آنچه در این مطلب خواهید خواند
سیلندر خودرو یکی از مهم ترین قطعات درون موتورخودرو می باشد که وظیفه نگهداری و برقراری ارتباط قطعات مختلف را بر عهده دارد. در واقع موتور خودرو یا همان پیشرانه خودرو از سه بخش اصلی سیلندر، سر سیلندر و کارتر تشکیل شده است. امروز در مورد بخش اصلی موتور خودرو که انرژی شیمیایی به مکانیکی تبدیل می شود صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا هر چیزی که باید در مورد سیلندر خودرو بدانید را با یکدیگر بررسی کنیم.
سیلندر خودرو محلی برای نصب قطعات داخلی موتور می باشد مانند میل لنگ، رینگ پیستون، منیفولد گاز، شاتور، سر سیلندر، کارتر و قطعات دیگر است. به دلیل حساسیت بالای سیلندر، جنس استفاده شده در ساخت آن، بسیار اهمیت دارد. زیرا باید در دماهای بالا و حتی پایین، دچار هیچ آسیبی نشود. از آنجایی که جذب گرما توسط سیلندر بر روی بقیه بخش های درون آن می باشد تاثیر می گذارد، بیشتر از چدن یا آلومینیوم در ساخت آن استفاده میشود. سیلندر خودرو عموما به شکل یک استوانه در موتور خودرو قرار دارد. این طراحی به این دلیل است که فضای لازم جهت حرکت پیستون را تامین کند. در هر موتوری، حداقل یک سیلندر وجود دارد. اما اگر تعداد آنها بیشتر باشد، از یک بلوک به عنوان یک محفظه کلی برای تمام آنها استفاده میشود.
.
برا بررسی نحوه عملکرد سیلندر خودرو، هر بار که استارت زده می شود، موتور روشن می شود هزاران انفجار رخ میدهد. راننده بدون توجه به آن تنها به روشن شدن خودرو فکر می کند. اما دقیقا چه اتفاقی درون موتور رخ میدهد؟ شاید توضیح این که چه اتفاقی درون موتور خودرو می افتد کمی سخت باشد، اما به زبان ساده باید گفت با کامل شدن چرخه احتراق انرژی آزاد شده توسط واکنش شیمیایی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و باعث حرکت چرخ های خودرو می شود. در تصویر زیر نحوه عملکرد سیلندر خودرو را مشاهده می کنید.
در تصویر بالا نحوه ارایش سیلندر ها به صورت خطی می باشد اما نحوه قرار گیری سیلندر ها در موتور های خودرو بسیار متفاوت می باشد. در ادامه انواع آرایش و نحوه قرار گیری سیلندر خودرو را باهم بررسی خواهیم کرد:
آرایش خطی، نخستین آرایشی است که در تولید خودروهای جهان استفاده میشد. تمام سیلندرهای موجود در این نوع، درست در یک خط بر روی یک بلوک، و به صورت پشت هم ردیف شدهاند که تعمیرشان بسیار راحت تر می باشد. عموما تمام موتور های 4سیلندر از این آرایش استفاده می کنند. موتورهای مجهز به این نوع آرایش بیشتر از اینکه روی سرعت تمرکز داشته باشند؛ روی قدرت تمرکز دارند و امروزه بیشتر در وسایل نقلیه دیزلی سنگین استفاده میشوند.
این مدل همان آرایش خطی است و تفاوت آن که منجر به ایجاد یک آرایش جدید میشود؛ نسبت زاویه بلوک سیلندرهای خودرو به میزان ۱۵ تا ۶۰ درجه زاویه دارد.
آرایش قرارگیری بلوکهابه صورت V یا خورجینی به این صورت است که سیلندر هادر دو ردیف روبروی هم قرار دارند. زاویه بین آن ها به صورتی است که دقیقا شبیه به حرف V می شود. موتور های مجهز به مدل خورجینی بسیار سرعتی هستند؛ همچنین قدرت اسب بخار زیاد و گشتاور بالایی را دارند.
آرایش VR یا همان جناغی خطی، نمونه ارتقا یافته آرایش V یا همان خورجینی است. موتورهای با سیلندر VR، قدرتی به اندازه مدل خطی و سرعتی به میزان مدل V دارند. در نتیجه می توان گفتآرایش حناغی خطی ترکیبی از آرایش خورجینی و خطی می باشد. حجم و وزن کم، فضای اشغالی کم و بهبود بازده از دیگر مزایای این نوع آرایش است.
سیلندرهای W شکل که به آرایش دو ردیفه و یا WR هم یاد میشود؛ از ترکیب دو موتور با آرایش VR تشکیل شدهاند. سرعت بسیار بالا، دورگیری بسیار عالی، سر و صدای بسیار کم، وزن پایین، حجم اشغالی کم، افزایش بازده موتور، قدرت و سرعت زیاد از مزایای این آرایش است. معروف ترین خودرویی که از این آرایش استفاده می کند و بسیار محبوب و معروف است، بوگاتی ویرون می باشد.
سیلندرها در آرایش تخت در انتهای دو سمت میل لنگ قرار میگیرند. هر کدام از پیستونها به کمک اتصال به یکی از پینهای روی میل لنگ حرکت میکنند. ارتفاع موتور های مجهز به این مدل از سیلندر ها نسبت به انواع موتورهای دیگر کمتر است. در موتور های تخت، پیستونها روبروی هم قرارمی گیرند و اگر یکی از آنها در وضعیت تراکم باشد؛ آن یکی در وضعیت تخلیه گاز است. بنابراین، انرژی هدر رفته در بلوک سیلندر بسیار کمتر می شود و در سیستم ذخیره میشود تا در ادامه به انرژی مکانیکی تبدیل شود.
موتورهای مجهز به سیلندرهای با آرایش ستارهای یا رادیال، بیشتر مناسب برای هوای سرد می باشند. این موتور ها معروف به موتور های سرد می باشند که در کشور های سر سیری بیشتر مورد استاده قرار می گیرند. از آنجایی که دور موتور آن بسیار بالا بوده و میل لنگ در مرکز آن است؛ بیشتر برای هواپیماهای مسافر بری استفاده میشود.
حرکت پیستونها در موتورهای مجهز به آرایش وانکل یا دوار به حالت رفت و برگشتی نبوده! بلکه به شکل دوار در محفظه حرکت میکند. بنابراین، سوخت را به انرژی مورد نیاز موتور تبدیل میکند. سپس نیروی تولید شده از احتراق سوخت به روتور موتور، منتقل می شود و به دلیل فاصله موجود مرکز دوران روتور و میل لنگ، نیروی چرخشی تولید و در نهایت به سیستم انتقال قدرت میرسد و باعث حرکت خودرو می شود.
جمع بندی
در این مطلب تمام تلاش خود را کردیم تا تمام نکات مربوط به سیلندر خودرو را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم. آرایش های ذکر شده در این مطلب مربوط به آرایش های رایج و پر کاربرد می باشد. در نتیجه آرایش های دیگه ای نیز موجود می باشد. امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی و کارآمد باشد. با ما همراه باشید.
9 Comments
علت خروج آب از اگزوز چی هست؟
واشر زدن
علت تاب برداشتن سرسیلندر چیست؟
یکی از دلایل بارز باز کردن موتور هنگامی که گرم است ، و یا تراش و صفر کردن سرسیلندر
علت خارج شدن آب از اگزوز چیست؟
چگونه از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن باشیم؟
چه برندی از واشر سرسیلندر مناسب است؟
علت سخت روشن شدن و سخت استارت خوردن چیست؟
کدام نوع آرایش چیدن سیلندر بهترین می باشد؟