آنچه در این مطلب خواهید خواند
بزارید اول یک توضیح در مورد رگلاتور خودرو بدهیم که چیست و چه کاری را برای ماشین انجام می دهد، رگولاتور معمولا قطعاتی می باشند که در ماشین به کار می روند که باعث کنترل و تنظیم کننده فشار انواع گاز ها داخل خودرو می باشد. همان طور که می دانید دستگاه CNG یک دستگاه مخزن گاز داخل ماشین های دوگانه سوز می باشد که در آن گاز های مخصوص وجود دارد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگویم رگولاتور وسیله ای می باشد که فشار های زیادی که از گاز تولید می شود را به فشار پاین قابل مصارف داخل خودرو کاهش می دهد. فشاری که داخل مخازن های سی ان جی استفاده می شود 12000 هزار برابر اجاق گازی می باشد که داخل خانه استفاده میشود.
1- تمام مخزن های سی ان جی که وجود دارد دارای قطعه ای به نام شیر مخزن است به که صورت چند کاره به کار می رود. اصلی ترین کار این قطعه این می باشد که راه عبور گاز را باز و یا بسته می کند. هنگامی که این قطعه بسته باشد گازی که به اجزای دیگر می رسید بسته و قطع می شود. یکی از ویژگی هایی که باعث می شود این قطعه نسبت به قطعه های دیگر پر اهمیت باشد این است که هنگامی که فشار داخل مخزن سی ان جی زیاد می شود توسط این دستگاه این فشار از مخزن خارج می شود و مانع وقایع خطرناک احتمالی نیز می شود. در این شیر ها یک قطعه اتوماتیک به کار رفته است که هنگامی که ماشین خاموش می شود مسیر ارسال گاز ها نیز به صورت اتوماتیک بسته می شود.
2- کیت CNG
همانطور که از نامش معلوم است کیت نام دارد، کاربرد این وسیله این است که تمام قطعاتی که داخل مخزن سی ان جی به کار رفته اند به تمامی آنها کیت می گویند. در این کیت قطعاتی به نام: شیر مخزن، شیر سوخت گیری، شیر یک طرفه، شیر های برقی گاز و بنزین، رگلاتور، میکسر و شیظر تنظیم گاز می باشد. به صورت کلی کیت یک جعبه ای می باشد که تمام قطعات از جمله رگولاتور به کار رفته است.
3-رگلاتور
همانطور که گفته شد رگلاتور یکی از مهم ترین قطعاتی می باشد که در دستگاه سی ان جی به کار می رود و کار آن کاهش فشار زیاد گاز می باشد و در ماشین ها می توان استفاده کرد، در ادامه آموزش تعمیر رگلاتور را نیز خواهیم داد. سوالی که اینجا پیش می آید این است که چگونه رگلاتور که داخل ماشین به کار می رود را چگونه گرم نگه داریم؟ معمولا دستگاه رگلاتور را می توان توسط رادیاتوری که داخل ماشین به کار می رود برای گرم کردن، می توان برای گرم کردن رگلاتور نیز استفاده کرد.
4- کلید انتخاب سوخت
این قطعه هنگامی کارآمد دارد که ماشین مورد نظر شما دو گانه سوز باشد، به این صورت که معمولا هنگامی که سوخت CNG روی ماشین نصب می شود روی ماشین شما یک قطعه الکترونیکی بر روی ماشین شما نصب می شود که باعث می شود هنگامی که دارید به ماشین سوخت وارد می کنید انتخاب کنید سوخت وارد شده گاز می باشد یا بنزین، می توان گفت بهترین کاری بوده است که افراد توانسته اند این قطعه را به وجود بی آورند.
5- چراغ نمایش وضعیت
به این صورت می باشد که هنگامی که دستگاه CNG روی ماشین شما نصب می شود یک قطعه الکترونیکی دارای یک سری چراغ می باشد به شما نمایش داده می شود، همانند بنزین که دارای چراغ نشان دهنده می شود سوخت CNG نیز همان گونه است، در ادامه انواع چراغ CNG را توضیح خواهیم داد.
1- روشن شدن چهار چراغ: به این صورت می باشد که دستگاه CNG به صورت کامل پر می باشد
2- روشن شدن سه چراغ: 75 درصد از مخزن سی ان جی پر می باشد
3- روشن شدن 2 چراغ: 50 درصد از سوختی که داخل سی ان جی است پر می باشد
4- روشن شدن 1 چرا: 25 درصد از سوخت داخلی سی ان جی باقی مانده است.
در آموزش تعمیر رگلاتور CNG خواهیم گفت که چگونه می توان آن را تعمیر و یا نصب کرد، برخی از رگلاتور ها داخل سی ان جی می باشند که فقط از حالت کالیبره خارج شدن، به این صورت می باشد که فقط کافی است که دستگاه CNG رگلاتور را کالیبره کنیم، اما در ادامه به دنبال تعمیر اصلی رگلاتور می باشیم، همراه باشید.
1-تست نشتی: به این صورت می باشد که تمام قطعاتی که داخل رگلاتور وجود دارد را به یک کف آغشته می کنیم، بعد از این که تمام این قطعات آغشته شد می بایست منتظر ماند که آیا گاز بی اثر از آن رد می شود یا نه، هنگامی که گاز در حال رد شدن از دستگاه بود اگر حبابی ایجاد شد سریعا باید به دنبال رفع کردن نشتی رگلاتور باشید.
2- شست شو رگلاتور با گاز بی اثر: گاهی اوقات می باشد که دستگاه رگلاتور به درستی کار نمی کند و لازم است که دستگاه رگلاتور را با یک سری گاز های بی اثر شست و شو دهید و باعث ارتقا کاربرد و بهتر شدن عملکرد دستگاه رگلاتور می شود
3- تست خزش رگلاتور: به این صورت می باشد که هنگامی که فشار داخل گاز سی ان جی زیاد می شود رگلاتور گاز مورد نظر خود را با سیلندر های ماشین برابر می سازد، دلیل این کار این می باشد که دستگاه رگلاتور از کار افتاده است و فرسوده شده است، بنابراین بهتر است که دستگاه رگلاتور را تعویض کنیم.
4- تنظیم شیر حداکثر جریان
5- تنظیم درجا
6- مرحله نهایی: بعد از تست های بالا راه های تعمیر و تست سالم بودن دستگاه رگلاتور بالا بود که بهترین کار ها برای تعمیر می باشد.
امروزه رگلاتور های زیادی به وجود آمده است که هر کدام دارای مدل و کیفیتی می باشد، اما قیمت معمول رگلاتور از 200 هزارتومان شروع می شود تا به بالا، این بستگی به شما دارد که چه نوع کیفیتی از دستگاه رگلاتور را برای CNG خود انتخاب کنید، در نظر بگیرید که کیفیت بالای رگلاتور باعث بهتر شدن عملکرد دستگاه CNG می شود.
در آخر به این جمع بندی رسیدیم که در آموزش رگلاتور فهمیدیم چگونه آن را تعمیر و تست هایی را برای تشخیص سالم بودن انجام دهیم، فهمیدیم که رگلاتور اصلی ترین قطعه ای می باشد که داخل دستگاه گاز CNG به کار رفته است که بسیار حائز اهمیت می باشد. در نظر بگیرید که هنگامی متوجه شدید دستگاه رگلاتور دچار ایراد شده توصیه می شود که حتما و سریعا به مکانیک برای تعمیر و یا تعویض آن مراجعه کنید.
ممکن است در ذهن شما سوال به وجود بیاید که آیا در دوره آموزش برق خودرو ، مسائل مربوط به دستگاه رگلاتور و تعمیر آن گفته میشود؟باید بگوییم در دوره مکانیک خودرو به خرید قطعات هیدروکن دستگاه سنگ شکن میپردازیم
5 Comments
باهمین متنی که شما گزاشتید ما کاملا رگلاتور راتعمیرمیکنیم
خب نمیشه که!!! دوره اشو برگذار کنید لطفا، بخاطر کرونا هیچ دوره ای نیست اصلا
باهمین متنی که شما گزاشتید ما کاملا رگلاتور راتعمیرمیکنیم
میترسم ازبس حجم متن علمی هست گیرپاژکنم
باهمین متنی که گذاشتین من اوستا شدم الان یه مغازه بازکردم خداروشکر کاسبی بدنیست روزی دو یا سه تا ماشین میترکونیم😆😆😆
عجب آموزش خفنی گذاشتی
من کارم نقاشی با مداد رنگی بود
الان دیگه تعمیرکار حرفه ای رگلاتور سی ان جی ماشین های خارجی ایرانی سبک و سنگین و هواپیما و هلیکوپتر و جت و بمب افکن و… شدم خداخیرت بده روزی یک میلیارد کاسبی میکنم
از بس دقیق و مو به مو توضیح دادید هر کی این متنو بخونه میتونه رگولاتور صفر تا صد تولید کنه باز و بست که چیزی نیست!
امیدوارم هرچه سریعتره اینترنت ملی راه بیفته تا خارجیا نتونن از مطالب ارزشمند سایتهای ما استفاده کنن و هی پیشرفت کنن!