آنچه در این مطلب خواهید خواند
در این مقاله به معرفی صفر تا صد آشنایی با میلگاردان و انواع آن میپردازیم. سیستم انتقال نیرو در خودرو وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور را برای حرکت خودرو بر عهده دارد. با گذشت زمان، این سیستم دستخوش تغییرات چشمگیری در صنعت خودرو شده است.
امروزه انواع مختلفی از سیستمهای انتقال قدرت بر اساس کارایی خودرو مورد استفاده قرار میگیرند که از جمله آنها میتوان به دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک اشاره کرد. این سیستمها از اجزای ثابتی مانند کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل و میلگاردان تشکیل شدهاند. با این حال، وجود یک عضو غیر ثابت به نام میلگاردان در سیستمهای مختلف متفاوت است.
میلگاردان به طور خاص در سیستم انتقال قدرت خودروهای دیفرانسیل عقب یافت میشود. در خودروهای مجهز به دیفرانسیل عقب یا محور محرک عقب، به استثنای خودروهای چهارچرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک استفاده میشود. هدف از گاردان انتقال انرژی دورانی موتور از جعبهدنده به چرخهای دیفرانسیل و عقب خودرو است. گیربکس خودرو را از یکطرف و دیفرانسیل را از طرف دیگر متصل میکند. بنابراین میل گاردان دو وظیفه اصلی دارد:
اما در برخی خودروها که موتور و گیربکس در عقب خودرو و محور محرک در جلو قرار دارد، از میل گاردان برای اتصال گیربکس و دیفرانسیل جلو برای انتقال نیروی دورانی استفاده میشود.
در راستای پرداختن به موضوع اصلی متن” صفرتا صد آشنایی با میلگاردان و انواع آن” بهتر است اشاره ای داشته باشیم به قفل میل گاردان و ویژگی های کلیدی آن.
قفلهای میلگاردان مکانیسمهایی هستند که برای حفظ سرعت زاویهای ثابت در هنگام انتقال نیرو استفاده می شوند. این قفل ها به انعطاف پذیری محورها متصل می شوند و انتقال نیرو را حتی در صورت تغییر زوایای بین محورها امکان پذیر می کنند. به دلیل آسیب جاده، دست اندازها و انعطاف پذیری میله های تعلیق، غیر معمول است که قفل گاردان کاملاً با حرکات چرخ ها هماهنگ باشد.
قفل میلگاردان اجزا و قسمت های مختلفی دارد باید به بررسی تخصصی قسمت های مختلف میل گاردان خودرو بپردازید و ازلاعاتتان را در این زمینه بالا ببرید. اما می توان اجزای میل گاردن را تقسیم بندی کرد به:
گیربکس نیز مانند سایر اجزای خودرو ممکن است دچار نقص شود. هنگامی که گیربکس از کار می افتد، معمولاً با علائم زیر همراه است:
چهار شاخه اتصالات یونیورسال اجزایی هستند که در مرکز این قسمت قرار دارند و هدف آنها انتقال گشتاور بین میل گیربکس و میل دیفرانسیل است. آنها خود به عنوان اتصالات پیچشی عمل می کنند و به میل لنگ اجازه می دهند در طول حرکت بالا و پایین دیفرانسیل حرکت کند و نابرابری زاویه بین دو میل را جبران کند.
چهار شاخه میلگاردان معمولاً از قسمت های زیر تشکیل شده است:
هدف از گردآوری این مقاله، صفر تا صد آشنایی با میلگاردان و انواع آن بود. توجه داشته باشید که اتصال کشوی میلگاردان تفاوت زاویه بین دو میل را جبران نمیکند. بلکه امکان جذب تغییرات طولی در میلگاردان را فراهم میکند. این عملکرد طول عمر را افزایش می دهد و عملکرد مناسب میل را تضمین میکند و از سیستم در برابر آسیب محافظت به عمل می آورد.
1.اتصال کشویی میلگاردان چیست؟
مفصل لغزش به یک اتصال میانی اشاره دارد که معمولاً در محور عقب وسایل نقلیه استفاده میشود. این اتصال که در میلگاردان ادغام شده است، باعث میشود که طول این قطعه در حین حرکت عمودی دیفرانسیل تنظیم شود و اختلاف زاویه بین دو میل را جبران کند. در حالی که دیفرانسیل تحت حرکت عمودی قرار می گیرد، میل محرک تغییرات طولی را تجربه میکند و مفصل لغزنده میل محرک این تغییرات را تطبیق می دهد.
2.بخش های اصلی چهار شاخه میلگاردان چیست؟
میل مرکزی، بلبرینگ، شاخه ها
3.علائم خرابی میلگاردان؟
ارتعاش و لرزش، مشکلات فرمان، سرو صدا
6 Comments
مرسی از اطلاعات خوبی که در مورد میل گاردان گذاشتید
عالی بود
سلامت باشید
امیدوارم اطلاعات لازم در زمینه میل گاردان به دردتون خورده باشد
سلام
اگر کف ماشین دپار لرزش بشه یکی از نشانه های خرابی میل گاردان است؟
سلام
بله اگر کف ماشین دچار لرزش بشه می تونه یکی از نشانه های خرابی میل گاردان باشد
سلام
میل گاردان در کدام قسمت خودرو قرار دارد؟
سلام
میل گاردان بین میل های جلو و عقب خودرو قرار دارد