صفر تا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن

بررسی صفر تا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن

در این مقاله به معرفی صفر تا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن می‌پردازیم. سیستم انتقال نیرو در خودرو وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور را برای حرکت خودرو بر عهده دارد. با گذشت زمان، این سیستم دستخوش تغییرات چشمگیری در صنعت خودرو شده است.

امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های انتقال قدرت بر اساس کارایی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک اشاره کرد. این سیستم‌ها از اجزای ثابتی مانند کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل و میل‌گاردان تشکیل ‌شده‌اند. با این ‌حال، وجود یک عضو غیر ثابت به نام میل‌گاردان در سیستم‌های مختلف متفاوت است.

میل‌گاردان چیست؟

میل‌گاردان به‌ طور خاص در سیستم انتقال قدرت خودروهای دیفرانسیل عقب یافت می‌شود. در خودروهای مجهز به دیفرانسیل عقب یا محور محرک عقب، به‌ استثنای خودروهای چهارچرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک استفاده می‌شود. هدف از گاردان انتقال انرژی دورانی موتور از جعبه‌دنده به چرخه‌ای دیفرانسیل و عقب خودرو است. گیربکس خودرو را از یک‌طرف و دیفرانسیل را از طرف دیگر متصل می‌کند. بنابراین میل گاردان دو وظیفه اصلی دارد:

  1. اتصال گیربکس و دیفرانسیل زمانی که از هم دور هستند.
  2. انتقال انرژی دورانی از گیربکس به دیفرانسیل.

اما در برخی خودروها که موتور و گیربکس در عقب خودرو و محور محرک در جلو قرار دارد، از میل گاردان برای اتصال گیربکس و دیفرانسیل جلو برای انتقال نیروی دورانی استفاده می‌شود.

میل‌گاردان چیست؟

معرفی میل‌گاردان

قفل‌های میل‌گاردان چیست؟

در راستای پرداختن به موضوع اصلی متن” صفرتا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن” بهتر است اشاره ای داشته باشیم به قفل میل گاردان و ویژگی های کلیدی آن.

قفل‌های میل‌گاردان مکانیسم‌هایی هستند که برای حفظ سرعت زاویه‌ای ثابت در هنگام انتقال نیرو استفاده می شوند. این قفل ها به انعطاف پذیری محورها متصل می شوند و انتقال نیرو را حتی در صورت تغییر زوایای بین محورها امکان پذیر می کنند. به دلیل آسیب جاده، دست اندازها و انعطاف پذیری میله های تعلیق، غیر معمول است که قفل گاردان کاملاً با حرکات چرخ ها هماهنگ باشد.

اجزای کامل قفل میل گاردن

قفل میل‌گاردان اجزا و قسمت های مختلفی دارد باید به بررسی تخصصی قسمت های مختلف میل گاردان خودرو بپردازید و ازلاعاتتان را در این زمینه بالا ببرید. اما می توان اجزای میل گاردن را تقسیم بندی کرد به:

  • مفصل قلاب: نوع رایج قفل گاردان، اتصال قلاب است که معمولاً به صورت جفت استفاده می‌شود. هنگامی که چرخه‌ای جلو رانده می شوند، استفاده از اتصال قلاب به فضای قابل توجهی نیاز دارد. در چنین مواردی از یک اتصال ویژه کوچکتر با سرعت ثابت استفاده می‌شود.
  • اتصال برای سرعت ثابت: این نوع اتصال به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که عضو متحرک دارای همان سرعت عضو محرک است و سرعت زاویه‌ای ثابتی را در طول انتقال نیرو حفظ می‌کند.
قفل‌های میل‌گاردان چیست؟

قفل‌های میل‌گاردان

صفرتا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن/ علل و علائم خرابی میل‌گاردان

گیربکس نیز مانند سایر اجزای خودرو ممکن است دچار نقص شود. هنگامی که گیربکس از کار می افتد، معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • ارتعاش و لرزش
    اگر در حین رانندگی متوجه لرزش های قابل توجهی از کف خودرو شدید، ممکن است نشان دهنده مشکل در محور محرک گاردان باشد. این معمولاً علامت اولیه است که هنگام از کار افتادن میل مشاهده می‌شود. ارتعاشات اغلب ناشی از فرسودگی بوش های میل لنگ است که مسئول کاهش لرزش در حین حرکت هستند. نادیده گرفتن این ارتعاشات می‌تواند منجر به آسیب به سایر اجزای موتور شود.
  • سر و صدا
    اگر در حین شتاب گیری یا در حالی که خودرو به سمت عقب حرکت می‌کند صدای تق تق می شنوید، نشان دهنده مشکل در میل محرک است. بازرسی سریع و کامل ضروری است.
  • صداهای بلند هنگام رانندگی
    گاهی اوقات ممکن است هنگام رانندگی صدای جیرجیر از کف ماشین بشنوید. این همچنین می‌تواند نشانه ای از معیوب بودن گیربکس باشد. این نشان می دهد که محور محرک ممکن است نامتعادل باشد یا قسمت های خاصی از آن فرسوده شده باشد.
  • مسائل مربوط به فرمان
    اگر در حین رانندگی چرخ ها به درستی نچرخند و با مقاومت مواجه شوند، احتمالاً مشکلی در میل لنگ وجود دارد. در چنین مواردی، لاستیک ها معمولاً در طول چرخش با مشکلاتی مواجه می شوند. در صورت لزوم، بررسی سریع و تعمیر میل محرک بسیار مهم است.

چهار شاخه میل‌گاردان کدامند؟

چهار شاخه اتصالات یونیورسال اجزایی هستند که در مرکز این قسمت قرار دارند و هدف آن‌ها انتقال گشتاور بین میل گیربکس و میل دیفرانسیل است. آن‌ها خود به عنوان اتصالات پیچشی عمل می کنند و به میل لنگ اجازه می دهند در طول حرکت بالا و پایین دیفرانسیل حرکت کند و نابرابری زاویه بین دو میل را جبران کند.

چه اجزایی چهار شاخه میل‌گاردان را تشکیل می دهند؟

چهار شاخه میل‌گاردان معمولاً از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  1. میل مرکزی: این بخش میانی میل‌گاردان است که به عنوان اتصال بین میل گیربکس و میل دیفرانسیل عمل می‌کند. معمولاً از فولاد ساخته می‌شود، میل مرکزی حاوی سوراخ هایی است که شاخه ها در آن وارد می شوند.
  2. شاخه ها: این چهار بخش هستند که در انتهای میل مرکزی قرار دارند و میل گیربکس و میل دیفرانسیل را به هم متصل می کنند. ساخته شده از فولاد با کیفیت بالا، شاخه ها مخروطی هستند تا حرکت چرخشی حول محور مرکزی امکان پذیر باشد.
  3. بلبرینگ: هر شاخه شامل یک یاتاقان در داخل خود است. این یاتاقان ها برای به حداقل رساندن اصطکاک و اطمینان از انتقال مناسب گشتاور با سایر یاتاقان ها به هم متصل می شوند.
  4. پایه ها: پایه ها به عنوان حامل و تکیه گاه محور مرکزی و یاتاقان ها عمل می کنند. معمولاً از فلزات بادوام ساخته شده‌اند و به صورت استراتژیک برای تضمین استحکام و پایداری میل محرک قرار می‌گیرند.
چه اجزایی چهار شاخه میل‌گاردان را تشکیل می دهند؟

اجزای چهار شاخه میل‌گاردان

سخن پایانی صفر تا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن

هدف از گردآوری این مقاله، صفر تا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن بود. توجه داشته باشید که اتصال کشوی میل‌گاردان تفاوت زاویه بین دو میل را جبران نمی‌کند. بلکه امکان جذب تغییرات طولی در میل‌گاردان را فراهم می‌کند. این عملکرد طول عمر را افزایش می دهد و عملکرد مناسب میل را تضمین می‌کند و از سیستم در برابر آسیب محافظت به عمل می آورد.

سوالات متداول صفر تا صد آشنایی با میل‌گاردان و انواع آن

1.اتصال کشویی میل‌گاردان چیست؟

مفصل لغزش به یک اتصال میانی اشاره دارد که معمولاً در محور عقب وسایل نقلیه استفاده می‌شود. این اتصال که در میل‌گاردان ادغام شده است، باعث می‌شود که طول این قطعه در حین حرکت عمودی دیفرانسیل تنظیم شود و اختلاف زاویه بین دو میل را جبران کند. در حالی که دیفرانسیل تحت حرکت عمودی قرار می گیرد، میل محرک تغییرات طولی را تجربه می‌کند و مفصل لغزنده میل محرک این تغییرات را تطبیق می دهد.

2.بخش های اصلی چهار شاخه میل‌گاردان چیست؟

میل مرکزی، بلبرینگ، شاخه ها

3.علائم خرابی میل‌گاردان؟

ارتعاش و لرزش، مشکلات فرمان، سرو صدا

4/5 - (3 امتیاز)

6 Comments

  1. حسین گفت:

    مرسی از اطلاعات خوبی که در مورد میل گاردان گذاشتید
    عالی بود

    • sarajfry20@gmail.com گفت:

      سلامت باشید
      امیدوارم اطلاعات لازم در زمینه میل گاردان به دردتون خورده باشد

  2. مصطفی گفت:

    سلام
    اگر کف ماشین دپار لرزش بشه یکی از نشانه های خرابی میل گاردان است؟

    • پشتیبان سایت گفت:

      سلام
      بله اگر کف ماشین دچار لرزش بشه می تونه یکی از نشانه های خرابی میل گاردان باشد

  3. رضا گفت:

    سلام
    میل گاردان در کدام قسمت خودرو قرار دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو