تعمسر پلوس ماشین

خرابی پلوس ماشسن

پلوس خودرو و علائم خرابی آن

پلوس یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قطعات خودرو است. پلوس در قسمت جلوبندی ماشین است.وظیفه اصلی آن انتقال انرژی و نیرو لازم از دیفرانسیل به به چرخ هاست. بطور کلی پلوس از 3 شاخه، گردگیر، میل و سرپلوس تشکیل شده است.اگر در قسمت پلوس مشکلی ایجاد شود میتواند مانع از منقل شدن قدرت و حرکت به محورها شود. همیشه باید از بوجود آمدن مشکلات احتمالی در پلوس پیگیری کنیم. خرابی پلوس علائمی دارد که با پیش بینی و شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن آنها می توان از بوجود آمدن مشکل در پلوس جلوگیری کرد. تنظیم دور چرخ ها بر عهده دیفرانسیل است. دیفرانسیل بین چرخ های جلو و عقب، راست و چپ قرار میگیرد. برای انتقال هرچه بهتر انرژی از دیفرانسیل به چرخ ها به میله بنام پلوس نیاز است که از درون دیفرانسیل به چرخ های چپ و راست متصل می شود. برا اینکه بیشتر درباره پلوس و کارکرد آن بهتر بدانید دوره آموزش مکانیک خودرو را بگذرانید و مدرک معتبر دریافت کنید

اجزای اصلی پلوس خودرو کدام اند؟

پلوس از چهار قسمت سر پلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است. برای شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن نیاز به شتاخت اجزای آن دارید.

  1. سرپلوس قطعه است که اکسل شافت را به چرخ ها را وصل می کند و وظیفه اصلی در انتقال قدرت را بر عهده دارد. از آنجایی چرخ خودر یک قطعه ثابت نیست برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. این قطعه چرخش چرخ ها هنگام دور زدن و حرکات پیچشی ماشین می شود.
  2. گردگیر وظیفه نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار در هوا را بر عهده دارد. گردگیر در بین چرخ و گیربکس قرار دارد. به دلیل ارتباط این قطعه با گیربکس، جز قسمت های مهم محسوب می شود.
  3. مشعلی در انتهای گیربکس است و با متصل شدن به سه شاخه به پلوس وصل می شود.
  4. سه شاخه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربه های پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین می شود.

    پلوس ماشین

    اجزای پلوس خودرو چیست؟

 پلوس خودرو و علائم خرابی آن چیست؟

 خرابی پلوس در دسته آموزش مکانیک خودرو می باشد. اگر حین رانندگی و دور زدن با صدای تق تق مواجه شوید امکان دارد سر پلوس ماشین خراب شده باشد. برای اینکه بفهمید سرپلوس کدام سمت دچار خرابی شده است، این این است که فرمان را تا آخر و چپ و راست بچرخانید در هر طرفی که صدای تق تق زیاد شد سرپلوس آن طرف خراب است. اما اگر در هر دو طرف صدای تق تق زیاد بود به احتمال خیلی زیاد سرپلوس هر دو طرف دچار خرابی است. برای شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن به علائم زیر توجه کنید.

  • استفاده نامناسب از دنده
  • سفت نبودن پیچ های پیچ های سر پلوس
  • استفاده بد از ترمز دستی و ترمز
  • ضربه زدن به ماشین به علت زود ول کردن کلاچ
  • بکسل کردن ماشینی سنگین تر از ماشین خودتان
  • روشن شدن خودرو به وسیله دنده در حال حرکت

    پلوس چرخ و خودرو

    خرابی پلوس خودرو

علائم خرابی پلوس خودرو کدامند؟

خرابی پلوس به قسمت خرابی بلبرینگ پلوس، خرابی مشعلی پلوس و خرابی سه شاخه پلوس تقسی می شود که هر کدام را بررسی خواهیم کرد. با ادامه مقاله پلوس خودرو و علائم خرابی آن همراه ما باشیدو

سه شاخه یکی از مهم ترین قسمت های پلوس است. منتقل شدن حرکت و قدرت به سمت چرخ ها توسط سه شاخه پلوس انجام می شود. سه شاخه نیروی حرکتی را به خواسته پلوس منتق می کند که پس از آن این نیرو بوسیله سرپلوس به محورهای ماشین منتقل می شوند. علائم خرابی سه شاخه پلوس عبارتند از

  • ضربات پی در پی به پیشرانه اعلام کننده خرابی سه شاخه است.
  • تکان خوردن دسته دنده مخصوصا در سرعت پایین و لرزش فرمان و کابین در سرعت های بالا نشان دهنده خرابی 3 شاخه پلوس خودرو هستند. اگر در برطرف کردن این مشکلات عجله نکنید.

علائم خرابی بلبرینگ پلوس چیست؟

در ادامه مقاله پلوس خودرو و علائم خرابی آن به قسمت بلبرینگ میپردازیم. روی سه شاخه پلوس بلبرینگ هایی وجود دارد که خرابی آنها می تواند مشکل ساز شود. این علائم خرابی بلبرینگ پلوس عبارتند از.

  • لرزش فرمان در هنگام رانندگی
  • به گوش رسیدن صداهای غیر عادی از چرخ ها. با افزایش سرعت صدا بیشتر می شود.

عدم تعمیر مشکلات ذکر شده میتواند باعث خرابی محورهای جلوبندی ماشین شود.

علائم خرابی مشعلی پلوس چیست؟

یکی دیگر از قسمت های پلوس ماشین مشعلی پلوس نام دارد. مشعلی در انتهای گیربکس ماشین قرار دارد و با اتصال به 3 شاخه، به پلوس ماشین وصل می شود. علائم خرابی مشعلی پلوس عبارتند از.

  • لرزش کابین ماشین در سرعت بالا و تقه تقه کردن گیربکس هنگام تعویض دنده
  • افزایش تکان خوردن های ماشین در سرعت 70 تا 90 کیلومتر

در صورت مواجه شدن با این نشانه ها، به احتمال زیاد مشعلی پلوس دارای نقص و مشکل است. با ادامه مقاله پلوس خودرو و علائم خرابی آن همراه ما باشید.

خرابی پلوس چه خطراتی دارد؟

هنگام مواجه شدن با پلوس خودرو و علائم خرابی آن بهتر است در زودترین زمان ممکن ماشین را پیش تعمیرکار ببرید تا حدالامکان از بوجود آمدن مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. خطرات احتمالی بعد از خرابی پلوس عبارتند از

  • از بین رفتن محفظه ساچمه
  • قفل شدن چرخ و محورها
  • قفل شدن فرمان ماشین
  • خرابی گیربکس و چپ کردن ماشین

برای جلوگیری از خطرات ذکر شده باید در اسرع وقت ماشین را برای بررسی به تعمیرگاه برد.

خرابی پلوس و چپ کردن ماشین

واژگونی ماشین به دلیل خرابی پلوس

 نتیجه گیری پلوس خودرو و علائم خرابی آن

پلوس یکی از حیاتی ترین قسمت های هر ماشین است که خودرو برای حرکت خود به آن نیاز دارد. در این مقاله به بررسی پلوس، علائم و علل خرابی آن پرداختیم. اگر با علائمی مانند لرزش کابین و شنیدن صدای تق تق مواجه شدید احتمالا پلوس ماشین خراب است و باید هرچه زودتر برای تعمیر آن اقدام کنید. خرابی پلوس می تواند منجر به خطرات زیادی مانند واژگونی ماشین شود. طول عمر پلوس بطور دقیق مشخص نیست. این قطعه نیز مثل دیگر قسمت ها بعد از مدتی نیازمند تعویض است.طول عمر مفید پلوس به کیفیت قطعات و نحوه نگه داری ارتباط دارد.هرچه نکات ایمنی را بهتر و بیشتر رعایت کنید عمر مفید این قطعه نیز بیشتر می شود. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کاورکس تماس حاصل فرمایید. ذر این مقاله سعی شد بطور جامع با پلوس خودرو و علائم خرابی آن آشنا شویدو

سوالات متداول پلوس خودرو و علائم خرابی آن
  1. پلوس چیست؟
    پلوس یکی از حیاتی ترین قسمت های هر ماشین است که خودرو برای حرکت خود به آن نیاز دارد
  2. اجزای تشکیل دهنده پلوس کدام اند؟
    پلوس از چهار قسمت سرپلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است
  3. نشانه های خرابی پلوس چیست؟
    از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس می توان به تکان خوردن و لرزش کابین و فرمان و همچنین بلند شدن صدای تق تق اشاره کرد
3.6/5 - (26 امتیاز)

7 Comments

  1. آرتابان گفت:

    سلام
    ممنون ازمقاله شیوا،،،روان وزیباتون بسیارساده وکاملوجامع توضیح دادید
    به نظربنده مهمترین قطعه که بابازدیدونگهداری به موقع درصورت خراب بودن(گردگیرپلوس)هستش که اگه سالم باشه از90درصد مشکلاتی که بیان کردین جلوگیری میکند(لطفاراننده هاحتماحتماجنس مرغوب استفاده کنن)

  2. علیرضالطفی گفت:

    باسلام وخسته نباشید
    ممنون از لطف وزحمات بسیار زیادو از توضیع دادن شیوا وروان بصورت مختصرو جزیی وکامل

  3. شهرام گفت:

    سلام. چندوقت پیش دیسک صفحه وبلبرینگ چرخ سمت شاگردوعوض کردم ومیزان فرمان وکل جلوبندی ودرست کردم وچک کردم الان توسرعت پایین درهنگام دنده عوض کردن فرمون ماشین گیج میزنه انگاریه چیزی گیرمیکنه فرمون وبه سمت شاگردمیچرخونه وصدای تق تق هم درحین چرخیدن فرمون میادبه جلوبندسازی ومکانیک میرم سردرنمیارن.ممنونم راهنمایی کنید .ضمنا ماشینم تیباصندوقداره

    • علی گفت:

      سلام برای منم که ماشینم پژو هستش این اتفاق افتاده کسی سر در نمیاره متاسفانه

    • علی گفت:

      سلام برای منم که ماشینم پژو هستش این اتفاق افتاده کسی سر در نمیاره متاسفانه نهایتا میگن پلوسه که اونم توی گردشها صدا نمیده

  4. سلام وعرض خسته نباشی ماشینم پراید۱۴۱هست عقب کسی سوارمبشه چرخ‌جلو درحال حرکت صدای تق تق تق میده میخواستم بدونم میتونید راهنماییم کنید ایراد چیه یانه ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو