چگونه تشخیص بدهیم که رله پمپ سوخت خراب است و نیاز به تعمیر دارد؟

چگونه تشخیص بدهیم که رله پمپ سوخت خراب است و نیاز به تعمیر دارد؟

تشخیص بدهیم که رله پمپ سوخت خراب است و نیاز به تعمیر دارد؟

وقتی سوار ماشین خود می شوید و سوئیچ را جهت روشن کردن وسیله نقلیه میچرخانید، طبیعی است که همه چیز طبق برنامه پیش برود. در غیر این صورت، باتری، استارت یا دینام احتمالا معمولترین مشکلاتی هستند که با آن مواجه میشوید. با این حال، اگر هر جزء را بررسی کرده باشید و متوجه هیچ مشکلی نشوید، تکلیف چیست و چه باید بکنید؟ چگونه تشخیص بدهیم که رله پمپ سوخت خراب است و نیاز به تعمیر دارد؟ در ادامه به طور کاملا تخصصی در مورد خرابی رله پمپ سوخت و تعمیر آن خواهیم پرداخت.

رله پمپ بنزین یا سوخت چیست؟

وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، چیزهای زیادی در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد. یکی از معمول ترین اتفاقاتی که رخ میدهد این است که ECM به طور کاملا خودکار، سیگنالی را به پمپ بنزین منتقل کرده و دستور احتراق مقدار مناسب سوخت در محفظه را جهت روشن نمودن موتور خودرو، صادر میکند.

رله پمپ سوخت یکی از رله هایی است که ECM برای این کار کنترل می کند. رله زمانی که تشخیص بدهد، پمپ بنزین، قدرت کافی دارد آن را سوئیچ می کند و برق را به پمپ بنزین منتقل خواهد نمود. اگر این کار انجام نگیرد، ماشین روشن نمی شود و پمپ بنزین خاموش خواهد ماند.
خوشبختانه پمپ بنزین در وضعیت طبیعی خود خاموش است. در غیر این صورت، همیشه سوخت شما تمام می شود! رله پمپ بنزین بخش مهمی است زیرا به عنوان مجرای بین ECM و پمپ سوخت عمل می کند.

دقت داشته باشید که در دوره های آموزشی برق خودرو ما به صورت کامل در زمینه رله پمپ سوخت صحبت می کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر بشود.

رله پمپ بنزین یا سوخت چیست؟

راهنما کامل رله پمپ بنزین یا سوخت

محل رله پمپ بنزین

دو مکان معمولی برای جستجوی رله پمپ سوخت وجود دارد. البته شایان ذکر است که محل دقیق رله سوخت بسته به وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید؛ ممکن است متفاوت باشد. این دو مکان عبارتند از:

  1. ناحیه زیر کاپوت ماشین شما
  2.  در سمت سرنشین ماشین خود، زیر داشبورد

شما در حال جستجوی جعبه فیوز هستید، صرف نظر از اینکه رله پمپ بنزین شما در کجا قرار دارد. برای تعیین محل رله پمپ بنزین، باید درپوش جعبه فیوز را بردارید. بدون شک پس از برداشتن درب، چند رله و فیوز مختلف را مشاهده خواهید کرد.
رله پمپ بنزین با چراغ های چشمک زن روشن مشخص نمی شود، اما اگر خوش شانس باشید، ممکن است طرحی در قسمت زیرین جعبه فیوز وجود داشته باشد که مکان همه رله ها و فیوزها را نشان می دهد.

محل رله پمپ بنزین

معرفی محل رله پمپ بنزین

چگونه تشخیص بدهیم که رله پمپ سوخت خراب است و نیاز به تعمیر دارد

قبل از رفتن به تعمیرگاه برای شروع تعویض رله و سفارش قطعات جدید، مطمئن شوید که یکی از علائم زیر وجود دارد.

  • ماشین شما روشن نمی شود

اگر چه در صورت روشن نشدن ماشین شما نباید تصور کنید که رله پمپ بنزین مقصر است، اما این به احتمال زیاد نشانه خرابی رله پمپ سوخت و تعمیر آن خواهد بود. مردم اغلب فکر می کنند که استارت یا باتری خراب است، اما شما نمی توانید موتور را بدون بنزین در محفظه احتراق روشن کنید!
هنگامی که سوئیچ را در جعبه فیوز باز می کنید، باید یک کلیک وجود داشته باشد. اگر آن را نمیشنوید و ماشین شما روشن نمیشود، ممکن است رله پمپ بنزین خراب باشد.

  • چراغ موتور را بررسی کنید

اگر استارت میزنید اما مشکلات مکانیکی دارید، اولین نشانه خرابی رله پمپ بنزین چراغ چک موتور است.

  • توقف موتور

خرابی رله پمپ بنزین یکی از دلایل بالقوه بسیاری است که باعث میشود خودروی شما پس از استارت زدن از کار بیفتد.

  • شتابگیری کند

هنگامی که رله پمپ بنزین در خودروی شما خراب می شود و آنطور که باید روشن و خاموش نمیگردد، احتمالا با مشکلات شتاب گیری مواجه هستید. این شتاب ممکن است کمی بعد متوقف شود و در نهایت شما حتی نتوانید ماشین خود را روشن کنید! بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که رله پمپ بنزین گاهی اوقات به آرامی بسته نمی شود. ممکن است یک روز کار کند و روز بعد اصلا کار نکند.

نحوه بررسی رله پمپ بنزین

برای این که بدونید رله پمپ بنزین چگونه است موارد زیر را بررسی کنید که شامل:

1. رله ها را عوض کنید

بررسی رله پمپ سوخت با استفاده از این روش به احتمال زیاد ساده ترین است. چندین رله در جعبه فیوز وجود دارد، همانطور که هنگام برداشتن درپوش خواهید دید. همه آنها اهداف مشخصی را دنبال می کنند.

این بدان معناست که بررسی هر رله به صورت جداگانه فقط مستلزم تغییر آن برای یک رله جدید است! اگر بتوان آن را برطرف کرد، رله منشا مشکل است.

رله پمپ بنزین ممکن است در نتیجه یک نقص الکتریکی کار نکند، اگرچه فرسودگی شایع ترین علت خرابی این قطعه است و معمولاً بعد از 150000 کیلومتر از کار می افتند.

2. از 9 ولت استفاده کنید

یک بار دیگر، در حالی که این رویکرد خطاناپذیر نیست، در 99.9٪ مواقع به شما در حل مسئله کمک می کند. رله‌های با باتری‌های 9 ولتی را می‌توان با جدا کردن آن‌ها، اتصال ترمینال‌های مثبت و منفی به هر دو طرف و سپس گوش دادن به یک کلیک آزمایش کرد.

نباید نیازی به سیم های جامپر یا هر چیز دیگری باشد زیرا پایانه های باتری 9 ولت به درستی اندود شده اند. اگر رله به درستی کار کند، وقتی باتری وصل شد، کلیک می‌کند و وقتی باتری خارج می‌شود، یک بار دیگر کلیک خواهد کرد.

خرابی رله پمپ سوخت و تعمیر آن

چگونگی خرابی رله پمپ سوخت و تعمیر آن

سخن پایانی در مورد رله پمپ سوخت

در این مقاله، شما یاد گرفتید که خرابی رله پمپ سوخت و تعمیر آن و مشکلات مربوط به آن را تشخیص دهید. هر چه بیشتر در مورد خودرو و اجزای آن بدانید، با مشکل کمتری مواجه خواهید شد. گاهی اوقات، آگاهی از نشانگرهای آسیب و مشکلات خودرو می تواند به شما کمک کند با سرمایه گذاری مقدار کمی پول، از خرابی های ناخوشایند جلوگیری کنید. به عنوان مثال، گاهی اوقات، تعویض یک قطعه کوچک برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی و بزرگ دیگر در قسمت های مهم تر خودرو، منطقی به نظر میرسد.

سوالات متداول در مورد رله پمپ سوخت

  1. هزینه تعویض رله پمپ بنزین چقدر است؟
    از آنجایی که بازارهای مختلف قیمت قطعات متفاوتی دارند و تعرفه خدمات پس از فروش متفاوت است، هزینه تعویض رله پمپ بنزین در ایران ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، قیمت تعویض رله پمپ بنزین بر اساس نوع خودرو، مدل، سال ساخت و الزامات فنی متفاوت است.
  2. عمر متوسط رله پمپ بنزین چقدر است؟
    طول عمر معمولی رله پمپ بنزین بر اساس کیفیت قطعه، سازنده و مدل تعیین می شود. رله پمپ بنزین گاهی اوقات ممکن است تا ده سال بدون عیب کار کند. برای به حداکثر رساندن عملکرد و تضمین ایمنی خودرو، توصیه می‌شود که قطعات لازم مانند رله پمپ بنزین را مطابق با برنامه تعمیر و نگهداری توصیه شده توسط سازنده تعمیر کنید. در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای مبنی بر مشکل پمپ بنزین، ممکن است زمان تعویض رله فرا رسیده باشد.
  3. چظور از خرابی پمپ سوخت پیشگیری کنیم؟
    پر کردن یکنواخت باک و اجتناب از سوخت کم یکی از راهبردها برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین است. تا زمانی که خودرو علائم خرابی پمپ بنزین را نشان ندهد، نیازی به تعویض پمپ نخواهید داشت.
5/5 - (1 امتیاز)

2 Comments

  1. رضا گفت:

    سلام
    معمولا رله پمپ بنزین را بعد چه مدتی باید تعویض کنیم؟

    • sarajfry20@gmail.com گفت:

      سلام
      معمولا رله پمپ بنزین خودرو ها بعد از 150000 کیلومتر از کار میوفتند و شما باید زودتر از آن اقدام به عوض کردن آن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو