انواع موتور ماشین براساس سوخت مصرفی

معرفی انواع موتور ماشین براساس سوخت مصرفی

موتور ماشین یکی از مهم ترین قطعه در خودرو است که اصلی ترین وظیفه آن انتقال نیرو به چرخ ها و حرکت ماشین است پس وجود موتور کمک می کند تا خودرو به حرکت در بیاید پس وجود آن بسیار مهم است. موتور ها انواع مختلفی دارد و که ما در این مقاله می خواهیم در مورد انواع موتور ماشین براساس سوخت مصرفی صحبت کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه بالا برود و بدانید که موتور هایی که بر اساس سوخت مصرفی هتند کدام اند، با ما همراه باشید.

معرفی موتور خودرو

همان طور که اشاره کردیم موتور خودرو یکی از قطعات اصلی در  خدرو است که کمک کننده حرکت ماشین شما است به طور کلی وظیفه تامین نیروی لازم برای ایجاد قدرت در ماشین است. موتور ها برای این که بتوانند کار کنند نیاز به سوخت مصرفی دارند و با کمک این سوخت مصرفی می توانند چرخ های ماشین را به حرکت در بیاورند. در واقع موتور انرژی سوختی را به انرژی حرکتی تبدیل می کند

دقت داشته باشید که قطعات موتور خودرو در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و وجود این قطعات کمک می کند که ماشین به حرکت در بیاید پس برای این که موتور به درستی عمل کند، باید تمام این قطعات به درستی کار کنند و هیچ کدام از آن ها خراب نباشد.

معرفی انواع موتور ماشین براساس سوخت مصرفی

به طور کلی انواع موتور خودرو داریم که هر کدام از آن ها بر اساس کارایی دسته بتدی می شوند و یک سری از موتور هایی که بر اساس سوخت مصرفی می باشد که در ادامه می خواهیم به صورت کامل این مدل ها را معرفی کنیم و کارایی هر کدام از آن ها را بررسی کنیم که شامل:

  • موتور بنزینی

موتور های بنزینی به موتورهایی می گویند که برای به حرکت در آوردن خودرو، نیاز به بنزین دارند که دقیقا همان خودرو هایی است که بیشتر افراد از آن استفاده می کنند و برای این که بتوانند سوار این ماشین ها بشوند باک بنزین را پر می کنند. موتور های مدل بنزینی برای اشتغال نیاز به جرقه دارند پس جزء موتورهایی است که احتراق داخلی دارد.

این مدل از موتور ها بیشترین استفاده را دارند و در صعنت بیشتر کارایی را دارد. این موتور ها میت های بسیار خوبی دارد که می توان به قدرت و شتاب بسیار بالای خودرو،  سرعت بالا آن، در دسترس بودن بنزین و… اشاره کرد. پس اگر در انتخاب موتور مناسب برای خودروتان هستید، پیشنهاد می کنیم موتور های بنزینی را انتخاب کنید.

موتور بنزینی

معرفی موتور بنزینی

  • موتور دیزلی یا گازوییلی

این مدل از موتور ها با کمک گازوئیل سوخت رسانی می شوند و به جزء موتور های احتراق داخلی محسوب نمی شود زیرا نیاز به جرقه ندارد پس به جای جرقه به هوای زیاد احتیاح دارند. این مدل از موتور ها زیاد مناسب خودرو های سواری نیست دور موتور کمی دارد و به غیر از آن سر و صدای بسیار زیادی برای موتور به وجود می آورند که این سر و صدا ها زیاد جالب نیستند.

این مدل ها برای این که کارکنند یک صندق ماشین یک سیستم شارژ دارد که از این طریق می توان گازوئیل را وارد خودرو کرد. موتور های دیزلی هم مزایا دارد و هم معایب که از مزایا آن می توان به کمتر کردن میزان آودگی هوا نسبت به موتور های بنزینی، سوخت گازوئیل هزینه کمتری نسبت به سوخت بنزینی دارد، نگه داری از این موتور ها راحت تر، تعمیرات کمتری نسبت به سایر موتور ها دارد و… اشاره کرد.

دقت داشته باشید که این موتور ها بیشتر برای خودرو هایی که مسافت زیادی را طی می کنند مثل خودرو های باربری و یا مسافری مناسب تر است که این رانندگان هزنیه کمتری هم می توانند بابت خرید گاز بپردازند ولی برای خودرو های سواری، موتور های گازوئیلی اصلا پیشنهاد نمی شود.

موتور دیزل یا گازوییلی

معرفی موتور دیزل یا گازوییلی

  • موتور گازسوز

موتور های گازسوز به موتور هایی می گویند که برای تامین سوخت مصرفی خود از گاز استفاده می کنند. شاید تا به حال موتور های دوگانه سوز هم شنیده اید که این به این معنی است که این مدل موتور ها هم با بنزین و هم با گاز می توانند میزان سوخت خودرو ها را تامین کنند.

از مزیت های استفاده از موتور های گازسوز می توان به آلودگی هوا کمتر نسبت به سوخت بنزینی، قیمت ارزان تر گاز نسبت به بنزین و گازوئیل و… است ولی یک سری معایب هم دارد که شامل هزینه تعمیر بسیار زیاد به دلیل خراب شدن و تعویض سریع سرسیلندر خودرو، مصرف بالایی دارد، نگه داری از آن سخت است زیرا هزینه زیادی را باید برای تعمیرات آن پرداخته بشود و… است.

  • موتور برقی یا موتور های الکتریکی

همان طور که از اسمش مشخص است این مدل از موتور ها با کمک برق کار می کنند یعنی انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی برای تکان دادن چرخ ها تبدیل می کند. یکی از مزیت های بسیار خوب موتور های الکتریکی، آلودگی هوا کمتری نسبت به سایر موتور ها ایجاد می کند و این یک حسن برای محیط زیست محسوب می شود.

وظایف موتور خودرو

یکی از مهم ترین وظایف موتور خودرو به حرکت در آوردن چرخ های خودرو است اما برای این کار باید اقدامات دیگری را به درستی انجام بدهد تا بتواند چرخ ها را به حرکت در آوردن که این اقدامات به ترتیب شامل:

  • ترکیب هوا و سوخت در محفظه احتراق
  • ایجاد جرقه برای به هل دادن سوپاپ‌ ها
  • تکان دادن پیستون‌ها
  • چرخاندن میل‌لنگ
  • انتقال نیرو به جعبه ‌دنده

و در آخر با انجان تمام این مراحل، چرخ های خودرو به حرکت در می آید.

وظایف موتور خودرو

معرفی وظایف موتور خودرو

سخن نهایی در مورد انواع موتور ماشین براساس سوخت مصرفی

همان طور که اشاره کردیم وظیفه موتور خودرو، حرکت چرخ های آن است که این قطعه با کمک انواع موتور ها انرژی سوختی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند تا عمل حرکت خودرو اتفاق بیوفتد. انواع مختلفی موتور خودرو بر اساس سوخت رسانی خودرو وجود دارد که هر کدام یک سری مزیت و معایبی دارد.

سوالات متداول در مورد انواع موتور ماشین براساس سوخت مصرفی

1.منظور از موتور های دوگانه سوز چیست؟

منظور از موتور های دو گانه سوز این است که آن موتور برای تامین سوخت هم از بنزین و هم از گاز می تواند استفاده کند؟

2.آیا استفاده از موتور های برقی مناسب است؟

بله هر موتوری متناسب با کارایی که دارد یک مزیت و یک عیبی دارد که از بهترین مزیت موتور های برقی حفط محیط زیست است که آلودگی هوا کمتری ایجاد می کند.

3.موتور های بنزینی بهتر است یا دیزلی؟

هر کدام از این موتور ها حسن های خودش را دارد ولی اگر می خواهید خودرو سواری انتخاب کنید، موتور های بنزینی برای شما بهترین گزینه است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو