باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟

خرابی باتری موتور سیکلت

هیچ چیز بدتر از این نیست که صبح زود بیدار شوید و بفهمید که باتری موتورسیکلت شما خراب است. به طور حتم با این سوال رو به رو خواهید شد که باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد که در خراب کردن باتری موتورسیکلت دخیل است. در ادامه قصد داریم به بررسی دلایل خراب شدن باتری و رفع مشکلات باتری موتورسیکلت بپردازیم.

علائم خراب شدن باتری موتورسیکلت

باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ علائم باتری خراب موتورسیکلت چیست؟ زمانی که باتری موتورسیکلت خراب می شود در ابتدا یک سری از علائم و نشانه ها در موتور سیکلت به وجود می آید که از این طریق می توان به وجود باتری خراب در موتورسیکلت پی برد.
علائم خراب شدن باتری خراب موتورسیکلت عبارت اند از:

  • یکی از علائمی که می توان با مشاهده آن فهمید که باتری موتورسیکلت خراب است در واقع کاهش قدرت موتورسیکلت است. در صورت خراب بودن باتری خودرو عملکرد موتور نیز کاهش پیدا می کند و به طور ناگهانی موتورسیکلت خاموش خواهد شد.
  • یکی دیگر از علائم خراب شدن باتری موتورسیکلت در واقع کم نور بودن لامپ های موتورسیکلت است.
  • شنیده شدن صدای ناهنجار نیز از موتور یکی دیگر از نشانه های مهم خراب شدن باتری موتورسیکلت است.

بنابراین بروز هر کدام از علائم در موتورسیکلت نشان دهنده خراب بودن باتری موتورسیکلت است.

علائم خراب شدن باتری موتورسیکلت

علائم خرابی باتری موتورسیکلت

دلایل خرابی باتری موتورسیکلت چیست؟

باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد که به موجب آن ها باتری موتورسیکلت خراب می شود. از مهم ترین مشکلاتی که موجب خراب شدن باتری موتورسیکلت می شود می توان بارگیری بیش از حد باتری، اشکال در تنظیم کننده ولتاژ، مشکل در اتصال به زمین، نشتی در مدار و گرما و لرزش را نام برد. در ادامه برای درک بیشتر این موارد هر کدام را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد.

  • بارگیری بیش از حد باتری

اگر توسط لوازم جانبی به باتری اضافه بار بیش از حد وارد شود به طور مسلم طول عمر باتری نیز کاهش می یابد. بنابراین برای جلوگیری از وجود چنین مشکلی در باتری موتورسیکلت بهتر است ولتاژ باتری با کارکرد موتور و دیگر لوازم جانبی را بررسی کنید. در موتورسیکلت برخی از لوازم جانبی هستند که بیش از حد انرژی به خود می گیرند. با توجه به این امر برای بالا بردن طول عمر و بهبود کارآیی باتری باید میزان بار اضافی را در این لوزازم جانبی کاهش داد.

  • ایجاد اشکال در تنظیم کننده ولتاژ

باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ یکی از دلایل خراب شدن باتری موتورسیکلت در واقع ایجاد اشکال در تنظیم کننده ولتاژ است. بروز این مشکل به طور مسلم ولتاژ باتری را مختل می کند. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی باید مشکل پیش آمده را عیب یابی کرد.

  • مشکل در اتصال به زمین

یکی دیگر از دلایل خراب شدن باتری موتورسیکلت در واقع اتصال ضعیف بودن زمین بین قاب و باتری است. به علت بروز چنین مشکلی ممکن است باتری به خوبی شارژ نشود. بنابراین برای اطمینان یابی از شارژ مناسب باتری باید با دقت بالایی اتصالات آن را بررسی کنید. در صورت نیاز برای تمیز کردن اتصالات باتری نیز می توانید از برس های نرم یا سنباده سبک استفاده کنید.

  • نشتی در مدار

باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ یکی دیگر از مواردی که موجب خراب شدن باتری موتورسیکلت می شود می توان به نشتی در مدار اشاره کرد. این مشکل در باتری موجب زود تخلیه کردن شارژ باتری می شود. با توجه به این امر برای رسیدگی به این موضوع باید کابل منفی را بردارید و یک ولت اهم متر را بین کابل منفی و ترمینال منفی باتری قرار دهید.

به طور کلی در حالت ایده آل ولت متر عدد صفر را نشان می‌دهد. در صورتی که عددی غیر از صفر نشان داده شد این نشان دهنده این است که باتری موتورسیکلت خراب است و باید پیش تعمیرکار کاربلد و ماهر بروید تا اقدامات لازم در کمترین زمان برای تعمیر این قطعه انجام شود.

  • گرما و لرزش

اگر چه برخی از موتورسیکلت ها توان تحمل گرما و حرارت بالایی را دارند اما همین امر موجب می شود تا طول عمر باتری نیز به مراتب کاهش یابد. با این حال برای بالا بردن افزایش طول عمر باتری موتورسیکلت بهتر است باتری موتورسیکلت را در معرض گرما و لرزش قرار ندهید.

دلایل خرابی باتری موتورسیکلت چیست؟

دلایل خرابی باتری موتورسیکلت

در صورت خراب شدن باتری موتورسیکلت چه باید کرد؟

اگر در حین حرکت با موتورسیکلت به طور ناگهانی متوجه خراب شدن باتری شدید بهترین کار رفتن به تعمیرگاه مجرب و کاربلد است.

باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ تا به اینجای متن درباره دلایل خراب شدن باتری موتورسیکلت مطالبی را بیان کردیم حال نوبت به این می رسد که اگر در حین حرکت کردن با موتورسیکلت متوجه خراب شدن باتری موتورسیکلت شدید چه باید کنید؟

همان طور که می دانید موتور سیکلت هم مانند خودرو باید تعویض باتری داشته باشد و دقت کنید که زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو و موتور سیکلت را باید بدانید با بعد ام با مشکلاتی رو به رو نشوید.

ابتدا با متوجه شدن باتری خراب موتورسیکلت باید همه اتصالات مربوط به باتری را بررسی کنید و از سالم بودن اتصالات باتری اطمینان یابید.
برای راه اندازی باتری خراب تا رسیدن به یک مکان مشخص بهتر است از عمل باتری به باتری استفاده کنید. این عمل را با احتیاط انجام دهید چرا که ریسک از بین رفتن باتری شما در این حین وجود دارد.

شوک وارد کردن به باتری موتورسیکلت نیز یکی از راه حل های مطلوب برای روشن کردن موتورسیکلت است که البته باید با دقت و صبر زیاد انجام شود.

در صورت خراب شدن باتری موتورسیکلت چه باید کرد؟

راهکار های خرابی باتری موتورسیکلت

سخن پایانی در مورد چگونگی خرابی باتری موتور سیکلت

باتری موتور سیکلت چگونه خراب می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد که به موجب آن باتری موتورسیکلت خراب می شود. البته در صورت خراب شدن باتری موتورسیکلت تا رسیدن به یک تعمیر گاه مشخص می توانید از روش های مذکور برای روشن کردن باتری استفاده کنید.

زمانی که باتری موتورسیکلت خراب می شود در ابتدا یک سری از علائم و نشانه ها در موتور سیکلت به وجود می آید که از این طریق می توان به وجود باتری خراب در موتورسیکلت پی برد.

اگر در حین حرکت با موتورسیکلت به طور ناگهانی متوجه خراب شدن باتری شدید بهترین کار رفتن به تعمیرگاه مجرب و کاربلد است. برای راه اندازی باتری خراب تا رسیدن به یک مکان مشخص بهتر است از عمل باتری به باتری استفاده کنید. این عمل را با احتیاط انجام دهید به این دلیل که ریسک از بین رفتن باتری شما در این حین وجود دارد.

شوک وارد کردن به باتری موتورسیکلت نیز یکی از راه حل های مطلوب برای روشن کردن موتورسیکلت است که البته باید با صبر و حوصله مراحل احیاء باتری را انجام دهید.

سوالات متداول در مورد چگونگی خرابی باتری موتور سیکلت

1- علت خراب شدن باتری موتورسیکلت چیست؟

دلایل زیادی منجر به خراب شدن باتری موتورسیکلت می شود که در این بین می توان گرما و لرزش، نشتی مدار در زمین، ایجاد اشکال در تنظیم کننده ولتاژ را نام برد. از دیگر دلایل خراب شدن باتری نیز سولفاته شدن و یخ زدگی است که این عوامل موجب درست شارژ نشدن باتری موتورسیکلت می شود به طور کلی اگر مراقب باتری موتورسیکلت خود نباشید، دمای بسیار زیاد، یخ زدگی و … می توان باتری موتورسیکلت را خراب و در نتیجه عمر و دوام آن را کاهش دهد.

2-رایج ترین مشکل در باتری موتورسیکلت چیست؟

رایج ترین مشکلی که در باتری موتور سیکلت به وجود می آید، شارژ نشدن درست باتری آن است. دلایل مختلفی موجب درست شارژ نشدن باتری می شوند که شامل مواردی همچون شارژ باتری، دینام و رگولاتور مشکل دار، مشخصات باتری نادرست، سیم های شل یا شکسته در مدار، سیستم شارژ معیوب است.
3-بهترین راه برای بررسی و رفع عیب یابی باتری موتورسیکلت چیست؟

یکی از بهترین راه حل ها برای عیب یابی مشکلات باتری موتورسیکلت در واقع، مراجعه به تعمیرگاه متخصص و کاربلد است.

4- چرا باتری موتور سیکلت شارژ نمی شود؟

در ابتدا باید همه موارد و اتصالات باتری را بررسی کنید که دسته سیم خود را برای اتصال به زمین بررسی کنید. اگر باتری موتورسیکلت شما شارژ نگه نمی دارد و خیلی قدیمی نیست به احتمال زیاد مشکل از سیم کشی است. در صورتی که باتری موتورسیکلت قدیمی است، وقت آن است آن را با باتری جدید جایگزین کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو