آنچه در این مطلب خواهید خواند
یکی از مهمترین اجزای موتوری ماشین واشر سرسیلندر است. قطعاتی مانند لنگ و پیستون ها در داخل واشر سرسیلندر قرار می گیرند و این قطعات داخل سرسیلندر فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند. لازم است بدانید در خودروهای که مردن هستند واشر سرسیلندر آنها به صورت فولادی چند لایه می باشد ولی در ماشین های قدیمی از واشر سرسیلندر های مسی استفاده می شود. در این مقاله با علت واشر سرسیلندر سوزاندن آشنا خواهید شد.
علت واشر سرسیلندر سوزاندن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. همانطور که در بالا گفته شد نقش این قطعه بسیار مهم می باشد. البته به طور کامل در زیر بیان شده است.
لازم است بدانید که واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده است و وظیفه آتن فشار سیلندر در موتور را در بهترین حالت حفظ می کند.
مایع خنک کننده موتور و هم روغن در داخل بلوک موتور و سرسیلندر که بسیار حیاتی است و هم چنین مسیرهایی برای گردش روغن موتور در واشر سرسیلندر وجود دارد. در سرسیلندر مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها دارد و در عین حال، روغن موتوری برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری را عهده دارد.
یکی از مهم ترین کاربرد واشر سرسیلندر حفظ و نگهداری مایعات می باشد با وجود مسیر های مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور که فاصله بین آن فقط چند میلی متر با هم است بر عهده واشر سر سیلندر می باشد که مانع از ترکیب این دو ماده می شود.
توجه داشته باشید، علت واشر سرسیلندر سوزاندن می تواند از ساده ترین عیب ها شروع شود هم چنین به علائمی که در زیر اشاره شده است توجه کنید.
یکی از مهم ترین علت واشر سرسیلندر سوزاندن بد کار کردن سیلندر است. زمانی سر سیلندر بد کار می کند علت اصلی آن، رینگ اطراف سیلندرو واشر سرسیلندر است که به درستی نمی تواند کار خود را انجام دهد. هم چنین ممکن است نتواند به مقدار کافی فشار ایجاد کند.
یکی دیگر از علت واشر سرسیلندر سوزاندن، نشتی مایعات است یا اینکه آب کم می کند، که با کم قابل مشاهده هستند.
در علت واشر سرسیلندر سوزاندن که ممکن است از نشتی مایعات داخلی موتوری باشد باید بگوییم که این نشتی قابل دیدن نیست.
نشانه های مانند خروج دود سفید از لوله اگزوز، دمای بیش از حد موتور و جوش آوردن از علائم سوختن واشر سرسیلندر به شمار می آید.
باید به عنوان یک فرد راننده تمامی قسمت های ماشین را توجه داشته باشیم و به چراغ چک اهمیت دهیم. علت واشر سرسیلندر سوزاندن می توانید از کم شدن آب رادیاتور، خنک نشدن آب رادیاتور و خراب بودن پروانه و دیگر دلایل زیر می باشد.
تشخیص آن کمی زمان بر است البته بعضی از مشکلات موتوری وجود دارد که نشان دهنده سوختن واشر سرسیلندر می باشد. هم چنین برای تشخیص آن می توانیم با یک تست کمپرس موتور، تست نشت و بلوک موتور ممکن است نیاز باشد تا به طور تشخیص داده شود که واشر سرسیلندر خراب شده یا مشکل دیگری رخ داده است.
توجه داشته باشید خود واشر سرسیلندر قیمتی ندارد زیرا در مرحله باید اول علت واشر سرسیلندر سوزاندن باید بررسی شود که آیا سرسیلندر نیاز به تعمیر دارد یا باید به طور کامل تعویض شود. اگر مشخص شود که باید واشر سرسیلندر، تعویض شود شامل بخش های زیادی می شود از جمله تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز و قطعات خود داخل سرسیلندر باید باز شوند. نکته ای که قابل توجه است آن است اگر افزایش دما منجر به خراب شدن سر سیلندر شده است باید سرسیلندر را به تراشکاری بفرستید.
باید بگوییم جنس واشر سرسیلندر به 4 دسته کلی تقسیم می شوند و در زیر به آنها اشاره شده است.
همانطور با توجه به نکات بالا دانستیم که واشر سرسیلندر یک قطعه مصرفی است و در زمانی باید آن را تعویض کنیم که خودرو ما واسر سیلندر سوزانده باشد و لازم به ذکر است که تعویض این قطعه زمان بر است و قسمت اصلی هزینه اجرت مکانیک بر خود تعویض سرسیلندر است برای نحوه تعویض می توانید از مطالب زیر کمک بگیرید.
در پاسخ برای علت واشر سرسیلندر سوزاندن می توانید به دلایل زیادی این اتفاق بیفتد. این دلایل می توانید از بد کار کردن سیلندر، مشاهده کردن نشتی می باشد و توجه داشته باشید علت هایی مانند آب کم کردن رادیاتور، گرمای بیش از حد موجب سوزاندن واشر سر سیلندر می شود. لازم است بدانید جنس سر سیلندر ها به 4 دسته تقسیم می شود که شامل فولادی چند لایه ای، کامپوزیت، مس و الاستومریک می شود.