معرفی سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو

دانستنی های سیستم تعلیق خودرو

همانطور که می دانید خودرو ها از دو بخش : 1.سیستم مکانیک خودور 2.سیستم برق خودرو تشکیل می شود. در مورد برق خودرو به صورت کامل در مطالب قبلی صحبت کردیم. در بخش سیستم مکانیک خودرو در مورد موتور خودرو صحبت کردیم. امروز در مورد سیستم تعلیق یا به زبان ساده تر همان کمک فنر ها قرار است که توضیحات کاملی را خدمت شما همراهان عزیز ارائه کنیم.

سیستم تعلیق خودرو

این سیستم در واقع باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات وسرنشینان وارد نشود. سیستم فنر بندی در حقیقت بخشی از شاسی آن است و به نوعی با تمامی اجزای زیرین خودرو در ارتباط است. یک سیستم تعلیق خوب علاوه بر اینکه راحتی و آرامش را برای سرنشینان به همراه می آورد به پایداری خودرو در جاده هم کمک بسیاری می کندو در چسبندگی و تعادل آن نقش مهمی دارد. اگر خودرو هایی مانند پورشه باکستر، موستانگ، دوج چلنجر در جاده هندلینگ و چسبندگی فوق العاده ای دارند یکی از دلایل آن داشتن سیستم فنر بندی پیشرفته آنهاست.

سیستم تعلیق

نحوه قراره گیری سیتم تعلیق

وظیفه سیستم های تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو به طور کلی دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد، یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. اما اگر بخواهیم به صورت کاملا جزئی وطایف اصلی این سیستم را بررسی کنیم باید بگوییم که وظایف آن عبارت است از:

  1.  تحمل وزن خودرو
  2. جذب ضربات وارده و تبدیل آن ها به ارتعاش
  3. حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها
  4. افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو
  5. افزایش میزان پایداری خودرو
  6. حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده
کمک فنر ها و لاستیک ها

انواع سیستم تعلیق

جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به لاستیک ها بر اثر ناهمواری‌های راه و دیگری برخورد مؤثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده‌ است. در این سیستم  همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل پذیری، که این دو همواره در تضاد با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود. سیستم های تعلیق علاوه بر اینکه باید تمام وزن خودرو را تحمل کند باید ضربه هایی را که در دست انداز ها  و ناهمواری ها به خودرو وارد می شود را جذب کند و مانع از انتقال آن به بدنه خودرو شود. باید طوری طراحی شود که در شرایط مختلف تماس لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کند. این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم های تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود.

اجزای سیستم های تعلیق خودرو

سیستم  های تعلیق خودرو با توجه به وظایفی که در بخش قبلی به آن ها اشاره شد، ساختار و طراحی مخصوص به خود را دارد. ساختار آن بسیار پیچیده بوده و با توجه به روند به پیشرفت علم و تکنولوژی در آینده به احتمال زیاد پیچیده تر هم می شود. با توضیحات داده شده اجزای سیستم تعلیق خودرو عبارت است از:

  1. فنر
  2. کمک فنر
  3. سیبک
  4.  بوش
  5. طبق
  6. میل تعادل (‌ میل موجگیر)
  7. استرات (Strut)

در ادامه در مورد هر یک از اجزای این سیستم خودرو توضیح مختصری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه میکنیم.

سوالات متداول سیستم تعلیق خودرو

1آیا نقص فنی در سیستم های تعلیق خودرو باعث چپ کردن خودرو می شود؟
در پاسخ به این سوال باید گفت بله، زیرا نقص فنی در سیستم تعلیق باعث پایین آمدن میزان فرمان دهی خودرو می شود و در نتیجه احتمال چپ کردن خودرو در پیچ های تند را بالا می برد.
2تعمیر سیستم تعلیق خودرو در خانه امکان پذیر می باشد؟
قطعا باید گفت خیر. زیرا علاوه بر دانش کافی در مورد سیستم های تعلیق خودرو، به ابزار و تجهیزات مخصوص برای تعمیر سیستم های تعلیق خودرو نیاز می باشد که نمی توان تمام این امکانات و تجهیزات را در منطل فراهم کرد.
3نقص در سیستم های تعلیق خودرو باعث سایش غیر عادی لاستیک خودرو می شود؟
بله نقص فنی در سیستم تعلیق باعث سایش غیر عادی و غیر استادندارد لاستیک های خودرو می شود. زیرا اگر در سیستم تعلیق نقص وجود داشته باشد محور های حرکتی از حالت عادی و نرمال خود خارج می شوند و همین تغییر حالت باعث می شود لاستیک های خودرو به طور غیر استاندارد سایش پیدا کرده و عمر کوتاه تری داشته باشند.
.

انواع سیستم های تعلیقی خودرو

سیستم های تعلیق خودرو را می توان به مدل های مختلفی دسته بندی کرد. مثلا می توان آن را به محل قرار گرفتن آن بر روی محور های عقب یا جلو دسته بندی کرد و یا می توان آن ها را از نظر نحوه خحرکت به دو دسته ی محرک و ثابت تقسیم بندی کرد. اما سیستم های تعلیق به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  • سیستم های تعلیق مستقل

سیستم های تعلیق مستقل به این معنا می باشد که تمام اجزا این سیستم به صورت یکپارچه و بدون اینکه به سیستم دیگری وابسته باشد عمل می کند.

  • سیستم های تعلیق وابسته

در سیستم های تعلیق وابسته علاوه بر سیستم تعلیق که مربوط به اجزای مکانیکی و فنی سیستم های تعلیق می شوند، از اجزای کمکی دیگری نیاز استفاده می شود تا نوسانات وارد شده را به مراتب کمتر به اتاق خودرو کنترل کند.

کمک فنر ها

اجزا اصلی سیستم  تعلیق

در مورد انواع سیستم های تعلیق باید بگویم که دسته بندی سیستم های تعلیق ظاهرا ساده می باشد. اما باید به این نکته توجه کنیم بیش از30 نوع سیستم های  تعلیق وجود دارد. در مطالب بعدی به صورت کامل در مورد انواع سیستم های تعلیق بیشتر توضیح خواهیم داد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید سیستم تعلیق خودرو بسیار مهم می باشد. زیرا علاوه بربحث فنی که این سیستم باعث فرمان پذیر مناسب و واکنش به موقع راننده می شود، علاوه بر آن اگر سیستم  های تعلیق دچار نقص فنی باشد می تواند حس نا خوشایندی را به سر نشینان خودرو و راننده منتقل کند. در این مطلب گفته شد که سیستم های تعلیق خودرو انواع بسیار زیادی دارد که در ادامه مقالات آمزشی به آن می پردازیم.

امتیاز دهید post

2 Comments

  1. مسعود گفت:

    آیا کیفیت کمک فنر برای فنر مهم است؟

  2. فوق تخصص زانو گفت:

    بهترین سیستم تعلیق خودرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو