قطعات ماشین سنگین

مهم ترین قطعات خودرو پایه یک

قطعه شناسی پایه یک

امروز قراره به برسی مهم ترین قطعات ماشین های سنگین که وسیله برای حمل و نقل انواع کالا و اجزای اصلی کامیون می باشد. در ادامه مطلب به شما توضیح خواهیم داد انواع قطعات و کاربرد آنها.

قطعات مهم ماشین های سنگین

1-کروز کنترل

2-سیستم ردیابی GPS

3-توربو شارژر

4-تاخو گراف

5-اینتر کولر

6-سیستم کنترل کششی TCS

7-ترمز EBS

توربو شارژر

تور بو شارژر یکی از قطعات مکانیکی می باشد که معمولا در خودرو های سنگین و سبک نیز استفاده می شود. عملکرد این قطعه به  این گونه می باشد که می تواند هوای بیشتر وارد سیلندر های ماشین بکند و در آخر باعث تولید نیتروژن بیشتر می شود. این قطعه باعث بهتر عمل کردن موتور ماشین نیز می شود.

توربو شارژر قطعات خودرو

توربو شارژر

توربو شارژر نوعی توربین بادی است که وظیفه آن فشرده کردن هوا و انتقال آن به محفظه احتراق است.در بیشتر اوقات سوپر شارژر و تور بو شارژر عملکردشان باهم یکی می باشد فقط بستگی به آن دارد که کدام نیروی بیشتری تولید می کند. سیستم توربو شارژر در دهه 1900 توسط یک مهندس مکانیک که اهل کشور سوئیس بود به نام آلفرد بوچی اختراع شد. برای آموزش مکانیک خودرو در دوره های آموزشی کارورکس شرکت کنید.

کروز کنترل

یکی از دلایلی که باعث می شود راننده کامیون ها بتوانند مسئولیت کنترل سرعت را بر عهده داشته باشند کروز کنترل می باشد که در زبان فارسی به نام مهار کننده یا کنترل کننده سرعت به حساب می آید. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود این قطعه در کامیون مهم باشد این می باشد که گاهی اوقات این قطعه نیز می تواند عملکرد اتوماتیک کنترل سرعت را بر عهده بگیرد.

سیستم ردیاب GPS

همانگونه که از اسم این قطعه مشخص است برای رد یابی ماشین استفاده می شود. این قطعه فقط در ماشین های سنگین به کار می رود به صورتی که راننده های این نوع ماشین می توانند توسط نصب یک اپلیکشن خاص از موقعیت ماشین خود در هر نقطه ای استفاده کرد.

سیستم ردیابی

استفاده سیستم ردیابی GPS

یکی دیگر از ویژگی های که معمولا برای ماموران نیرو انتظامی بسیار مهم می باشد این می باشد که می توان کامیونی که دارای بار قاچاق می باشد می تواند آن ماشین را ردیابی کنند.

تاخوگراف

نام این قطعه که خارجی می باشد وسیله ای مهم و بودن آن نیاز برای حمل و نقل جاده ای می باشد.اگر به رانندگان داخل ایران حالا چه تاکسی و یا چه اتوبوس ها نگاه کنید دارای یک صفحه الکترونیکی می باشند که دارند یک سری ارقام را به ما نشان می دهد. این قطعه به این صورت می باشد که یک سیستم ثبت اطلاعات می باشد اطلاعاتی از جمله زمان حرکت،مبدا حرکت،مقصد،سرعت و… را به ما نشان می دهند.

اینترکولر

در ماشین های امروزی عملکرد اینتر کولر و رادیاتور تا حد نسابی شبیه هم دیگه می باشند، به این گونه می باشد که عملکرد اینتر کولر این گونه است هوای دور موتور را برای عملکرد بهتر موتور خنک می کند اما رادیاتور وظیفه اش خنک کردن موتور می  باشد. معمولا از اینتر کولر زمانی استفاده می شود که تور بو شارژر یا سوپر شارژر روی  موتور ماشین کار شده باشد دلیل استفاده از قطعات برای اینکه بتوانند از نیتروژن بیشتر استفاده کنند می باشد.

به این دلیل از اینتر کولر استفاده می شود زمانی که از این نیتروژن زیاد استفاده می شود باعث انبساط و کاهش مقدار اکسیژن و نیز باعث گرم شدن کابین قطعات خودرو می شود. به طور خلاصه باید گفت دلیل استفاده از این قطعات از بین بردن و یا کاهش دمای هوای متراکم شده است.

اینترکولر خودرو

اینترکولر ماشین

سیستم کنترل کشش TCS

یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات در بخش امنیتی خودرو سیستم کشش است که همانطور که چک کردن موارد امنیتی یک هواپیما مهم است چک کردن سیستم کنترل کشش نیز مهم است. عمل کردن این قطعه به قدری مهم می باشد که در صورت نبودن این قطعه امکان عواقب جبران نا پذیر مانند هرز شدن چرخ ها و از جا در آمدن چرخ ها و یا از دست دادن کنترل فرمان نیز می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های سیستم کنترل کشش این است که این است که در مواقعی که امکان برف باریدن یا باران باشد یکی بهترین گزینه ها برای جلوگیری از لغزش ماشین در ناحیه های برفی و یخی می باشد.

سیستم ترمز الکترونیکی EBS

بعد از ترمز ABS یکی از بهترین ترمز ها EBS می باشد که معمولا برای ماشین های سنگین به کار می رود. این ترمز یک ترمز الکترونیک ضد قفل می باشد که به دلیل ارسال سیگنال الکترونیکی، دارای ترمز زیاد همراه با اعلام خطر فوری نیز می باشد.

در این ترمز هنگام استفاده کردن از آهن ترمز های چرخ ها و ترمز های کمکی همگی باهم عمل می کنند باعث بهتر شدن عملکرد ترمز کامیون ها و تریلر و مینی تریلر ها که دارای اتاق ثابت هستند استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های این نوع ترمز که باعث می شود نسبت به ترمز ABS برتر سازد این است که چرخ هارا در شیب های بلند می تواند تمامی چرخ هارا کنترل کن و دچار مشکل نشود.

سیستم ترمز ESP

بعد از ترمز EBS این ترمز مهم ترین ترمز الکترونیکی می باشد که می توان آن را به نام کنترل کننده چرخ ها در شیب های بسیار تند و جاده های خطرناک کنترل می کند و با از واژگون شدن کامیون جلوگیری می کند. یکی دیگر از نکات مثبت در مورد این این ترمز ها این می باشد که بعد از به وجود آمدن این ترمز در تصادفات جاده ای که مربوط به ماشین های سنگین می باشد بسیار کاهش پیدا کرده و این به نوبه خود یک نقطه عطف برای این ترمز می باشد.

ترمز الکترونیکی

ترمز الکترونیکی ESP

نتیجه بندی

در آخر به این نتیجه می رسیم وجود تک تک این قطعات بنا بر دلایل خاص می باشد و نبود هرکدام از آنها باعث ایجاد عواقب جبران نا پذیر می باشد و چک کردن آنها یکی از مهم ترین کار های اولیه برای سوار شدن به ماشین می باشد. یکی از مهم ترین قطعات بین این قطعات ترمز ماشین می باشد که بهتر است قبل از شروع به رانندگی آن را چک کنید. پس تصمیم بگیرید قبل از اینکه مشکلی برای شما خدایی نکرده پیش بی آید بهتر است که قطعات را کامل یک بار  چک کنید که بعدا دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول قطعات مهم خودرو های پایه 1

1از کجا می توان این گونه قطعات را در صورتی خریداری کنیم؟
معمولا از فروشگاهایی که مربوط به لوازم خودرو می شود نیز می توان تهیه کرد یا حتی از خود کارخانه سازنده می توان تهیه کرد.
2در صورت خرابی این قطعات به کجا مراجعه کنیم؟
اگر شما دچار مشکل با این قطعات شدید بهتر است اول به یک مکانیک ماشین های سنگین مراجعه کنید و در صورت تعمیر آن را تعمیر کنید و اگر امکان این نبود بهتر است که قطعه جدید دریافت کنید و روی ماشین خود پیاده کنید.
3آیا امکان این نیز وجود دارد که خود ماشین را تعمیر کنیم؟
بله اگر شما مهارت در تعمیرات قطعه و یا حتی آشنایی کامل  به قطعات بالایی که توضیح دادیم دارید شما به راحتی می تواند آن را تعویض کنید اما اگر دیدید توان تعمیر و تعویض قطعات را ندارید بهتر است تعمیر ماشین خود را دست یک آدم کار بلد بسپارید.
4بعد از تعویض قطعات ماشین سنگین عین حالت اولش کار می کند؟
این سوال بسته به قطعاتی که شما خریداری می کنید و از آن استفاده می کنید،متاسفانه بعضی از افراد سود جو وجود دارند که امکان دارد قطعات قلابی به شما بدهند در عوض پول قطعات که اگر قطعات قلابی باشد امکان دارد برای شما بعدا مشکلاتی را ایجاد کند اما اگر قطعه اصلی را بی اندازید بله ماشین حالت روز اولش کار می کند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو