مکانیک خودرو

عملکرد موتور خودرو

مقدمه

نحوه عملکرد موتور خودرو به نظر عامه مردم بسیار پیچیده و عجیب است. اما باید گفت اصلا هم اینطور نیست. نحوه عملکرد موتور خودرو به خصوص موتور های بنزینی آنقدر ها هم که فکر می کنید پیچیده و غیر قابل درک نمی باشد. برای اینکه ببینید عملکرد موتور خودرو که یکی از بخش های جدا ناپذیر زندگی بشر امروزی می باشد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. قبل از این که در مورد نحوه عملکرد مکانیکی موتور خودرو صحبت کنیم باید برای شما سوال ایجاد شود که چطور ممکن است با یک سری مجموعه واکنش های شیمیایی باعث ایجاد پیشرانه و حرکت می شود؟

موتور خودرو

موتور خودرو قلب تپنده هر خودرو می باشد. تمام شرکت های خودرو سازی تمام تلاش خود را می کنند با پیشرفت تکنولوژی موتور ها و قلب تپنده خودرو خود را به روز تر و قوی تر از قبل طراحی کند و بسازد. به طور کلی باید گفت که حرکت نتیجه یک سری واکنش های شیمیایی و عملیات مکانیک در موتور خودرو می باشد. در نتیجه برای بررسی نحوه عملکرد موتور خودرو باید فرآیند های اتفاق افتاده درون موتور را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم:

  1. واکنش های شیمیایی درون موتور خودرو
  2. فرآیند های مکانیک درون موتور خودرو

واکنش شیمیایی درون موتور خودرو

در مقدمه اشاره کردیم که قبل از این که عملکرد مکانیکی موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید واکنش شیمیایی درون موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. واکنش شیمیایی ورت گرفته در موتور خودرو همان واکنش سوختن می باشد. واکنش سوختن 3 ضلع اصلی دارد:

  1. ماده سوختنی
  2. اکسیژن
  3. جرقه
عوامل ایجاد آتش

چرخه آتش

  • ماده سوختنی

به این سه مرحله چرخه آتش هم گفته می شود. در موتور خودرو ماده سوختنی متناسب با سوخت مصرفی خودرو تامین می شود. سوخت های شایع برای موتور خودرو ها عبارت است از: بنزین، گازوئیل و … . که بنزین بیشتر استفاده را در خودرو های امروزی دارد.

  • اکسیژن

اکسیژن جز جدا ناپذیر و اصلی ترین عنصر چرخه آتش می باشد. اگر در یک فرآیند آتش زا دو عنصر دیگر فراهم باشد اما اگر اکسیژن نباشد هیچ وقت این واکنش انجام نمی شود. حتی برای خاموش کردن آتش یکی از روش های متداول خفه کردن آتش می باشد که همان قطع کردن یا حذف کردن اکسیژن از واکنش آتش زا می باشد.

  • جرقه

جرقه همان نیرو و انرژی اولیه برای شروع واکنش آتش زا می باشد. این جرقه به صورت های مختلفی ایجاد می شود. جرقه در موتور خودرو توسط شمع ها صورت می گیرد.

نحوه عملکرد واکنش شیمیایی در موتور خودرو

از شما درخواست می‌کنیم یک حفره استوانه‌ای و یک استوانه توپر را درون آن با اندکی قطر کوچکتر تصور کنید. به گونه‌ای که استوانه توپر بتواند درون حفره به بالا و پایین حرکت کند. حفره استوانه‌ای را سیلندر و استوانه توپر را پیستون می‌نامیم. حال تصور کنید بالای سیلندر بسته باشد و یک سوراخ ورودی و یک سوراخ خروجی در ۲ طرف آن قرار داشته باشند. زمانی که مخلوط هوا و بنزین از طریق سوراخ ورودی وارد سیلندر شده و توسط حرکت پیستون رو به بالا فشرده شود، همه چیز برای یک انفجار قدرتمند درون سیلندر و آزادسازی نیرو لازم برای بالا و پایین رفتن پیستون مهیا می‌شود.

نحوه ایجاد انرژی شیمیایی در پیستون

نحوه عملکرد پیستون

در چنین شرایطی تنها به یک جرقه برای احتراق مخلوط فشرده هوا و بنزین نیاز است. سوراخ‌های ورودی و خروجی را سوپاپ و عامل جرقه و احتراق مخلوط بنزین و هوا را شمع می‌نامیم. سوپاپ‌ها را نیز بسته به عملکرد تحت عناوین سوپاپ ورودی و سوپاپ دود (خروجی) می‌شناسیم. بد نیست این را هم بدانید که چنانچه بلوک سیلندرها و دیواره‌های آنها ضخامت و مقاومت لازم را نداشته باشند، انفجار درون موتور می‌تواند درست مثل یک بمب تمامقطعات خودرو و محفظه نگهداری موتور خودرو را به اطراف پرتاب کند. این اتفاق می‌تواند ترکش‌های خطرناکی داشته باشد. به همین دلیل بلوک سیلندر را از آلیاژهای به شدت مقاوم و مهندسی شده می‌سازند.

سوالات متداول در مورد نحوه عملکرد موتور خودرو

1با پایین رفتن پیستون چه نیرویی آن را بالا می‌آورد؟
برای پاسخ باید کمی درباره فرآیند حرکتی میل‌لنگ توضیح بدهیم. نیرو وارده به پیستون در مرحله احتراق به قدری زیاد است که می‌تواند میل لنگ را چندین دور به چرخش وا دارد. در واقع با هر دو دور گردش میل لنگ یک فرآیند بالا و پایین رفتن پیستون تکمیل می‌شود.
2نقش استارت چیست؟
استارت همان گونه که از نامش کاملا پیداست نیرو لازم برای شروع فعالیت موتور خودرو را تامین می‌کند. در حقیقت استارتیک موتور کوچک الکتریکی است که با بهره از انرژی الکتریکی باتری خودرو و گردش چند لحظه‌ای میل لنگ، نیرو لازم برای مرحله مکش و تراکم دور نخست را مهیا می‌کند.
3روش کار سیلندر و پیستون موتور خودرو چگونه است؟
به همین دلیل هم موتورهای احتراق داخلی خودرو را تحت عنوان چهار زمانه معرفی می‌کنند. این مراحل به ترتیب عبارتند از: ۱-مکش مخلوط سوخت و هوا، ۲-تراکم مخلوط سوخت و هوا، ۳-احتراق مخلوط سوخت و هوا و ۴-خروج دود حاصل از احتراق 
.

فرآیند های مکانیک در موتور خودرو

همانطور که مطالعه کردید در ابتدای مطلب اشاره کردیم که موتور خودرو از دو بخش شیمیایی و مکانیکی تشکیل شده است. در بخش قبلی به صورت کامل در مورد واکنش شیمیایی و نحوه انجام این واکنش در موتور خودرو صحبت کردیم. در این بخش در مورد نحوه عملکرد مکانیک موتور خودرو و سیستم تبدیل واکنش شیمیایی به یک حرکت فیزیکی صحبت کنیم.

نحوه فرآیند مکانیک در موتور خودرو

تبدیل حرکت بالا و پایین یا خطی پیستون یکی از سوال‌هایی است که اینجا در ذهن هر خواننده‌ای نقش می‌بندد. برای پاسخ باید دو قطعه دیگر را خدمت شما معرفی کنیم. شاتون و میل لنگ. شاتون میله ای است که برای افزایش مقاومت مکانیکی به شکل ذوزنقه ساخته می‌شود و ابتدا و انتهای آن یک سوراخ وجود دارد. این سوراخ‌ها را نیز با عنوان یاتاقان می‌شناسیم.

تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی

نحوه حرکت مکانیکی

میل لنگ نیز در حقیقت میله‌ای است مجهز به تشکیلاتی جهت دریافت نیرو از شاتون. پس این میل‌لنگ است که نیرو خطی دریافتی از سوی شاتون را به نیرو چرخشی و دورانی مبدل می‌کند. ابتدا و انتهای میل لنگ روی یاتاقان قرار دارد تا بتواند به راحتی در محور خود به گردش دربیاید.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید موتور خودرو از یک فرآیند شیمیایی و و یک فرآیند مکانیکی برای ایجاد حرکت استفاده می کند. فرآیند شیمیایی یا همان واکنش آتش زا می باشد که در این مرحله نیرو شیمیایی به وسیله چرخه آتش ایجاد می شود. بعد از این مرحله وارد مرحله مکانیکی می شویم. در فرآیند مکانیکی حرکت عمودی ایجاد شده توسط واکنش شیمیایی به حرکت دورانی تبدیل می شود و به چرخ ها منتقل شده و در نهایت باعث حرکت و ایجاد نیروی پیشرانه در موتور خودرو می شود. برای آشنایی کامل تر از نحوه عملکرد خودرو می توانید دوره های آموزشی مکانیک خودرو شرکت کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

1 Comment

  1. آرین گفت:

    قدرت حرکت موتور از کجا به دست می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو