وکیوم پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی وکیوم پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ وکیوم یا وکیوم خلاء یک وسیله مکانیکی است که همان طور که از اسمش مشخص است یک فضای خلاء در داخل مخزن است و فشار مایع داخلی را کم و هوای اضافی را خارج می کند. برای این که بیشتر با این وسیله پرکاربرد در صنعت خودرو سازی آشنا بشوید، در این مقاله به صورت کامل در مورد وکیوم پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ صحبت می شود تا اطلاعات شما بالا برود، با ما همراه باشید.

عملکرد وکیوم پمپ

این وسیله مهم ترین کاری که می کند ایجاد خلاء است و به این صورت که مکش هوا موجود در سیستم را از بین می برد که در این صورت چگالی هوا را کم کرده و خلاء ایجاد می شود. این وسیله پرکاربرد انرژی مکانیکی را به انرژی حرکتی تبدیل کرده و انرژی مورد نظر به وجود می آید که در نتیجه مقدار هوا در داخلی کمتر از خارج می شود. دقت داشته باشید که میزان انرژی ایجائ شده به مقدار گاز بستگی دارد.

وکیوم ترمز bmw

در میان انواع ترمز خودروها، وکیوم ترمز bmw جزء قطعات مهم این خودرو محسوب می شود. زیرا در صورتی که این قطعه را از این خودرو حذف کنیم باید چند برابر نیرویی که قبلا با وجود وکیوم لازم بود باید به پدال وارد کنیم.

پس اهمیت وجود این قطعه در خودروها به خصوص bmw را متوجه می شویم. وکیوم ترمز در واقع پمپی است که روی موتور خودرو نصب شده است و با ایجاد خلا سبب می شود به هنگام فشردن پدال ترمز نیازی نباشد که نیروی زیادی صرف آن کنید. در واقع وکیوم نیروی مورد نیاز بوستر را تولید می کند تا بوستر روغن ترمز را به درون پمپ ای بی اس هدایت کند.

وکیوم نیروی پدال ترمز را چند برابر می کند تا در این صورت سرعت خودرو کاهش یافته و متوقف شود. در صورت نبود این قطعه تصور کنید که رانندگی و ترمزهای پی در پی عملی بسیار خسته کننده می شد. برای این که متوجه شوید ترمز گرفتن بدون وکیوم bmw به چه صورتی است به هنگام خاموش بودن خودرو، پدال ترمز را فشار دهید. چند بار که این کار را انجام دهید سفتی شدیدی در پدال حس می کنید و ترمز گرفتن بسیار دشوار می شود.

علت آن که وقتی موتور خاموش شد توانستید چند بار پدال ترمز را به راحتی فشار دهید این است که مخزن سمت چپ بوستر همچنان خالی از هواست تا به هنگام خاموشی ناگهانی خودرو در مواقع اضطراری، راننده بتواند ترمز بگیرد و از بروز حوادث جلوگیری کند. در میان مدل های این خودرو و وکیوم ترمز bmw مدل e90 و وکیوم ترمز BMW 528 از قطعات حیاتی و اصلی محسوب می شود.

کاربردهای وکیوم پمپ در صنعت خودرو سازی

به طور کلی انواع مختلفی وکیوم پمپ با توجه به کار و میزان توان وجود دارد اما در صنعت خودرو سازی از وکیوم پمپ پره چرخان بیشتر استفاده را دارد که از این نوع مدل های مختلفی در بازار ارائه می شود.

اما به طور کلی ازکاربرد های وکیوم پمپ در خودرو سازی می توان اشاره کرد به:

  • تهویه مطبوع
  • رسوب زدایی قطعات
  • ایجاد خلاء کاتدی
  • خنک‌کننده عملیات حرارتی
سخن نهایی در مورد وکیوم پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم وکیوم پمپ از وسایل لازم برای ایجاد خلاء در فضا هست یعنی به این صورت که با کمک این دستگاه در یک محیط مکشی و فشاری پایین تر از محیط خارجی (فشار جو) ایجاد می کند.

سوالات متداول در مورد وکیوم پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

1.کاربرد وکیوم چیست؟

این وسیله فشار موجود در محیط را کم کرده و با کمک مکشی یک خلاء به وجود می آورد.

2.وکیوم پمپ چیست؟

وکیوم پمپ وسیله ای برای تبدیل انرژی مکانیکی به حرکتی است و باعث ایجاد خلاء می شود.

3.محل قرار گیری وکیوم پمپ در خودرو کجاست؟

وکیوم پمپ در خودرو بر روی سرسیلندر قرار دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو