دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن

بررسی دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن

بسیاری از افراد هنگام رانندگی این اتفاق را تجربه کرده و متوجه جوش آوردن خودرو خود می شوند. از این رو آشنایی با دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن می تواند کمک کند تا در صورت مواجه با این مشکل راه حل مناسب تری پیدا کنید. خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است و در اثر خرابی برخی از این قطعه ها جوش می آورد. برای شناخت این قطعات و بهترین روش ها برای حل این مشکل کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن

برای این که با دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن بیش تر آشنا شوید، ابتدا بهتر است علل بروز این مشکل را بشناسیم. گاهی اوقات خودرو در ترافیک جوش می آورد و دود از قسمت کاپوت بالا می زند. این ایراد بیش تر به قطعاتی مانند رادیاتور، پمپ آب و یا ترموستات مرتبط می شود و معمولا اشکالات موجود در این بخش ها سبب بروز این مشکل می شود. در حالت کلی این مشکل در اثر عوامل مختلفی بروز می کند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • خرابی رادیاتور
  • خراب بودن فن رادیاتور
  • گرفتگی مسیر آب
  • استفاده از مایع خنک کننده نامناسب
  • زیاد یا کم بودن مایع خنک کننده
  • وجود نشتی در سیستم خنک کننده
  • خراب بودن پمپ آب
  • خراب بودن ترموستات
  • کمبود روغن موتور
  • آسیب دیدن واشر سر سیلندر

در صورت خرابی هر یک از این قطعات احتمال دارد که خودرو جوش بیاورد و از کاپوت آن دود بلند شود. در این شرایط باید خودرو را کنار بزنید اما نباید آن را خاموش کنید. زیرا با خاموش کردن ماشین پروانه نیز حرکت نمی کند و در نتیجه موتور خنک نمی شود. از طرفی باید دقت داشته باشید که رادیاتور به شدت داغ بوده و نباید درب آن را باز کنید. این کار می تواند خطرات جانی جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال داشته باشد. همچنین دقت داشته باشید که در این شرایط هرگز نباید بر روی موتور آب بریزید زیرا این کار احتمال ترک خوردن موتور را افزایش داده و صدمات جدی به خودرو وارد می کند.

بهترین راهکار ها در هنگام جوش آوردن خودرو

زمانی که اتومبیل شما جوش می آورد باید به دنبال دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن باشید. حال که با دلایل بروز این مشکل آشنا شدید، خوب است که راه حل مناسب حل این مشکلات را نیز بشناسید.

  • بازکردن در موتور
    اولین قدم آن است که درب موتور را باز کنید تا از این طریق دمای موتور کاهش یابد. شما با این کار موتور و اجزای مختلف خودرو را در معرض هوای آزاد قرار داده و از این طریق به کاهش دمای آن ها کمک می کنید. البته باید در هنگام باز کردن درب کاپوت نکات ایمنی را رعایت کنید و با دقت کافی این کار را انجام دهید.
  • ریختن آب روی رادیاتور
    پس از آن که در موتور را باز کردید، حال باید به سراغ رادیاتور بروید. با ریختن آب بر روی رادیاتور آن را خنک کنید و توجه داشته باشید که آب بر روی موتور خودرو نریزد. حال بهتر است که کمی خودرو را روشن کرده و رانندگی کنید تا هوا به رادیاتور برخورد کرده و این قطعه سریع تر خنک شود.
  • روشن کردن بخاری
    زمانی که بخاری را روشن می کنید، گرمای زیادی از موتور گرفته می شود. با این کار در حقیقت گرما توسط پروانه به داخل کابین منتقل می شود. این امر نهایت به سریع تر خنک شدن موتور خودرو کمک می کند. اگر در فصل تابستان هستید و کولر خودرو روشن است باید سریعا آن را خاموش کرده و شیشه ها را پایین بکشید. شما با این کار نیز سبب کاهش چشمگیر دمای موتور خواهید شد.
  • تماس با امداد خودرو
    اگر با اقدامات بالا باز هم موتور خودرو خنک نشد باید سریعا به امداد خودرو زنگ بزنید تا اقدامات لازم برای شناخت مشکل و بر طرف کردن آن انجام گیرد.

بهترین راهکار ها در هنگام جوش آوردن خودرو

اقدامات لازم برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

حال که با دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن آشنا شدیم، بهتر است به دنبال روش هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل باشیم. یکی از مهم ترین اقداماتی که در این زمینه می توانید انجام دهید، استفاده از یک مایع ضد جوش مناسب و با کیفیت می باشد. همچنین باید در فواصل زمانی مناسب سطح این مایع را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که همواره میزان مناسبی از آن در رادیاتور قرار دارد. فن خنک کننده را هر هفته مورد بررسی قرار داده و هر فصل از سال رادیاتور را هواگیری نمایید.
در صورتی که هر یک از قطعات مانند رادیاتور، پمپ آب و یا ترموستات با مشکلی مواجه شده و یا خراب شده باشند، باید سریعا نسبت به تعمیر و یا تعویض آن ها اقدام کنید. سیستم خنک کننده را باید هر دو سال یکبار باز کرده و به طور کامل شستشو دهید و در نهایت آن را با یک مایع خنک کننده جدید پر کنید. بنابراین شما با بررسی خودرو خود می توانید از بروز این مشکل در فصل های مختلف سال جلوگیری کنید و در نتیجه طول عمر موتور اتومبیل را افزایش دهید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

کلام آخر

با شناخت دلایل جوش آوردن خودرو در ترافیک و نحوه حل آن متوجه شدیم که اتومبیل ها ممکن است در اثر عوامل مختلفی جوش بیاورند. برای حل این مشکل ابتدا باید در کاپوت را بالا بزنید و اجازه دهید که هوای آزاد با موتور و دیگر قطعات خودرو تماس برقرار کند. همچنین بر روی رادیاتور آب بریزید تا سریع تر خنک شود. همچنین می توانید بخاری خودرو را روشن کنید و از طریق نیز به کاهش دمای موتور و حل این مشکل کمک کنید. از این که تا پایان همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم که در صورت بروز چنین مشکلی بتوانید از راهکار هایی که در این قسمت ارائه کردیم، استفاده کنید.

سوالات متداول

1.آیا جوش آوردن خودرو با نشانه های خاصی همراه می باشد؟
بله، زمانی که این اتفاق رخ می دهد دود از زیر موتور نشت پیدا کرده و از طریق کاپوت خارج می شود. آمپر بالا رفته و موتور کم نفس و بی جان می شود.

2.آیا خودرو های دوگانه سوز بیش تر جوش می آورند؟
بله، این خودرو ها به دلیل دمای بالای احتراق گاز بیش تر در معرض جوش آوردن قرار می گیرند. از این رو باید از ضد یخ و ضد جوش های استانداردی استفاده کنید تا از این طریق از جوش آوردن خودرو جلوگیری شود.

3.چگونه متوجه نشتی رادیاتور شویم؟
برای این کار باید مرتب سطح مایع خنک کننده را کنترل کنید. همچنین در شرایطی که هر گونه رطوبت و یا خوردگی در شلنگ و یا اطراف گیره ها مشاهده کردید باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا نشتی رادیاتور بر طرف شود.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو