سیستم تعلیق

تعمیر سیستتم تعلیق پراید

تعمیر سیستم تعلیق پراید

به صورت کلی هنگامی که سیستم تعلیق پراید خراب می شود نیاز به تعمیر سیستم تعلیق پراید می شود،  به این صورت که هنگامی که یکی از قطعات سیستم تعلیق خودرو خراب شد نیاز است که آن را به یکی از مکانیکی ها برده و نیاز به تعمیر سیستم تعلیق پراید می شود. در نظر بگیرید که هنگامی که متوجه شدید که سیستم تعلیق خودرو دچار خرابی و ایراد شد سریعا باید به یک مکانیک مراجعه کنید، زیرا اگر در زمان لازم مراجعه نکنید باعث می شود که برای شما عواقب جبران نا پذیری رخ دهد، زیرا سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهم و اساسی در حرکت کردن ماشین دارد که در ادامه توضیح کامل در مورد سیستم تعلیق خودرو و علائمی که نشان دهنده خرابی سیستم تعلیق خودرو می باشد را توضیح خواهیم داد.

سیستم تعلیق خودرو

به طور خلاصه سیستم تعلیق خودرو تشکیل شده از چند قطعه می باشد، که هر کدام از قطعه هایی که در سیستم تعلیق خودرو به کار رفته است کار شخصی می کند، به این صورت که اگر هرکدام از قطعاتی که داخل سیستم تعلیق می باشد خراب شود و از کار بیوفتد کل کار سیستم تعلیق را به مشکل می اندازد و تا زمانی که کار تعمیر سیستم تعلیق پراید صورت نگیرد ماشین نمی توان شروع به حرکت کرد.

کاربرد سیستم تعلیق ماشین

سیستم تعلیق خودرو

علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو

امروزه علائم زیادی در خرابی سیستم تعلیق خودرو وجود دارد در ادامه به هرکدام از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • روغنی بودن و روی کمک فنر و بوش ها روغن وجود داشته باشد.
  • وجود صدای بیش از حد در قطعاتی که در سیستم تعلیق خودرو وجود دارد
  • کوبش بیش از حد
  • بیش از حد رد شدن با سرعت زیاد از دست انداز ها اصلی ترین دلیل خراب شدن سیستم تعلیق خودرو می باشد
  • آجی که روی لاستیک ها وجود دارد با دیگری برابری نداشته باشد و هر کدام با آن یکی فرق کند
  • خشک بودن خودرو حین رانندگی
  • حین رانندگی و پیچیدن خودرو به سمت خلاف کشیده شود در بعضی اوقات

اما اصلی ترین سوالی که پیش می آید اینجاست که قطعاتی که داخل سیستم تعلیق خودرو به کار می رود چیست؟ با ما همراه باشید که در ادامه قطعات را خواهیم گفت.

قطعات سیستم تعلیق خودرو پراید

سیستم تعلیق خودرو از یک سری قطعات زیاد تشکیل شده است که هر کدام عملکرد خاصی را دارد و طرف دیگر وجود هر کدام و سالم بودن آنها نیاز و ضروری می باشد و در نبود آنها سیستم تعلیق خودرو به صورت کامل از کار میوفتد و باید برای تعمیر سیستم تعلیق خودرو پراید آن را نزد مکانیک برده و کار تعمیر سیستم تعلیق خودرو پراید را انجام دهید.

  1. لاستیک خودرو
  2. استارت ماشین
  3. طبق
  4. بوش
  5. سیبک
  6. میل ارتباط
  7. میل تعادل
  8. فنر
  9. دمپر یا همان کمک فنر
لاستیک خودرو

به این صورت می باشد که این قطعه درست است که اصلی ترین نقش برای حرکت خودرو را دارد ولی اگر به صورت درست رانندگی نشود و با سرعت زیاد از دست انداز ها عبور کنید باعث این می شود که یک سری آسیب ها وارد به سیستم تعلیق خودرو بشود، سوالی اصلی که پیش می آید این است که لاستیک چه ربطی به سیستم تعلیق خودرو دارد؟ به این دلیل می باشد هنگامی که شما دست انداز را توسط لاستیک رد می کنید باعث می شود آسیب به لاستیک و جلوبندی خودرو وارد شود در نتیجه باعث بروز مشکل در سیستم تعلیق خودرو می شود.

فنر

به این صورت می باشد که اصلی ترین قطعه سیستم تعلیق خودرو فنر می باشد، به این دلیل که فنری که داخل سیستم تعلیق خودرو نصب شده است باعث می شود ضربه هایی که از گذراندن دست انداز و جاده های مخربی آسیب هایی که به ماشین وارد می کند را به خود می گیرد، اما فنر ها یک کاربرد اصلی دیگر  دارند و آن نیز این است که فنر کار تنظیم ارتفاع ماشین و ارتفاع لاستیک با سطح زمین را نینز برقرار می کند، در صورتی که مشاهده شد فنر ها دچار مشکل شده است سریعا به مکانیکی برای تعمیر سیستم تعلیق پراید مراجعه کنید. برای آموزش مکانیک خودرو به کارورکس مراجعه کنید.

کاربرد فنر ماشین

فنر

میله تعادل

اصلی ترین کار میله تعادل این است که تمام تعادلی که ار انواع بخش ماشین وجود دارد را به صورت برابر در بینن چهار چرخ تنظیم کند که تعادل در تمامی سطوح برابر و یکی باشد تا مشکلی در حین رانندگی برای شما به وجود نیاورد. در نظر بگیرید این میله تعادل به کمک فنر و فنر به صورت همکاری می باشند، به این صورت که هنگامی که آسیب ها توسط فنر و کمک فنر جذب می شود تعادل ماشین بهم میریزد و کار میله تعادل از اینجا شروع می شود.

کمک فنر

کار کمک فنر این گونه می باشد که هنگامی که ضربه به ماشین توسط لاستیک ها وارد می شود فنر ها خم می شوند، کار کمک فنر این است که به آرامی کمک فنر های خم شده را بالا بی آورد، در صورت وجود نداشتن کمک فنر برای فنر ها باعث می شود که هنگامی که فنر خم می شود به دلیل اینکه کمک فنر وجود ندارد، یک دفعه و سریعا کمک فنر باز می شود و باعث پرش خودرو به سمت بالا می باشد، به طور خلاصه کمک فنر ابزار کمکی برای فنر می باشد که بعد از خم شدن فنر به صورت آهسته و آرام فنر باز شود.

انواع سیستم تعلیق خودرو

به طور کلی امروزه سیستم های تعلیق که تولید می شود به 3 مدل تقسیم می شوند که در ادامه خواهیم گفت.

سیستم تعلیق مستقل

به این صورت می باشد که دارای 4 مدل می باشد که در ادامه خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

  • مک فرسون
  • محور نگه دارنده
  • طبق دار عرضی
  • دو جناغی
سیستم تعلیق وابسته

ایین نوع سیستم نیز همانند سیستم تعلیق مستقل دارای مدل هایی می باشد که در ادامه انواع مدل آن ها را خواهیم گفت.

  • اکسل صلب
  • اکسل تیر شکل
  • چهار میل
  • ددیون
سیستم تعلیق های نوین

این هم نیز امروزه همانند سیستم های تعلیق بالا دارای انواعی می باشد که خواهیم به آن اشاره کرد.

  • چند اتصاله
  • سیستم هیدرولیکی
  • سیستم تعلیق بادی

هر کدام از این سیستم ها دارای مدل های خاص می باشد که در مطالب های دیگر آن ها را توضیح خواهیم داد. اما این را در نظر بگیرید که هر کدام از این نوع سیستم ها برای کار خاصی به وجود آمده است.

کاربرد سیستم تعلیق نوین

سیستم های تعلیق نوین

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی در حرکت ماشین و حفظ تعادل داخل ماشین را دارد، این را در نظر بگیرید که اگر هر مشکلی داخل سیستم تعلیق خودرو دیده شد سریعا آن را به مکانیکی برده و کار تعمیر سیستم تعلیق پراید را انجام دهید تا مشکلی برای شما بعدا چه برای شما و چه برای ماشین به وجود نیاید. سیستم تعلیق خودرو تشکیل شده از قطعات زیادی می باشد که تمامی آن ها را در بالا توضیح دادیم.

سوالات متداول تعمیر کمک فنر پراید

1آیا فرسودگی لاستیک در سیستم تعلیق خودرو مشکل ایجاد می کند؟
بله تا حد زیادی همان گونه که گفته شد لاستیک نقش مهمی در سیستم تعلیق خودرو دارد و هرچقدر که لاستیک ماشین فرسوده تر و خراب تر باشد باعث زود تر خراب شدن سیسستم تعلیق خودرو می شود، در نظر بگیرید که هر چند سال یک بار باید لاستیک های ماشین تعویض شود.
2در صورت خرابی سیستم تعلیق خودرو باید چیکار کرد؟
هنگامی که شما متوجه شدید که سیستم تعلیق خودرو شما دچار ایراد شده است سریعا باید آن را نزد یک مکانیک ماهر ببرید تا تعمیر سیستم تعلیق پراید را انجام دهد، توصیه می شود در صورت مشاهده این کار را سریعا انجام دهید زیرا هرچقدر که عقب بی اندازید باعث می شود یک سری خطرات را برای شما به وجود بی آورد.
3زمان لازم برای تعویض کمک فنر چه قدر می باشد؟
به صورت استاندارد هنگامی که شما یک کمک فنر رای برای ماشین خود نصب می کنید بعد از گذشت 80000 کیلومتر می بایست که کمک فنر ها تعویض و یا در صورت خراب نبودن تعمیر شود، ولی باز این بستگی به شما دارد که به چه نحوی رانندگی میکنید.
4هزینه تعمیر سیستم تعلیق پراید چه قدر می باشد؟
ببینید این بستگی به مشکل شما دارد گاهی اوقات می باشد که کل سیستم تعلیق دچار خرابی می شود و شما باید یک هزینه کمی سنگین پرداخت کنید ولی گاهی اوقات نیز می باشد که فقط یک قطعه از سیستم تعلیق خراب شده است و می توانید با هزینه کم آن را تعمیر کنید.
امتیاز دهید post

3 Comments

  1. علی گفت:

    یک پراید هاچبک دارم داخل دنده چهار مثل گهواره میشه لرزش زیاد داره میشه ازچی باشه ممنونم

  2. Mina گفت:

    سلام از کجا بفهمم کمک فنر ماشینم خرابه کارکردش 38هزاره،یه تعمیرگاه رفتم گفت کمک فنر عقبت میزنه،یکی میگه لاستیک ها بالانس نیست
    چندماه پیشم دور موتور الکی بالا می‌رفت یجا بردم گفت قطعه یه جا دیگه گفت دیسک و صفحه عوض کرد 🤔

    میشه راهنمایی کنید یه جای درست قیمت مناسب ببرمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو