آنچه در این مطلب خواهید خواند
دانستنی های سیستم تعلیق خودرو
همانطور که می دانید خودرو ها از دو بخش : 1.سیستم مکانیک خودور 2.سیستم برق خودرو تشکیل می شود. در مورد برق خودرو به صورت کامل در مطالب قبلی صحبت کردیم. در بخش سیستم مکانیک خودرو در مورد موتور خودرو صحبت کردیم. امروز در مورد سیستم تعلیق یا به زبان ساده تر همان کمک فنر ها قرار است که توضیحات کاملی را خدمت شما همراهان عزیز ارائه کنیم.
این سیستم در واقع باعث میشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات وسرنشینان وارد نشود. سیستم فنر بندی در حقیقت بخشی از شاسی آن است و به نوعی با تمامی اجزای زیرین خودرو در ارتباط است. یک سیستم تعلیق خوب علاوه بر اینکه راحتی و آرامش را برای سرنشینان به همراه می آورد به پایداری خودرو در جاده هم کمک بسیاری می کندو در چسبندگی و تعادل آن نقش مهمی دارد. اگر خودرو هایی مانند پورشه باکستر، موستانگ، دوج چلنجر در جاده هندلینگ و چسبندگی فوق العاده ای دارند یکی از دلایل آن داشتن سیستم فنر بندی پیشرفته آنهاست.
سیستم تعلیق خودرو به طور کلی دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد، یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. اما اگر بخواهیم به صورت کاملا جزئی وطایف اصلی این سیستم را بررسی کنیم باید بگوییم که وظایف آن عبارت است از:
جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به لاستیک ها بر اثر ناهمواریهای راه و دیگری برخورد مؤثر لاستیک چرخها با سطح جاده است. در این سیستم همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل پذیری، که این دو همواره در تضاد با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری میشود. سیستم های تعلیق علاوه بر اینکه باید تمام وزن خودرو را تحمل کند باید ضربه هایی را که در دست انداز ها و ناهمواری ها به خودرو وارد می شود را جذب کند و مانع از انتقال آن به بدنه خودرو شود. باید طوری طراحی شود که در شرایط مختلف تماس لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کند. این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم های تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود.
سیستم های تعلیق خودرو با توجه به وظایفی که در بخش قبلی به آن ها اشاره شد، ساختار و طراحی مخصوص به خود را دارد. ساختار آن بسیار پیچیده بوده و با توجه به روند به پیشرفت علم و تکنولوژی در آینده به احتمال زیاد پیچیده تر هم می شود. با توضیحات داده شده اجزای سیستم تعلیق خودرو عبارت است از:
در ادامه در مورد هر یک از اجزای این سیستم خودرو توضیح مختصری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه میکنیم.
سیستم های تعلیق خودرو را می توان به مدل های مختلفی دسته بندی کرد. مثلا می توان آن را به محل قرار گرفتن آن بر روی محور های عقب یا جلو دسته بندی کرد و یا می توان آن ها را از نظر نحوه خحرکت به دو دسته ی محرک و ثابت تقسیم بندی کرد. اما سیستم های تعلیق به دو دسته اصلی تقسیم می شود:
سیستم های تعلیق مستقل به این معنا می باشد که تمام اجزا این سیستم به صورت یکپارچه و بدون اینکه به سیستم دیگری وابسته باشد عمل می کند.
در سیستم های تعلیق وابسته علاوه بر سیستم تعلیق که مربوط به اجزای مکانیکی و فنی سیستم های تعلیق می شوند، از اجزای کمکی دیگری نیاز استفاده می شود تا نوسانات وارد شده را به مراتب کمتر به اتاق خودرو کنترل کند.
در مورد انواع سیستم های تعلیق باید بگویم که دسته بندی سیستم های تعلیق ظاهرا ساده می باشد. اما باید به این نکته توجه کنیم بیش از30 نوع سیستم های تعلیق وجود دارد. در مطالب بعدی به صورت کامل در مورد انواع سیستم های تعلیق بیشتر توضیح خواهیم داد.
جمع بندی
همانطور که مشاهده کردید سیستم تعلیق خودرو بسیار مهم می باشد. زیرا علاوه بربحث فنی که این سیستم باعث فرمان پذیر مناسب و واکنش به موقع راننده می شود، علاوه بر آن اگر سیستم های تعلیق دچار نقص فنی باشد می تواند حس نا خوشایندی را به سر نشینان خودرو و راننده منتقل کند. در این مطلب گفته شد که سیستم های تعلیق خودرو انواع بسیار زیادی دارد که در ادامه مقالات آمزشی به آن می پردازیم.
2 Comments
آیا کیفیت کمک فنر برای فنر مهم است؟
بهترین سیستم تعلیق خودرو چیست؟