آنچه در این مطلب خواهید خواند
اتومبیل های امروزی چه رادیاتوری و یا انژکتوری، دارای سنسور هستند. تعبیه این سنسورها در خودروها سبب شده تا رانندگان بتوانند از وضعیت قسمت های مختلف خودرو به خوبی آگاهی داشته باشند. جایگاه این سنسورها در انواع خودروها، می تواند متفاوت باشد و نقش های متفاوتی را ایفا می کنند.
جهت آشنایی بیشتر شما با این موضوع، در ادامه به معرفی انواع سنسور برق خودرو می پردازیم. با ما همراه باشید.
حسگر یا سنسور ابزاری است که به محرک هایی که فیزیکی اند، پاسخ می دهد و هر نوع تحریکی از سوی آنها را دریافت، به سیگنال الکتریکی که قابل اندازه گیری باشد تبدیل و به شکل خروجی ارائه می کند. این سنسورها به عملگرها متصل اند و ضمن اطلاع رسانی به راننده، برای عملگرهای مختلف دستوراتی را صادر می کنند.
سنسورها معمولا:
هستند. منبع دریافت اطلاعات سنسور در خودروهای انژکتوری با رادیاتوری، متفاوت است. بهتر است بدانید تنوع سنسورها در اتومبیل های انژکتوری به نسبت رادیاتوری بیشتر است. سنسورها قادرند به ارائه گزارش از نقایص، مشکلات و خرابی قسمت های مختلف ماشین بپردازند تا راننده به دنبال رفع آنها برآید. در ادامه به معرفی انواع سنسور برق خودرو می پردازیم.
با وجود سنسورهای مختلف، راننده با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به رانندگی می پردازد. سنسورها انواع مختلفی دارند. همچنین وظایف و نقش های متفاوتی را در خودرو بر عهده داشته و به ویژه جهت ایمنی و تسهیلات الکترونیک در اتومبیل ها مورد استفاده اند. در ادامه به معرفی انواع سنسور برق خودرو می پردازیم که شامل:
جهت معرفی انواع سنسور برق خودرو باید بگوییم سنسور مف، یکی از این انواع است. سنسور مف، قادر است مقدار چگالی هوای دریافت شده توسط موتور خودرو را اندازه گیری کند و این اطمینان را برای راننده به همراه آورد که هوای کافی در موتور وجود دارد. اگر این سنسور خوب کار نکند، سبب بالاتر رفتن مصرف سوخت خودرو و یا متوقف شدن آن می شود.
چنانچه این سنسور خوب کار نکند یا خراب بشود، سبب خواهد شد تا ماشین استارت بخورد، اما روشن نشود. این سنسور به تشخیص دور موتور، تنظیم کردن دور آرام موتور و اعلام جرقه و نقطه مرگ بالا (هنگام قرارگرفتن در برابر دو دندانه حذف شده فلایویل) کمک می کند.
به منظور معرفی انواع سنسور برق خودرو باید بدانید که سنسور دریچه گاز یکی از انواع سنسورهای خودرو است. این سنسور بر روی شیلنگ فشار قوی روغن هیدرولیک اتومبیل نصب شده و وظیفه آن این است که حرکت فرمان را راحت کند. بنابراین اطلاعاتی که فرمان برای حرکت نیاز دارد از پمپ هیدرولیک می گیرد و به فرمان می فرستد.
این سنسور می تواند دمای مایع یا آب موتور را به ECU گزارش نماید. در داخل این سنسور دو سنسور مقاومتی قرار گرفته که یکی به ارسال سیگنال به ECU می پردازد و دیگری پشت آمپر آب وصل شده است.
خودروهایی که فاقد MAP هستند، از این سنسور برخوردارند. اما سنسورهایی که MAP دارند، دو سنسور کنار هم را شامل می شوند. این سنسور، در حقیقت به عنوان نوعی ترمیستور قادر است، دمای هوایی که به موتور وارد می شود را اندازه بگیرد.
این سنسور قادر است مقدار اکسیژنی را که در لوله اگزوز هست، اندازه گیری کند و به راحتی به راننده نمایش دهد، سوخت در حال سوختن ضعیف یا خوب است. اگر خوب کار نکند سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.
سنسور ناک این اطمینان را ایجاد می کند که سوخت به خوبی در حال سوختن است و منفجر نمی گردد، چرا که انفجار سوخت می تواند سبب خراب شدن واشر سر سیلندر، شکسته شدن پیستون، حلقه ها و آسیب دیدن میل لنگ شود. این سنسور به ناک هم معروف است و در واقع ضربه را به برق تبدیل می نماید.
این سنسور سبب می شود موتور ماشین، در دور پایین موتور روشن بماند.
این سنسور به میل لنگ وصل شده و می تواند سرعت چرخیدن آن را کنترل نماید وظیفه اصلی این سنسور تنظیم مقدار تزریق سخت موتور و زمان آن است. این سنسور از باز ایستادن ناگهانی موتور خودرو از حرکت ممانعت به عمل می آورد.
این سنسور در کنار سوپاپ ورودی هوا واقع شده و قادر است چگالی هوای وارده به موتور را بسنجد.
این سنسور شرایط میل سوپاپ را اندازه می گیرد و آن را به ECU می فرستد. براساس ارسال این گزارش هاست که خودرو قادر به تعیین ترتیب سوخت در سیلندرها خواهد بود.
این سنسور به مدیریت انرژی در اتومبیل کمک شایان توجهی می کند، از این طریق که وضعیت باتری را به راننده اطلاع می دهد و قادر به اندازه گیری دما است. براساس دمایی که این سنسور اندازه می گیرد، ولتاژ و جریان شارژ را می تواند کنترل کند. سنسور باتری در برخی ماشین ها در ترمینال منفی و در برخی دیگر روی ترمینال مثبت باتری ماشین نصب می شود. گاهی نیز دیده شده که ماشین ها دو سنسور روی هر دو ترمینال دارند.
در این مطلب ما به معرفی انواع سنسور برق خودرو پرداختیم. هر یک از سنسورها وظایف متفاوتی و نقش ویژه ای را در اتومبیل های قدیمی و جدید بر عهده دارند، اما به طور کلی همگی به راننده کمک می کنند تا از وضعیت قسمت های مختلف خودرو خود مطلع باشد.
از این منظر بهتر است این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که در صورت خرابی هر نوع سنسور، بهتر است نسبت به رفع اختلال ایجاد شده اقدام نمایید تا هزینه های بیشتری جهت بروز حوادث گسترده تر نپردازید.
1.وظیفه سنسور فشار روغن در خودروها چیست؟
سنجش و اندازه گیری فشار روغن موتور، بر عهده این سنسور است. در صورت خرابی آن، چراغ روغن بی دلیل روشن شده و یا هنگام کاهش فشار روغن، روشن نخواهد شد.
2.سنسور زاویه پدال سنج، دقیقا چه کار می کند؟
این سنسور درون خودروهای جدید تعبیه شده و جهت اندازه گرفتن تغییر زاویه پدال گاز در خودرو توسط راننده به کار می رود. اطلاعاتی را به رایانه فرستاده، بعد ECU این اطلاعات را به دریچه گاز می فرستد تا بتواند هوایی که به موتور وارد می شود را زیاد و کم نماید.
3.سنسور عقب ماشین چگونه عمل می کند؟
سنسور دنده عقب ماشین، بر روی سپر خودروها معمولا نصب می گردد و به راننده کمک می کند در زمان دنده عقب گرفتن با اجسام مختلف، تصادف نداشته باشد.