مکانیک خودرو

آرایش سیلندر خودرو

سیلندر خودرو چیست؟

سیلندر خودرو یکی از مهم ترین قطعات درون موتورخودرو می باشد که وظیفه نگهداری و برقراری ارتباط قطعات مختلف را بر عهده دارد. در واقع موتور خودرو یا همان پیشرانه خودرو از سه بخش اصلی سیلندر، سر سیلندر و کارتر تشکیل شده است. امروز در مورد بخش اصلی موتور خودرو که انرژی شیمیایی به مکانیکی تبدیل می شود صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا هر چیزی که باید در مورد سیلندر خودرو بدانید را با یکدیگر بررسی کنیم.

سیلندر خودرو

سیلندر خودرو محلی برای نصب قطعات داخلی موتور می باشد مانند میل لنگ، رینگ پیستون، منیفولد گاز، شاتور، سر سیلندر، کارتر و قطعات دیگر است. به دلیل حساسیت بالای سیلندر، جنس استفاده شده در ساخت آن، بسیار اهمیت دارد. زیرا باید در  دماهای بالا و حتی پایین، دچار هیچ آسیبی نشود. از آنجایی که جذب گرما توسط سیلندر بر روی بقیه بخش های درون آن می باشد تاثیر می گذارد، بیشتر از چدن یا آلومینیوم در ساخت آن استفاده می‌شود. سیلندر خودرو عموما به شکل یک استوانه در موتور خودرو قرار دارد. این طراحی به این دلیل است که فضای لازم جهت حرکت پیستون را تامین کند. در هر موتوری، حداقل یک سیلندر وجود دارد. اما اگر تعداد آن‌ها بیشتر باشد، از یک بلوک به عنوان یک محفظه کلی برای تمام آن‌ها استفاده می‌شود.

سوالات متداول سیلندر خودرو

1چرا خودرو ها کمپرس ندارند؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:

    • ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
    • سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
    • اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
    • سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود

.

2علت تک کار کردن سیلندر خودرو چیست؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.
3نشانه واشر سر سیلندر نیم سوز چه چیزی می باشد؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.

نحوه عملکرد سیلندر خودرو

برا بررسی نحوه عملکرد سیلندر خودرو، هر بار که استارت زده می شود، موتور روشن می شود هزاران انفجار رخ می‌دهد. راننده بدون ‌توجه به آن تنها به روشن شدن خودرو فکر می کند. اما دقیقا چه اتفاقی درون موتور رخ می‌دهد؟ شاید توضیح این که چه اتفاقی درون موتور خودرو می افتد کمی سخت باشد، اما به زبان ساده باید گفت با کامل شدن چرخه احتراق انرژی آزاد شده توسط واکنش شیمیایی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و باعث حرکت چرخ های خودرو می شود. در تصویر زیر نحوه عملکرد سیلندر خودرو را مشاهده می کنید.

حرکت پیستون ها

نحوه عملکرد سیلندر

نحوه آرایش سیلندر خودرو

در تصویر بالا نحوه ارایش سیلندر ها به صورت خطی می باشد اما نحوه قرار گیری سیلندر ها در موتور های خودرو بسیار متفاوت می باشد. در ادامه انواع آرایش و نحوه قرار گیری سیلندر خودرو را باهم بررسی خواهیم کرد:

  • آرایش خطی

آرایش خطی، نخستین آرایشی است که در تولید خودروهای جهان استفاده می‌شد. تمام سیلندرهای موجود در این نوع، درست در یک خط بر روی یک بلوک، و به صورت پشت هم ردیف شده‌اند که تعمیرشان بسیار راحت تر می باشد. عموما تمام موتور های 4سیلندر از این آرایش استفاده می کنند. موتورهای مجهز به این نوع آرایش بیشتر از اینکه روی سرعت تمرکز داشته باشند؛ روی قدرت تمرکز دارند و امروزه بیشتر در وسایل نقلیه دیزلی سنگین استفاده می‌شوند.

  • آرایش خطی با زاویه

این مدل همان آرایش خطی است و تفاوت آن‌ که منجر به ایجاد یک آرایش جدید می‌شود؛ نسبت زاویه بلوک سیلندرهای خودرو به میزان ۱۵ تا ۶۰ درجه زاویه دارد.

  • آرایش خورجینی (یا همان آرایش V)

آرایش قرارگیری بلوک‌هابه صورت V یا خورجینی به این صورت است که سیلندر هادر دو ردیف روبروی هم قرار دارند. زاویه بین آن ها به صورتی است که دقیقا شبیه به حرف V می شود. موتور های مجهز به مدل خورجینی بسیار سرعتی هستند؛ همچنین قدرت اسب بخار زیاد و گشتاور بالایی را دارند.

سیلندر خودرو

آرایش خورجینی

  • آرایش جناغی خطی ( یا همان آرایش VR)

آرایش VR یا همان جناغی خطی، نمونه ارتقا یافته آرایش V یا همان خورجینی است. موتورهای با سیلندر VR، قدرتی به اندازه مدل خطی و سرعتی به میزان مدل V دارند. در نتیجه می توان گفتآرایش حناغی خطی ترکیبی از آرایش خورجینی و خطی می باشد. حجم و وزن کم، فضای اشغالی کم و بهبود بازده از دیگر مزایای این نوع آرایش است.

  • آرایش جناغی دو ردیفه ( یا همان آرایش W)

سیلندرهای W شکل که به آرایش دو ردیفه و یا WR هم یاد می‌شود؛ از ترکیب دو موتور با آرایش VR تشکیل شده‌اند. سرعت بسیار بالا، دورگیری بسیار عالی، سر و صدای بسیار کم، وزن پایین، حجم اشغالی کم، افزایش بازده موتور، قدرت و سرعت زیاد از مزایای این آرایش است. معروف ترین خودرویی که از این آرایش استفاده می کند و بسیار محبوب و معروف است، بوگاتی ویرون می باشد.

  • آرایش تخت

سیلندرها در آرایش تخت در انتهای دو سمت میل لنگ قرار می‌گیرند. هر کدام از پیستون‌ها به کمک اتصال به یکی از پین‌های روی میل لنگ حرکت می‌کنند. ارتفاع موتور های مجهز به این مدل از سیلندر ها نسبت به انواع موتورهای دیگر کم‌تر است. در موتور های تخت، پیستون‌ها روبروی هم قرارمی گیرند و اگر یکی از آن‌ها در وضعیت تراکم باشد؛ آن یکی در وضعیت تخلیه گاز است. بنابراین، انرژی هدر رفته در بلوک سیلندر بسیار کم‌تر می شود و در سیستم ذخیره می‌شود تا در ادامه به انرژی مکانیکی تبدیل شود.

موتور خودرو

آرایش تخت

  • آرایش رادیال یا ستاره ای

موتورهای مجهز به سیلندرهای با آرایش ستاره‌ای یا رادیال، بیشتر مناسب برای هوای سرد می باشند. این موتور ها معروف به موتور های سرد می باشند که در کشور های سر سیری بیشتر مورد استاده قرار می گیرند. از آن‌جایی که دور موتور آن بسیار بالا بوده و میل لنگ در مرکز آن است؛ بیشتر برای هواپیماهای مسافر بری استفاده می‌شود.

  • آرایش وانکل یا دوار

حرکت پیستون‌ها در موتورهای مجهز به آرایش وانکل یا دوار به حالت رفت و برگشتی نبوده! بلکه به شکل دوار در محفظه حرکت می‌کند. بنابراین، سوخت را به انرژی مورد نیاز موتور تبدیل می‌کند. سپس نیروی تولید شده از احتراق سوخت به روتور موتور، منتقل می شود و به دلیل فاصله موجود مرکز دوران روتور و میل لنگ، نیروی چرخشی تولید و در نهایت به سیستم انتقال قدرت می‌رسد و باعث حرکت خودرو می شود.

جمع بندی

در این مطلب تمام تلاش خود را کردیم تا تمام نکات مربوط به سیلندر خودرو را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم. آرایش های ذکر شده در این مطلب مربوط به آرایش های رایج و پر کاربرد می باشد. در نتیجه آرایش های دیگه ای نیز موجود می باشد. امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی و کارآمد باشد. با ما همراه باشید.

امتیاز دهید post

9 Comments

  1. سعید گفت:

    علت خروج آب از اگزوز چی هست؟

  2. مونا گفت:

    علت تاب برداشتن سرسیلندر چیست؟

    • امیر گفت:

      یکی از دلایل بارز باز کردن موتور هنگامی که گرم است ، و یا تراش و صفر کردن سرسیلندر

  3. علیرضا گفت:

    علت خارج شدن آب از اگزوز چیست؟

  4. روزبه گفت:

    چگونه از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن باشیم؟

  5. سعید گفت:

    چه برندی از واشر سرسیلندر مناسب است؟

  6. حسام گفت:

    علت سخت روشن شدن و سخت استارت خوردن چیست؟

  7. اکبر گفت:

    کدام نوع آرایش چیدن سیلندر بهترین می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو