عیب های خودرو دوگانه سوز

خودرو دوگانه سوز

خودرو دو گانه سوز

خودرو دوگانه ‌سوز خودرویی است که از موتور چندگانه سوز که قادر به استفاده از دو نوع سوخت است استفاده می‌کند. در موتورهای درون ‌سوز یکی از این دو نوع سوخت بنزین یا گازوئیل است و دیگری سوخت جایگزینی چون گاز طبیعی فشرده (CNG)، گاز مایع (LPG) یا هیدروژن. این دو نوع سوخت در باک‌های جداگانه‌ای نگهداری می‌شوند و خودرو در هر زمان فقط با یکی از آن‌ها فعالیت می‌کند. در این خودروها تغییر از یک سوخت به سوخت دیگر به صورت دستی یا اتوماتیکی صورت میگیرد.

معایب خودرو دو گانه سوز

خودرو دو گانه سوز

در ادامه مقاله قصد داریم مزایا و فواید خودرو های دو گانه سوز که علت گرویدن تولید کنندگان به آن ها است را شرح دهیم. برای آشنایی با دوره های جامع آموزش مکانیک خودرو با ما همراه باشید.

مزایا خودرو دوگانه سوز

  1. صرفه اقتصادی

اصلی ‌ترین دلیلی که سبب می‌شود مردم و تولید کنندگان به سمت خودروهای دوگانه سوز بروند پایین بودن قیمت گاز در مقایسه با قیمت بنزین است. همچنین شما با یک باک کامل گاز مسافت بیشتری را نسبت به باک کامل بنزین طی خواهید کرد. این موضوع برای افرادی که روزانه مسافت زیادی را می پیمانند (مانند راننده تاکسی ها ) بسیار حیاتی و مهم است .

  1. آلودگی محیطی کمتر

یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوا به‌خصوص در کلان شهر‌ها خودروها هستند. کارشناسان بنزین بی ‌کیفیت را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران می‌دانند. استفاده از خودرو دوگانه سوز یکی از راه‌ حل‌ هایی است که به کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا می انجامد.

  1. کمک به اقتصاد کشور

یا این سوخت گازی فرآیند تولید ساده ‌تر و به ‌صرفه ‌تری نسبت ‌به بنزین دارد و در نتیجه تولیدش برای کشور ساده تر و کم هزینه تر است. لازم به ذکر است افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروهای دوگانه سوز سبب کاهش مصرف بنزین شده و این موضوع بهره‌مندی از بنزین در جایگاه‌ ها و ابعاد دیگر را به همراه دارد که این امر موجب کمک به اقتصاد می شود .

حال که فواید و مزایای خودروهای دوگانه سوز را شناختیم به سراغ معایب آن ها می رویم تا دست به انتخابی با آگاهی کامل بزنیم.

معایب خودرو دوگانه سوز

آموزش عیب یابی خودرو دوگانه سوز

معایب خودرو دوگانه سوز

  1. استهلاک بیشتر

خودرو های دوگانه سوز به دلیل آنکه به‌ طور همزمان از دو سوخت گاز فشرده و بنزین استفاده می‌کنند با گذشت زمان دچار استهلاک شده و توان آن ها کاهش می‌یابد. هنگامی که سوخت مصرفی خودرو عوض می ‌شود موتور دچار ریپ زدن بیش‌ از حد می شود که این امر عمر قطعات را به طرز مشخصی کاهش می دهد .

  1. عدم تامین انرژی کولر

یکی دیگر از عدم مزایا های این خودروها عدم توانایی آن ها در تامین انرژی موردنیاز کولر آنهاست. در واقع زمانی که از سوخت گاز استفاده می‌کنید نمی‌توانید از کولر خودرو به خوبی استفاده کنید و تهویه مطبوعی نیز در اتومبیل خود داشته باشید چراکه توان خودرو کم است.

  1. بالا بودن هزینه قطعات

کسانی که به ‌دنبال خرید خودروهای دوگانه سوز هستند باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که هزینه‌ های نگه‌ داری و تعویض قطعات در این خودروها نسبت ‌به خودروهای بنزین سوز بیشتر است.

  1. حجم کم فضای صندوق عقب

در این خودروها مخزن نگه ‌داری گاز در صندوق عقب قرار می‌گیرد و این موضوع موجب می‌شود که فضای صندوق عقب این خودروها به مراتب کمتر باشد از خودروهای دیگر.

  1. آسیب‌پذیری بالا در هنگام تصادفات رانندگی

پلیس راهور و سازمان استاندارد ایران کیفیت تولیدات دوگانه سوز کشورمان را چندان بالا ندانسته اند و آن‌ها را خطرناک توصیف می‌کنند همچنین نظز کارشناسان نیز همسو با نظر پلیس راهور است زیرا این خودروها از امنیت کافی برخوردار نیستند.

  1. هزینه بالای احداث ایستگاه‌ سوخت‌گیری

هرچند در تمامی نقاط کشور جایگاه‌های عرضه گاز به وفور یافت می‌شود اما تعداد این جایگاه ‌ها از جایگاه‌ های عرضه بنزین کمتر بوده و کسانی که خودرو دوگانه سوز دارند ناچار هستند مسافت زیادی را برای یافتن جایگاه سوخت طی کنند.

عیب یابی خودرو دوگانه سوز

توجه به استانداردهای خودروهای دوگانه سوز بسیاز حائز اهمیت است زیرا بسیاری از حوادث و انفجارهای جبران‌ناپذیری که در هنگام سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز رخ می‌هد برای خودروهایی است که در محیط‌های غیراستاندارد دوگانه سوز شده و کنترل کیفی نهایی بر روی آن‌ها صورت نپذیرفته است.

مشکلات رایج در این خودروها با توجه به اینکه از کارخانه دوگانه سوز هستند یا به وسیله مبدل‌هایی امکان استفاده از گاز در آن‌ها فراهم می‌شود، متفاوت است. حال به سراغ عیب یابی خودروهای دو گانه سوز می رویم و برای آن ها راهکار ارائه میدهیم.

  • ساییده شدن سیت و سوپاپ

فشار، دما و انتقال حرارت زیاد در کنار خشک بودن گاز می‌تواند به سوپاپ‌ها آسیب وارد کند و اگر در کنار آن آب‌‌بندی موتور نیز به موقع انجام نشود آسیب وارده می‌تواند شدیدتر نیز باشد.

راهکار

برای رفع این مشکل یک قطعه برای انجام عملیات حرارتی روی سر سیلندر اضافه می‌شود و برای اینکه حرارت کمتری به آن منتقل شود، از جنس‌های سخت‌تری در سیت استفاده می‌شود. برای رفع مشکلات مربوط به سوپاپ با گاز خشک نیز می‌توان از یک سامانه هیدرولیکی با قابلیت حرکت در سوپاپ استفاده نمود.

  • سوختگی واشر سرسیلندر

واشر سرلیندر این خودرو ها وظیفه آب‌بندی بلوک سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد و اگر آسیبی به آن وارد شود می‌تواند منجر به کاهش توان موتور و یا خرابی آن شود. بیشترین علت آسیب به این واشر در خودروهای دوگانه سوز به دلیل حرارتی است که به آن منتقل می‌شود و امکان سوختگی آن را فراهم می‌کند.

سوختگی واشر سرسیلندر خودرو دوگانه سوز

سوختگی واشر سرسیلندر

راهکار

از آنجایی که نمی‌توان میزان دمای احتراق را کم کرد، برای رفع این مشکل باید راهی پیدا کرد تا حرارت کمتری به سرسیلندر منتقل شود. می‌توان سرسیلندر و سیستم خنک کاری خودرو را تقویت نمود یا توان سیستم برای دفع حرارت را افزایش داد. به این منظور باید مجاری آب موجود در سرسیلندر طوری باشند که حرارت اضافی را جذب و مانع از گرم شدن و سوختن سرسیلندر شوند.انجام این عمل به نسبت ساده است و پیچیدگی آنچنانی ندارد.

  • خورده شدن سرسیلندر

احتمال خوردگی سرسیلندر در اثر حرارت زیادی که در ماشین وجود دارد بسیار زیاد است و این مورد هم یکی دیگر از آسیب های احتمالی است .

راهکار

راه حلی که کارشناسان خودرو برای این موضوع ارائه می‌دهند، استفاده از ضد یخ با مواد پایه آلی است.

  • خرابی سنسور اکسیژن

این موضوع که گاهی توسط دستگاه‌های عیب‌یاب هم نشان داده نمی‌شود، می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در خودروی دوگانه سوز شود. عواملی مثل ریپ زدن موتور، گاز نخوردن موتور و افت کردن آن در دور آرام و … .

راهکار

قبل از هر کاری با بروز این مشکلات باید کانکتور مرتبط با سنسور اکسیژن را جدا نمود و اگر در این حالت ماشین گاز بخورد و افت دور موتور برطرف شود، یعنی نیاز به تعویض این قطعه است.

در این مقاله قصد داریم در مورد سازنده دستگاه کارخانه اسفالت  صحبت کنیم

سخن آخر

در مقاله فوق ابتدا به سراغ شناخت خودروهای دو گانه سوز رفتیم و سپس مزایا و عدم مزایای آن ها را بررسی کردیم . در انتها به شایع ترین مشکلات خودرو های دوگانه سوز پرداختیم و برای هرکدام راهکار ارائه  دادیم. امیدواریم مقاله فوق برای شما خواننده گرامی مفید بوده باشد.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو