.

2- طبق

طبق ها مانند دو عدد دست می باشند که سیستم تعلیق ماشین را به سیستم شاسی جوش می دهد (وصل می کند).طبق ها از طریق وسیله خاصی به نام بوش به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو وصل می شوند.

3- سگ دست

شاید این اسم اسم جذابی نباشد اما این اسم از قبل تعین شده و یکی از مهم ترین اجزای جلو بندی می باشد و کار این قطعه این می باشد تعادل بین فرمان و چرخ ها را کنترل می کند. سگ دست مانند یک پنج ضلعی می باشد که دیسک ترمز، فرمان خودرو، کمک ها و توپی اتصالات چرخ ها همه شان به این پنج ضلعی متصل می شود.

عملکرد سگ دست جلوبندی

سگ دست ماشین

4-سیبک ها

به سیبک ها معمولا فرمان قطعه ای می گویند کار آن متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق خودرو و باعث چرخیدن چرخ ها به هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش به سه محور مختصاتی شده که در آخر هدایت و فرمان دهی قسمت جلوی ماشین می شود. معمولا سیبک های کار خاص دیگه ای انجام می دهند به نام جلوگیری از حرکت نا خواسته، این عمل باعث خنثی سازی حرکت های نا خواسته شده است.

5-فنر

یکی از مهم ترین بخش جلو بندی فنر ماشین است. کار فنر ماشین این می باشد که تمام وزن اتاقک ماشین روی این فنر ها قرار می گیرد. فنر ها به دلیل اینکه می توان خم شود و دوباره به حالت عادی خود برگردد بیشترین  ضربات جاده به فنرها وارد می شود. برای مثال هنگام پرش از دست انداز این فنر ها می باشد که مانع می شود به ماشین آسیب جدی وارد نشود و به جان خود می گرد این فنر ها را. توجه داشته باشید که فنر های ماشین هر چند مدت یک بار باید تعویض شود.

6-کمک فنر

قطعه ای می باشد که معمولا در نزدیکی 4 چرخ ماشین قرار گرفته و به چرخ ها متصل می شود تا بالا و پایین شدن فنر هارا کنترل و روان تر بکند. معمولا در فنر یک سر آن به شاسی ماشین و سر دیگر به سیستم تعلیق متصل می شود. به طور خلاصه کمک فنر عملکردش بستگی به فنر دارد که چقدر عمر کند.

عملکرد کمک فنر

کمک فنر

7-میل تعادل

امروزه به آن بیشتر میل موج گیر می گویند یکی از مهم ترین عملکرد های خودرو را در اختیار دارد به صورتی که باعث بالا بردن سطح تعادل خودرو و حتی مانع چپ شدن ماشین نیز می شود. همانطور که از اسمش پیداست میل تعادل می تواند تمام تعادل موجود در ماشین را بین 4 چرخ تقسیم کند. یکی دیگر از کاربرد های میل تعادل این می باشد که می تواند جفت سر فنر هارا به یک دیگر متصل کند.

میله تعادل ماشین

میله تعادل

علائم مشکل در جلوبندی

مشکلاتی از جمله کشیده شدن خودرو به یک سمت، روغن زدگی فنر ها، ماشین در حال حرکت اما خشک و خشن می باشد. برای اینکه بتوان فهمید آیا جلوبندی ماشین دچار آسیب شده است یک تست می توان گرفت به این صورت است که، بدن خود را جلوی ماشین که سمت کاپوت می شود بی اندازید و چند بار بالا پایین کنید این عمل را طول 2-3 بار انجام دهید، بعد از آن یک دفعه دست بکشید از این حرکت بعد از اینکه ول کردید اگر دیدید جلو خودرو بیشتر از 2 یا 3 بار بالا پایین شد بدانید که جلو بندی ماشین دچار مشکل شده است.

مشکلات خرابی میله تعادل

یکی از مشکلات رایج در خرابی میله تعادل لرزش فرمان است، برای فهمیدن خرابی میله تعادل تنها کار ساده ای که باید بکنید این است که هنگام رانندگی فرمان خود را چک کنید اگر دارای لرزش زیاد بود نشان می دهد که دارای مشکل است. راه دیگر خراب شدن میله تعادل وارد شدن آسیب دستی و یا گرد و غبار می شود به صورتی که هنگامی که حالا چه در حال حرکت و ایستاده باشد امکان وارد شدن گرد و خاک می شود و باعث می شود چربی  روغن گریس از بین برود.

یکی از علائم دیگر خرابی میله تعادل این می باشد که هنگامی که فرمان را در دور زدن می چرخانید یک سری صدای تق تق و شکسته شدن بدهد ماشین که نشان دهنده خرابی میله تعادل می باشد.

علائم خرابی طبق

زمانی که فهمیدیم طبق خراب شده است که هنگام گذر از دست انداز های ماشین صدایی حالت ضربه وارد شدن به یک قطعه و یا صدای جیر جیر بدهد که به دلیل تماس سایشی شاسی باشد. یکی دیگر از نشانه های خرابی طبق خودرو نداشتن تعادل بین چرخ ها و هم راستایی آنها می باشد.

عملکرد جلوبندی ماشین

1-سیستم انتقال قدرت

2-سیستم تعلیق

3-سیستم فرمان

جمع بندی

در آخر به این نتیجه جمع بندی می رسیم که جلو بندی یکی از مهم ترین اجزای ماشین و بودن آن در ماشین ضروری است و نبود آن طوری است که اصلا ماشین حرکت نمی کند. ما اجزای جلو بندی را به دو صورت قطعه به قطعه و چگونگی عملکرد را توضیح دادیم که گفته شد جلوبندی ماشین عملکرد سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق و فرمان را در بر دارد.

سوالات متداول قطعات جلوبندی خودرو

1از کجا و چگونه می توان قطعات جلوبندی را خریداری کرد؟
معمولا زمانی که ماشین را میسپاریم دست تعمیرکار برای تعمیر یا می توانید خود از فروشگاه های لوازم خودرو خریداری کنید و یا خود نصاب و تعمیر کار جلو بندی خریداری می کند. در صورت لازم به این نکته توجه کنید که قطعات اصل باشد نه تقلبی.
2آیا می توان خود تشخیص بدهیم که جلو بندی ماشین دچار ایراد است؟
برای برای اینکه بتوان تشخیص داد قطعات جلو بندی ماشین دچار مشکل است یک سری تست ها برای شما در مطلب بالا گذاشته ایم که حتما نیاز نیست برای تشخیص ماشین را به دست تعمیر کار بدهیم.
3آیا می توان خود قطعات را تعویض و یا تعمیر کرد؟
اگر شما یکی از افراد مکانیک هستید و از مکانیک سر در می آورید بله بهتر است که خودتان قطعات را تعویض و تعمیر کنید ولی اگر تجربه کافی و لازم را برای تعمیر جلو بندی ندارید بهتر است که تعمیر را به دست یک فرد ماهر و مجرب بدهید.
4در صورت خرابی سگ دست بهتر است چه کار کنیم؟
در صورت خرابی سگ دست بهتر است که ماشین را به دست تعمیر کار بدهید که آن را تعمیر کند در صورتی خرابی سگ دست ماشین دچار مشکلی می شود که نمی توان وزن ماشین را به تمامی چرخ ها انتقال داد و باعث ایجاد مشکلات شدید و خطرناک برای شما می شود.
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو