مکانیک خودرو

جلو بندی خودرو

جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی خودرو همانطور که پیداست مربوط به محور حرکتی جلو خودرو می باشد. این سیستم از مهمترین سیستم های خودرو بوده که در صورت حذف و یا عدم استفاده از این سیستم در خودرو , ماشین شما با یک کالسکه چوبی هیچ تفاوتی نخواهد داشت. در این صورت زمانی که شما مسافتی برای مثال 50 کیلومتر را بدون سیستم جلو بندی رانندگی کنید به قدری خسته می شوید که ترجیح می دهید مسیر مورد نظر را با پای پیاده طی کنید تا با یک خودروی بدون جلوبندی و سیستم تعلیق. به همین دلیل سیستم جلو بندی بسیار حائز اهمیت می باشد. شاید برای شما این سوال به وجود آید که این سیستم چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ برای رسیدن به جواب در این مطلب همراه ما باشید.

جلوبندی خودرو

جلو بندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو که مربوط به محور جلوی خودرو گفته می شود وظیقه دارد که ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده و مسیر را خنثی کند تا به اتاق خودرو و سر نشینان خودرو منتقل نشود. اگر سیستم جلو بندی خودرو شما دچار نقص فنی شد باشد علاوه حس بدی که موقع رانندگی به شما دست می دهد، فرمان پذیری خودرو نیز دچار مشکل می شود. این مشکل زمانی بیشتر خودش را نشان می دهد که خودرو شمانیرو پیشرانه خود را از محور جلو خودرو یا همان دیفرانسیل جلو گرفته باشد. در این صورت موقع حرکت اولیه هم خودرو شما را دچار مشکل می کند.

جلوبندی خودرو

سیستم جلو بندی خودرو

اجزای سیستم جلو بندی خودرو

همانطور مطالعه کردید وظیفه اصلی این سیستم خنثی کردن ضربات ناشی از ناهمواری های سطح جاده می باشد. به این منظور از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای سیستم جلو بندی شامل موارد زیر می باشد:

  1. فنرها
  2. کمک فنر ها
  3. بوش و سیبک

فنر ها

اصلی ترین و مهم ترین بخش جلو بندی ها فنر ها هستند. زیرا تنها جسم شناخته شده که می تواند ضربات را خنثی کنند در حال حاضر فنر ها هستند. قدرت ارتعاش پذیری آن ها بسیار بالا بوده و در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام در بخشی استفاده می شود و وظیفه خود را اجرا می کند. انواع فنر ها عبارت اند از:

  • فنر های لول: شایع ترین و پر کاربرد ترین نوع فنر ها می باشد. این فنرها از پیچیدن یک میله با مقطع دایره‌ای شکل به دور یک استوانه تشکیل می‌شوند.
  • فنر های تخت: فنر‌های تخت به صورت ورقه هایی با قطر زیاد یا همان شمش‌های فلزی انعطاف‌پذیر ساخته شده و تعدادی از این فنر‌ها در اندازه‌های مختلف بر روی هم قرار می‌گیرند. از فنر‌های تخت معمولا در تعلیق چرخ‌های عقب استفاده می‌شود.
  • فنر های پیچشی: در این نوع فنر‌ها از ویژگی پیچش و گشتاور پیچشی استفاده می‌شود. این فنرها از یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف ساخته می شوند.

کمک فنر ها

همانطور که اشاره شد وظیفه اصلی جلو بندی خودرو خنثی کردن ارتعاشات می باشد. ارتعاش ها و ناهمواری های اصلی توسط فنر ها خنثی می شود. اما تکلیف ناهمواری های کوچک تر و مو جود در جاده های چه می شود؟ برای خنثی کردن این دسته از ارتعاشات از کمک فنر های استفاده می شود که خاصیت فنری بیشتری دارند و ارتعاشات و ناهمواری های کوچک تر را به راحتی خنثی می کند.

بوش ها و سیبک ها

در سیستم جلوبندی نیاز است تا از اتصالات بسیار محکم و مقاوم استفاده کرد، زیرا این سیستم به طور مستقیم با ضربات وارده از مسیر حرکت سر و کار دارد. گاهی دراین سیستم نیاز است که یک اتصال، علاوه بر استحکام کافی امکان حرکت چرخشی را نیز داشته باشد. به همین منظور از اتصالی بنام سیبک (گوی و کاسه) استفاده می‌شود. سیبک یک گوی فلزیمی باشد که به آن یک بازو متصل می شود، این گوی فلزی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی دارد. از سیبک‌ها (اتصال گوی و کاسه) در اتصال طبق‌ها به چرخ یا اتصال بازوی فرمان به چرخ استفاده می‌شود (سیبک برای اتصال چرخ به شاسی با قابلیت فرماندهی به کار می‌رود).

کمک فنر ها

اجزای جلو بندی خودرو

سوالات متداول جلوبندی خودرو

1جلوبندی خودرو کی خراب می شود؟
عمر متوسط سیستم جلوبندی برای خودرویی که هر روز در حال فعالیت است حدودا 6 ماه است، البته ما خودرویی را در نظر گرفته ایم که در مسیر های بسیار بسیار خراب در حال رفت و آمد است. اما اگر خودرویی دارید که در هفته مسافت کمی را در شهر طی می کند، عمر جلوبندی خودروی شما حدودا 1.5 سال است و پس از آن باید حتما تعمیر و یا تعویض گردد.
2هر چند مدت یکبار باید جلوبندی خودرو را چک کرد؟
حدودا هر 3 ماه یکبار برای چک کردن و یا آچار کشی جلوبندی کافیست. اما اگر علائم گفته شده رو مشاهده کردید شک نکنید جلوبندی شما نیاز به بررسی و چک توسط مکانیک را دارد و باید فورا نشان داده شود.
3جنس جلوبندی از چیست؟
جنس جلوبندی از فولاد بوده و نیز حالت ارتجاعی برای جذب لرزه و یا نیرو های وارد آمده دارد. قطعاتجلوبندی ماشین باید بتوانند وزن خودرو و نیز وزن نیروی وارد شده از مسیر را تاب آورده و مقاومت کند پس باید مقاوت مصالح و یا جنس و مواد به کار رفته در این سیستم بسیار زیاد باشد. اگر سیستمی را که بسیار ارزان است در نظر بگیریم , حدودا بعد از 6 ماه برای خودرو های کم مصرف مشکل ایجاد می کند.
4جلو بندی را تعمیر کنیم یا تعویض کنیم؟
در زمان های قدیم جلوبندی های بسیار بسیار سختی وجود داشت که با جوشکاری و یا چکش کاری می توانستید به راحتی مشل را بر طرف و جلوبندی را تعمیر کنید. اما حالا به دلیل وجود سیبک های روغنی و یا سگ دست های بسیار خشک چدنی دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید و همچنین در صورتی که تعمیرات صورت بگیرد باید دفعات بسیار زیادی به مکانیکی بروید و زمان شما را از بین خواهد برد. پس بهترین گزینه تعویض کامل سیستم جلوبندی و یا قطعه خراب شده است .
.

علائم خرابی و یا نقص جلوبندی خودرو

سیستم جلو بندی چون یک سیستم مکانیکی می باشد برای آن سنسور یا علامتی پشت صفحه کیلومتر وجود ندارد که شما متوجه نقص در این سیستم بشوید. در نتیجه باید از فرمان پذیری و نحوه دفع ارتعاشات وارده بر اتاق خودرو متوجه این نقص بشوید. البته اگر به صورت دوره ای خودروی خود را پک آپ کنید قبل از اینکه خسارت زیادی به جلوبندی وارد شود متوجه نقص احتمالی می شوید. بعضی از علایم خرابی یا نقص جبو بندی عبارت است از:

  • لرزش فرمان: این مشکل در سرعت های بالا ایجاد می شود و دلیل آن عدم بالانس بودن لاستیک ها می باشد. لرزش فرمان خودرو نشان دهنده ی اختلال در سیبک ها می باشد.
  • ایجاد صداهای نامتعارف: صداهای عجیب و نا متعارف معمولاً زمانی که از دست انداز ها عبور می کنید به گوش می رسد. ایجاد صدا به علت خرابی در کمک فنرها و میل تعادل می باشد.
  • صدای سوت: شنیدن صدای سوت از محور چرخ ها هنگام دور زدن به علت خرابی در بلبرینگ ها می باشد.
  • انحراف خودرو : اگر خودرو شما به طرفین منحرف می شود، قطعا جلوبندی خودرو دچار مشکل می باشد.
تعمیر جلو بندی

علائم خرابی جلو بندی

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید متوجه شدید که سیستم جلو بندی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از این بخش های وظایفی دارند که در مجموع وظیفه اصلی یعنی خنثی کردن ارتعاشات را به همراه دارد. برای پیشگیری از خرابی و معیوب شدن سیستم جلو بندی پیشنهاد می کنیم که به صورت دوره ای خودروی خود را چک آپ کنید تا خسارات احتمالی به حداقل خود برسند. ممنون که تا آخز این مطلب همراه ما بودید.

امتیاز دهید post

2 Comments

  1. حسام گفت:

    شکستگی جلوبندی چه مشکلی را ایجاد می کند؟

  2. ایمان گفت:

    جلو و عقب شدن اتاق ماشین حین رد شدن از دست انداز نشان دهنده مشکل در جلوبندی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو