معرفی انواع موتور ماشین بر اساس تعداد سیلندر

انواع موتور ماشین بر اساس تعداد سیلندر

همان طور که می دانید در موتور ماشین قطعات زیادی قرار گرفته که این قطعات به کمک هم دیگر فعالیت لازم را برای موتور انجام می دهند تا خودرو به حرکت در بیاید و پس وجود هر کدام از این قطعات کمک کننده حرکت ماشین شما است. یکی از این قطعات موتور، سیلندر آن است. وجود این قطعه مانند سایر قطعات کمک کننده در روشن شدن و حرکت ماشین است پس باید این قطعه به درستی کار کند.

اصولا تعداد سیلندر در موتور های ماشین متفاوت است و در هر خودرو بسته به موتور آن تعداد سیلندر ها قرار گرفته می شود. ما در این مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد معرفی انواع موتور ماشین بر اساس تعداد سیلندر با شما صحبت کنیم تا بدانید که قرار گیری تعداد سیلندر در هر خودرو را چگونه است، با ما همراه باشید.

سیلندر خودرو چیست؟

سیلندر یکی از قطعات مهم در موتور خودرو است که محل آن در وسط موتور می باشد و از نظر شکل مانند یک استوانه توخالی می ماند. مهم ترین وطیفه سیلندر ماشین ایجاد نیروی محرکه خودرو است و به این صورت که در اثر انفجار سوخت، سیلندر یک نیرویی برای روشن شدن و حرکت خودرو ایجاد می کند.

در واقع این قطعه انرژی شیمیایی که در اثر انفجار سوخت به وجود می آید را به انرژی حرارتی تبدیل می کند که این انرژی حرارتی یک فشاری برای به وجود آوردن نیرو به وجود می آورد که وجود این نیرو کمک کننده به حرکت پیستون ها می شود. به طور کلی یکی از مهم ترین کارهایی که سیلندر انجام می دهد حرکت دادن پیستون ها می باشد.

دیواره های سیلندر معمولا از جنس چدن و آلومینیوم می سازند که در صورت تماس با پیستون اصطحکاک لازم را داشته باشند. ولی باید دقت داشته باشید که سطح داخلی این قطعه باید به صورت سیقلی باشد و این سیقلی بودن کمک می کند تا سیلندر به درستی عملکرد خود را انجام بدهد و انرژی حرارتی به درستی ساخته و تبدیل به نیرو شود.

سیلندر خودرو چیست؟

معرفی سیلندر خودرو

دسته بندی سیلندر ها بر اساس تعداد آن ها

در ادامه می خواهیم کاربرد و تعداد سیلندر ها را توضیح بدهیم تا بیشتر در مورد تعداد سیلندر در موتور خودرو آشنا بشوید که شامل:

  • موتور خودرو 4 سیلندر

موتور خودرو هایی که 4 سیلندر دارد جزء بهترین موتور ها می باشد که در بیشتر خودرو ها از این موتور ها استفاده می شود و در ظرفه جویی سوخت کمک بسیار زیادی می کند. یکی از مشکلاتی که این موتور ها دارند در تلید صدا است که موتور صدای نامطلوبی را ایجاد می کند و یکی دیگر از بدی های آن لرزش خودرو و حتی لرزش کابین در زمانی که خودرو روشن است ایجاد می کند.

اما یکی از مزیت هایی که این موتور 4 سیلندر دارد در مصرف سوخت آن است که سوخت کمتری را  نسبت به سایر موتور ها مصرف می کند که این خودش کمک کننده در کاهش هزینه برای تامین سوخت لازم برای خودرو است. علاوه بر آن، موتور 4 سیلندر دارای سیستم توربوشارژر است که این سیستم کمک کننده افزایش قدرت خودرو و کاهش مصرف سوخت است.

خودرو هایی که دارای موتور 4سیلندر دارند شامل:

  1. خودروهای هاچ بک
  2. فورد فیوژن
  3. نیسان آلتیما
  4. هوندا CR-V
  5. تویوتا RAV4

دقت داشته باشید که در دهه اخیر درصد بیشتر خودرو ها از نوع 4 سیلندر بوده و در مورد سفارش خودرو های 6 سیلندر خورجینی مورد استفاده بود. علتی که بیشتر از 4 سلندر استفاده می شود میزان مصرف سوخت آن است که نسبت به سایر موارد سوخت مصرفی آن بسیار کمتر است.

موتور خودرو 4 سیلندر

معرفی موتور خودرو 4 سیلندر

  • موتور خودرو 6 سیلندر

موتورهای خودرو 6 سیلندر نسبت به سایر موتور ها آن قدر مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا نسبت به سایر موتور ها، میزان مصرف سوخت بالایی دارد ولی یک مزیتی که دارد در در تمامی خودرو ها با تنوع زیادی که دارد می توان از آن استفاده کرد و به این صورت است که در صورت سفارس می توان آن را بر روی خودرو ها تعبیه کرد.

اما به طور کلی بر روی خودرو های زیر بیشتر از این موتور استفاده می شود که شامل:

  1. فراری دینو V6
  2. M97/74 پورشه
  3. N54 بی ام و
  4. TVR اسپید 6
  5. S54 بی ام و
  6. LF4 جنرال موتورز
  7. VR38DETT نیسان
  8. Barra فورد
  9. آلفارومئو Busso V6
  10. AJ126 جگوار

اگر دقت کنید در موتور 6 سیلندر بیشتر برای خودروهای مدل بالا استفاده می شود و بیشتر برای آن ها کارایی دارد.

موتور خودرو 6 سیلندر

معرفی موتور خودرو 6 سیلندر

  • موتور خودرو 3 سیلندر

موتور خودرو 3 سیلندر همان مدل 6 سیلندر خطی بوده در صورتی که 3 تا از آن ها حذف می شود و تبدیل به موتور 3 سیلندر م شود. این موتور ها قبلا در خورو کیا بسیار کاربرد داشته و امروزه میزان استفاده از این مدل موتور ها بیشتر شده و در خودرو های زیر هم دیده می شود که شامل:

  1. خودروهای هاچبک مدرن
  2. هوندا
  3. Geo Metro
  4. فولکس‌واگن
  5. مینی کوپر
  6. بی ام و
  7. دایهاتسو Charade
  8. میتسوبیشی میراژ
  9. دوو ماتیز
  10. ام وی ام ۱۱۰ اس
  11. دی اس ۳
  12. اسمارت فور ۴
موتور خودرو 3 سیلندر

معرفی موتور خودرو 3 سیلندر

تعداد سیلندر در موتور ماشین

همان طور که اشاره کردیم وجود سیلندر در ماشین بسیار مهم است و نقش اصلی آن حرکت پیستون ها می باشد اما در موتور های خودرو تعداد سیلندر ها متفاوت است و بر اساس میزان کارایی و حجم موتور انتخاب می شود ولی دقت داشته باشید که هر چقدر تعداد سیلندر در خودرو بیشتر باشد، حجم و اندازه موتور هم بیشتر می شود و همچنین کارایی و قدرت آن هم زیاد تر می شود.

اما به طور کلی در بیشتر خودرو ها تعداد سیلندر ها 4، 6، 8 و… است بیشتر خودرو ها از نوع 4 سیلندری می باشد و این تعداد هم بر اساس محل قرار گیری در کنار هم فرق دارد و بسته به نوع ماشین محل قرار گیری متفاوتی دارد که به این صورت است که در بعضی از آن ها به صورت یک خط مستقیم در کنار هم دیگر قرار گرفته اند و یا به صورت v  و w هستند.

تعداد سیلندر در موتور ماشین

بررسی تعداد سیلندر در موتور ماشین

سخن نهایی در مورد انواع موتور ماشین بر اساس تعداد سیلندر

همان طور که اشاره کرده ایم وظیفه سیلندر در خودرو بسیار مهم است و کمک می کند تا پیستون ها به حرکت بیوفتد تا خودرو بتواند حرکت کند. همچنین تعداد سیلندر موتور خودرو بسته به موتور دارد و به طور کلی از موتور 4 سیلندر بیشتر استفاده می شود زیرا میزان مصرف سوخت کمتری دارد.

سوالات متداول در مورد انواع موتور ماشین بر اساس تعداد سیلندر

1.بیشتر موتور های ایرانی چند سیلندر هستند؟

بیشتر موتور های ایرانی از 4 سیلندر استفاده می کننداما از موتوز های دیگر مانند 3 سیلندر، 6 سیلندر و… هم استفاده می شود.

2.وظیفه سیلندر چیست؟

این قطعه در موتور خودرو انرژی شیمیایی را به انرژی حرارتی تبدیل می کند که وجود این انرژی حرکتی کمک کننده به ایجاد نیرویی برای به حرکت در آوردن پیستون ها است.

3.چرا از موتور 6سیلندر کمتر استفاده می شود؟

یکی از مهم ترین علتی که از موتور 6 سیلندر کمتر استفاده می شود، میزان مصرف سوخت آن است. موتور های 6 سیلندر میزان مصرف سوخت بسیار بالایی دارد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو