آموزش برق خودرو بنز

برق خودرو بنز

مرسدس بنز

مرسدس بنز شرکت خودروسازی آلمانی و از زیرمجموعه‌های شرکت دایملر آ. گ است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتورهای درون‌سوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه خودرو) و نیز تعمیر خودرو فعالیت می‌نماید. کارخانه اصلی و دفتر مرکزی شرکت مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت قرار دارد.

برق خودرو بنز

همه روزه ما با خودرو در ارتباطیم و در واقع میشود گفت زندگی ما با خودرو پیوندی عمیق خورده است. اکثر ما این طور فکر میکنیم که جز حیاتی خودرو موتور و مکانیک آن  است در حالی که از سیستم برق رسانی آن غافل هستیم. در این مقاله سعی داریم در مورد آموزش برق خودرو بنز صحبت کنیم و شما را با این سیستم پیچیده و مهم آشنا کنیم. در ادامه ی مطلب ابتدا به معرفی خودروسازی بنز می پردازیم و سپس اجزای اصلی سیستم برق خودرو را بررسی میکنیم.

 سیستم برق خودرو بنز

خودروسازی بنز از ابتدای فعالیت خود همواره از بهترین کمپانی های خودروسازی بوده و طبیعی است که سیستم برقی هم که برای خودروهای خود در نظر گرفته است جز بهترین و پیچیده ترین سیستم ها باشد. هرچند اصول کلی سیستم برق رسانی خودرو یکی است و همه ی سیستم های برق رسانی از آن طبعیت می کنند اما کیفیت و عملکرد این سیستم در خودروسازی های بنام دنیا اندکی متفاوت است. به این صورت که سیستم برق رسانی با حداکثر توان و بازده عمل میکند تا برق مورد نیاز خودرو را تامین کند و سیستم به گونه ای طراحی شده است که بالاترین میزان کیفیت را ارائه دهد. در ادامه اجزای اصلی مجموعه برق رسانی خودرو را بررسی میکنیم و به آموزش برق خودرو می پردازیم.

عملکرد سیستم برق خودرو بنز

سیستم برق خودرو بنز

اجزای اصلی سیستم برق

سیستم برق از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است که در ادامه طرز کار هر کدام را بررسی میکنیم.

تولیدکننده برق

در خودروهای قدیمی دینام و در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق را بر عهده دارد، اما درواقع کارکرد هر دو یکی است. دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی را که از گردش موتور حاصل می‌شود به واسطه یک تسمه دریافت می‌کند؛ سپس طی فرایندی آن را به برق 12 ولت تبدیل کرده و به ذخیره‌کننده برق تحویل می‌دهد. درواقع وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیره‌کننده برق یا باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ کند.

ذخیره‌ کننده برق

ذخیره برق در سیستم برق خودرو توسط باتری انجام می‌شود. در زمانی که موتورخاموش است، برق خودرو توسط باتری تامین می‌شود، یعنی برقی را که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته، در خود ذخیره می‌کند تا در غیاب موتور به مصرف‌کننده‌ها از جمله بالابر شیشه، رادیو، چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن، استارت و… برساند. باتری خودرو یک قطب مثبت و یک قطب منفی دارد و ممکن است مواد تشکیل دهنده ی آن بسته به نوع خودرو فرق کند اما موارد اصلی تشکیل دهنده ی آن ثابت است.

توزیع‌کننده برق

توزیع‌کننده وظیفه رساندن برق به مصرف‌کننده‌ها از تولیدکننده یا ذخیره کننده را بر عهده دارد. سیم‌های روکش‌دار توزیع‌کننده انواع مختلفی دارند. برای جلوگیری از بی‌نظمی در سیستم، سیم‌های هم‌مسیر را داخل یک لوله پلاستیکی قرار می‌دهند یا آن ها را با چسب برق به هم می‌چسبانند تا از ایجاد بی نظمی جلوگیری کنند و بجای دسته انبوهی از سیم ها , چند دسته مشخص از آن ها را در اختیار داشته باشیم.

کنترل‌کننده برق

کنترل‌کننده به دکمه‌ها و کلیدهایی گفته می‌شود که در مسیر توزیع‌کننده برق قرار می‌گیرند. با استفاده از این کنترل‌کننده‌ها، سرنشینان می‌توانند فعال یا غیرفعال بودن مصرف‌کننده را کنترل کنند. برای مثال یکی از مواردی که سزنشینان آن را میتوانند فعال کنند رادیو و سیستم صوتی خودرو است.

مصرف‌کننده برق

لوازم برقی موجود در خودرو، مصرف‌کننده برق هستند. برای مثال سیستم های بالا برنده شیشه ,چراغ ها ,رادیو و بسیاری دیگر از تجهیزات خودرو مصرف کننده اند.پنج قسمت اصلی سیستم برق‌رسانی خودرو، از قدیمی‌ترین خودروها تا جدیدترین آن‌ها وجود دارد، اما ممکن است نوع و عملکرد آن‌ها متفاوت است.در ادامه مقاله قصد داریم جزیی تر در مورد اجزای سیستم برق رسانی خودرو صحبت کنیم که باعث آشنایی بیشتر و دریافتن نقش هر یک از آن ها برای شما شود.با ما همراه باشید تا بطور کامل بپردازیم به بحث آموزش برق خودرو بنز.

معرفی اجزای متداول سیستم برق رسانی خودرو

اجزای متداول سیستم برق رسانی خودرو

اجزای سیستم برق رسانی خودرو

باتری‌

وقتی اتومبیل روشن است سیستم برق‌رسانی می‌تواند برق مورد نیاز را از طریق تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی تأمین کند. اما وقتی اتومبیل خاموش می‌شود، حالا وظیفه باتری است که برق مورد نیاز قطعاتی مثل استارت اتومبیل را تأمین کند. در واقع منبع انرژی برق خودرو شما همین باتری است.

دینام

موتور اتومبیل با کمک سوخت می‌تواند انرژی مکانیکی تولید کند. قطعه‌ای که می‌تواند این انرژی را مثل یک ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریکی کند دینام نام دارد. البته همانطور که پیش تر گفته شد نام این قطعه در اتومبیل‌های جدید «آلترناتور» است. در حقیقت این قطعه انرژی میکانیکی موتور را به کمک یک تسمه به نام تسمه دینام دریافت و برق مورد نیاز بخش‌های مختلف اتومبیل را تأمین می‌کند.

کوئل

ولتاژی که باتری خودرو به ما می دهد و یا ولتاژی که سیستم تولید برق به ما می دهد توانایی ایجاد جرقه توسط شمع‌ها را ندارد. در واقع شمع برای ایجاد جرقه نیاز به برق ۷۰۰۰ ولت دارد. کوئل یک ترانسفورماتور فشار قوی است که برق باتری و دینام را تقویت می‌کند و به شمع می‌رساند.

شمع‌ها

ترکیب سوخت و هوا در سلیندر موتور اتومبیل‌ها برای احتراق نیاز به جرقه دارد. نقش شمع‌ها دقیقا همین ایجاد جرقه است. این قطعه ولتاژ خروجی از کوئل را تحویل می‌گیرد و با ایجاد جرقه و احتراق در موتور، پیستون‌ها را در سیلندر به حرکت در می‌آورد.

سیم‌ها و توزیع‌کننده‌های برق

یکی از پرکاربردترین وسایل در هر اتومبیلی سیم است. مجموعه‌ای از سیم‌های مختلف در خودروها کار انتقال برق به قطعات برقی را برعهده دارند. همه سیم‌های مدارهای مختلف سیستم‌برق‌رسانی همانطور که بررسی شد ا دارای روکش هستند. کلیدها و کنترل کننده‌ها در نقاط مختلف مسیر این سیم‌ها قرار می‌گیرند و در ضمن بیشتر آنها از جعبه فیوز هم عبور می‌کنند.

سیم‌ها و توزیع‌کننده‌های برق

توزیع‌کننده‌های برق

فیوزها

داخل همه فیوزها چند رشته سیم نازک است که توانایی عبور جریان برق بسیار بالا را ندارند. اگر جریان بیش از حد معمول وارد فیوز شود این سیم‌های نازک قطع می‌شوند و اصطلاحا فیوز می‌سوزد. همین خرابی فیوزها می‌توانید یک اتومبیل را از آسیب جدی در مدارهای مختلف سیستم برق‌رسانی نجات دهد. برای رفع این مشکل طراحان اتومبیل، در مسیر تمام مدارهای الکتریکی خودرو، این فیوزها را قرار می‌دهند. اگر به هر دلیلی در مسیر سیم‌کشی بخش‌های مختلف اتومبیل اتصالی صورت گیرد و جریان برق بیش از حد معمول شود، بلافاصله این فیوزها می‌سوزند و جریان برق قطع می‌شود تا آسیبی به قطعات اصلی وارد نشود.حال در ابتدا به معرفی کمپانی مرسدس بنز میپردازیم و سپس تفاوت ها و شباهت های سیستم برق رسانی آن را با سایر خودروها مقایسه میکنیم.

سخن آخر

در مقاله فوق سعی شد ابتدا معرفی مختصری از خودروسازی بنز صورت گیرد و پس از آن به معرفی اجزای اصلی سیستم برق رسانی خودرو پرداختیم و بعد به سراغ بررسی متداول ترین اجزای آن رفتیم و توضیحی مختصر برای هریک دادیم.تمیدواریم این مقاله شما را در حد نیاز با سیستم برق رسانی خودرو بنز آشنا کرده باشد.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو