عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن

عیب یابی باتری

از موارد مهمی که در عملکرد سیستم برق خودرو مطرح است، عملکرد باتری در خودرو است. باتری خودرو باید عملکردی صحیح داشته باشد تا، در سیستم الکتریکی و برق خودرو، ناهنجاری ایجاد نشود. در این مقاله به عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن می پردازیم زیرا تشخیص اینکه باتری سالم است یا مشکل دارد؛ در برطرف کردن مشکلات برق خودرو موثر است. همراه ما باشید.

عیب یابی باتری خودرو

باتری ها در خودرو انواع مختلفی دارند که باید بر اساس نوع ان ها، عیب یابی صورت گردد. دو روش بررسی ظاهری و بررسی مقدار شارژ بودن از راه های بررسی باتری خودرو است. البته که با وسایل و ابزار تخصصی هم می توان عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن را مشخص نمود اما همیشه ابزار تخصصی در دسترس نیست. در ادامه از راه های عیب یابی خودرو بدون ابزار تخصصی بیشتر بدانیم.

1.ظاهر باتری خودرو

در بررسی ظاهری باتری خودرو می توان به عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن پی برد. باید باتری خشک و تمیز باشد. اگر روی باتری، کاملا خشک نباشد و رطوبت وجود داشته باشد، باتری درست کار نمی کند و احتمال برق دزدی هم پیش خواهد امد.

اگر روی بدنه باتری یا در قسمت بالای باتری، آثاری از شکستگی و ترک دیده شود، می تواند نشانه از خرابی باتری باشد. در این صورت زمان مناسب برای تعویض باتری می باشد. باد کردن بدنه باتری خودرو هم از نشانه های ظاهری در خرابی باتری است. شکل باتری از حالت مکعب به گرد تغییر می کند.

باد کردن باتری در اثر خرابی و مشکلات در صفحات و مدار شارژ به وجود می آید. باید عیب یابی سیستم شارژ هم انجام گیرد.

2.قطب های باتری

قطب های باتری تمیز هستند و هیچ گونه سولفاته ای در آن ها وجود ندارد. اگر روی باتری سولفاته وجود داشته باشد باعث می شود که عملکرد باتری در خودرو با مشکل باشد. اگر سولفاته روی باتری وجود داشته باشد باید پاک شود. معمولا باتری های استاندارد، سولفاته نمی شوند. باتری هایی که نگهداری زیادی داشته اند هم دچار سولفاته می شوند. با استفاده از ابزارهای مخصوص می توان سولفاته را از روی باتری خودرو پاک کرد.

بررسی قطب های باتری چگونه است؟

قطب های باتری

3.سطح الکترولیت باتری خودرو

از راه های پی بردن به عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن این است که، بررسی در سطح الکترولیت باتری خودرو داشت. دقت داشته باشید که الکترولیت باید بالاتر از سطح صفحات قرار گیرد.

باتری هایی که بدنه شفاف دارند، بررسی بت ها راحت تر است. ارتفاع الکترولیت را راحت می توان مشاهده نمود. باتری هایی که سطح بدنه ان ها روشن نیست را نمی توان راحت تشخیص داد و باید باتری را باز کرد و سطح الکترولیت را بررسی نمود. از چراغ قوه می توانید کمک بگیرید تا کار شما راحت تر انجام شود.

باتری هایی در بازار وجود دارند که به نام باتری های اتمی می شناسیم. این باتری ها دارای چشمی هستند که، اندازه گیری جرم حجمی را انجام می دهند. می توان با این چشمی ها، سطح الکترولیت باتری خودرو را بررسی نمود.

4.بررسی شارژ بودن باتری

در عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن باید از شارژ بودن باتری هم بدانیم. راه های زیادی وجود دارد تا شارژ بودن باتری را بررسی نمایید. می توان با استارت زدن،تستر باتری،هیدرومتر و ولتمتر ساده متوجه ان شد.

در استارت زدن خودرو خود می توانید متوجه ایراد در باتری خودرو شوید. اگر خیلی روان و بدون تاخیر خودرو شما استارت بخورد و روشن شود، باتری عملکرد خوبی دارد. البته که اینکه مدل استارت خوردن خودرو چگونه است به عوامل دیگر هم بستگی دارد.

بررسی ظاهری باتری خودرو

بررسی شارژ باتری خودرو

عملکرد باتری خودرو

برای عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن باید استارت خوردن خودرو را در نظر داشت. وقتی که خودرو استارت می خورد، باتری به مدار برق اتصال پیدا می کند. در نتیجه شروع به دشارژ شدن باتری می شود. در این حالت نیروی شیمیایی است که با الکترولیت که رابطی بین دو قطب مثبت و منفی است، به نیروی الکتریکی تبدیل می شود. در این حالت با انرژی حاصله، ماده فعالی که روی صفحات قرار دارد، به سولفات سرب تبدیل می شود. در این فرایند و تبدیل، مولکول های اکسیژن و هیدروژن هم آزاد می شود.

مولکول های ازاد شده به اب تبدیل می شوند و الکترون ها ازاد می شوند. با ایجاد تبادل الکترونی در صفحات مثبت و منفی، ولتاژ را در دو سر باتری ایجاد می کند.

عیب باتری خودرو

عملکرد باتری خودرو

انواع باتری خودرو

باتری‌های غیر سیلد یا باتری‌های اسیدی هستند که به عنوان باتری های حساس می شناسند. این نوع باتری ها باید مراقبت و دقت در نگهداری داشته باشند. در شرایط اقلیمی گرم و خشک، ماندگاری و کارایی بهتری هم دارند.

باتری‌های سیلد یا باتری‌های اتمی نوع دیگر از انواع باتری خودرو هستند. این باتری به FM معروف هستند و با این علامت اختصاری می شناسند. این باتری ها خیلی حساس نیستند و مراقبت خاص و ویژه ای هم ندارند. مقاومت این نوع باتری ها در برابر اورشارژ و شارژ زیاد و بیش از اندازه خوب است و در سطح بالایی است. تنها نقطه ضعف این نوع از باتری خودرو این است که دشارژ شدن عمیقی دارند.

سخن نهایی در مورد عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن

در این مطلب درباره عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن مطالبی کاربردی عنوان شد. امیدواریم مقاله پیش رو مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد.

سوالات متداول در مورد عملکرد باتری در خودرو و عیب یابی آن

1.چگونه متوجه شویم که ایراد از باتری خودرو است یا دینام؟

با دستگاه تست باتری خودرو می توان، عیب یابی باتری خودرو را انجام داده و متوجه خرابی شد. از مولتی متر هم می توان برای عیب یابی باتری خودرو استفاده نمود.

2.چگونه باتری در اثر ارزش خراب می شود؟

اگر باتری خودرو درست نصب نشود و لغزش داشته باشد، در اثر حرکت خراب می شود و از کار می افتد. طول عمر باتری کاهش پیدا می کند.

3.چگونه اب و هوای گرم باعث کاهش طول عمر باتری می شود؟

گرما باعث بشترشدن و افزایش سرعت واکنش شیمیایی در مواد می شود. پس می تواند مواد درون باتری هم در اثر گرما، سرعت واکنش بیشتری پیدا کند که نتیجه ان، کاهش طول عمر باتری می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

10 Comments

  1. زینب گفت:

    ممنون از مطالب جامع و خوبتون

  2. علی گفت:

    باتری هر چند وقت یکبار معمولا تعویض میشه؟

  3. علی گفت:

    شیشه ماشین من سخت بالا میاد. مشمل از باتری هست؟

  4. مائده گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    بنده باطری ماشینم باد کرده فقط و هنوز کار میکنه
    مشکلش چیه؟

  5. سیما یزدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    چجوری باعث طول عمر باتری خودرو خود شویم؟

  6. حسین گفت:

    سلام
    اگر باتری رطوبت داشته باشد، یکی از علائم خرابی باتری می تواند باشد؟

  7. محسن گفت:

    ماشین من گاهی موقع ها استارت نمیخوره و به سختی روشن میشود، امکان داره از خرابی باتری خودرو باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو