معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن

انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن

برای معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن باید بگوییم که این محصولات را بر روی صندلی ماشین نصب می کنند. این نوع صندلی ها مخصوص کودکان زیر پنج سال بوده و برای نشستن آن ها در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات را بر روی صندلی عقب خودرو ها نصب کرده و مورد استفاده قرار می دهند. ما در این مقاله به معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن به صورت کامل توضیح می دهیم تا اطلاعات شما در این زمینه بالا برود و به راحتی بتوانید این صندلی را نصب کنید، با ما همراه باشید.

معرفی و انواع صندلی ایزوفیکس

اگر بخواهید با معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن آشنا شوید، خوب است بدانید که یکی از سیستم های ایمنی خودرو می باشد که این محصولات از نظر مکانیزم نصب به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • نمونه هایی که توسط کمربند ایمنی خودرو به صندلی متصل می شوند.
  • مدل هایی که با قلاب های ایزوفیکس به صندلی خودرو وصل می شوند.

نمونه هایی که توسط کمربند نصب می شوند، نسبت به نمونه های ایزوفیکس این صندلی ها ایمنی کم تری دارند. کمربند های ایمنی منعطف بوده و امکان جا به جایی کودک در آن ها بیش تر است. از طرفی پس از مدتی ممکن است شل شده و امکان پرتاب شدن کودک در دست انداز و یا تصادفات وجود دارد. از این رو استفاده از صندلی های ایزوفیکس می توانند ایمنی لازم را برقرار کرده و برای نشستن کودکان مناسب تر باشند. این نوع صندلی ها در هنگام نصب افراد را با چالش خاصی مواجه نکرده و به راحتی بر روی صندلی خودرو نصب می شوند.

کاربرد های صندلی ایزوفیکس

برای معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن، خوب است که با کاربرد ها و مزیت های صندلی ایزوفیکس نیز آشنا شویم. همان طور که پیش تر نیز گفتیم این نوع صندلی ها فرآيند نصب بسیار ساده ای داشته و به سرعت بر روی صندلی عقب خودرو ها نصب می شوند. احتمال بروز خطا در هنگام نصب این نوع صندلی ها بسیار کم بوده و اکثر آن ها به راحتی و بدون هیچ مشکلی نصب می شوند.

این نوع صندلی ها اتصال بسیار محکمی بین خودرو و کارسیت برقرار کرده و در نتیجه ایمنی کودکان را تامین می کنند. این نوع صندلی ها از هر گونه ضربه و یا فشار اضافی بر روی کودک جلوگیری کرده و اجازه پرتاب شدن را به کودک نمی دهد. در شرایطی که راننده خودرو ترمز کرده و یا با شی خارجی برخورد کند، احتمال پرتاب شدن کودک وجود دارد. حال با استفاده از این صندلی ها می توان بروز این خطرات را به شدت کاهش داده و احتمال بروز آسیب در آن ها را بسیار کم تر کرد.

کاربرد های صندلی ایزوفیکس

معرفی کاربرد های صندلی ایزوفیکس

آشنایی با انواع صندلی ایزوفیکس

برای معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن باید بدانید که این نوع صندلی ها دارای انواع مختلفی هستند. این محصولات را با توجه به سن، قد و وزن کودکان تقسیم بندی کرده و در دسته های مختلفی قرار می دهند. مطابق با استاندارد های جهانی این محصولات به ۴ دسته ۰، ۱، ۲ و ۳ تقسیم بندی می کنند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند.

  • صندلی گروه ۰
    این نمونه از صندلی ها حداکثر تا سن ۱۵ ماهگی قابل استفاده هستند. این محصولات بر روی صندلی عقب خودرو نصب شده و نهایت وزنی که می توانند تحمل کنند، ۱۰ کیلوگرم است.
  • صندلی گروه ۱
    این نوع صندلی ها رو به عقب بوده و حداکثر برای کودکان ۴ ساله قابل استفاده است. این محصولات وزن های ۹ تا ۱۸ کیلوگرم را تحمل کرده و می توانند به خوبی در برابر ترمز های ناگهانی از کودکان محافظت کنند.
  • صندلی گروه ۲
    این نمونه از صندلی ها نسبت به نمونه های گروه ۱ بزرگ تر بوده و در ابعاد بیش تری تولید می شوند. کودکان ۴ تا ۶ سالی که حداکثر وزن آن ها بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم باشد می توانند از این محصول استفاده کنند.
  • صندلی گروه ۳
    آخرین گروه سنی که از این صندلی ها استفاده می کنند، کودکان ۶ تا ۱۰ ساله هستند. این افراد در شرایطی که وزنی بین ۲۲ تا ۳۶ کیلوگرم را داشته باشند می توانند از این صندلی ها استفاده کنند. این نوع صندلی ها رو به جلو بوده و به خوبی ایمنی کودکان را تامین می کنند.
آشنایی با انواع صندلی ایزوفیکس

انواع صندلی ایزوفیکس

نحوه نصب صندلی ایزوفیکس

حال که تمایل دارید با معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن به طور کامل آشنا شوید، باید بدانید که نصب این صندلی ها شامل مراحل مختلفی می باشد.

  • ابتدا باید حلقه ایزوفیکس خودرو را پیدا کنید. این حلقه بین تشک نشیمن و پشتی صندلی خودرو قرار گرفته است.
  • حال باید قلاب های ایزوفیکس کارسیت را در مقابل حلقه های مخصوص خودرو قرار دهید.
  • اگر کارسیت مورد نظر از قسمت بالا نیز قلاب اتصال دارد، آن را پیدا کرده و در دسترس قرار دهید.
  • حال باید قلاب ها را به حلقه ها متصل کنید. در شرایطی که اتصال به درستی انجام گرفته باشد، نشان گر صندلی به رنگ سبز در می آيد.
  • حال باید ارتفاع پایه نگهدارنده را تنظیم کنید تا پایه دقیقا بر روی کف اتومبیل قرار بگیرد.
  • اگر صندلی مورد نظر شما دارای قلاب از بالا است، باید محل اتصال آن را در خودرو پیدا کرده و قلاب را به آن متصل کنید.
نحوه نصب صندلی ایزوفیکس

نصب صندلی ایزوفیکس

اطمینان از نحوه صحیح بستن صندلی ایزوفیکس

حال که به معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن پرداختیم، خوب است بدانید که پس از اتمام فرآیند نصب باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.

  • بررسی بند های مهار

قبل از آن که بخواهید از آن استفاده کرده و کودک را سوار کنید، باید این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهید. دقت داشته باشید که بند های مهار نباید بیش از اندازه سفت باشند که کودک اذیت شود و همچنین نباید زیاد شل باشند که ایمنی کودک را به خطر بیندازند. پس از آن که کودک را در جای مخصوص خود قرار دادید، باید دقت کنید که بند ها باید کاملا صاف و کشیده باشند و هیچ گونه تاب خوردگی در آن ها مشاهده نشود.

  • توجه به گیره کمربند

از دیگر مواردی که بعد از نصب این صندلی ها باید به آن توجه داشته باشید، گیره کمربند می باشد. اگر حس می کنید بعد از اتمام فرآيند نصب، صندلی بیش از ۲ تا ۳ سانتی متر تکان می خورد، بهتر است که با استفاده از این گیره های مخصوص آن ها را محکم کنید.

  • ثابت کردن جای کودک

برای آن که کودک بتواند در جای خود ثابت بماند باید از محافظ سر و گردن برای نگهداری و محافظت بیش تر کودک استفاده کنید.

  • تنظیم نشانگر سطح

بهتر است که این نوع صندلی ها در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه قرار دهید تا کودک در بهترین حالت ممکن قرار بگیرد.

  • بررسی مجدد تمامی موارد

اگر همه موارد را چک کردید، بعد از آن که کودک را بر روی این صندلی ها قرار دادید، بهتر است که یک بار دیگر همه موارد را مورد بررسی قرار داده و چک کنید.

اطمینان از نحوه صحیح بستن صندلی ایزوفیکس

بررسی اطمینان از نحوه صحیح بستن صندلی ایزوفیکس

کلام آخر در مورد انواع و نصب صندلی ایزوفیکس

برای معرفی انواع صندلی ایزوفیکس و چگونگی نصب آن باید بدانید که این نوع صندلی ها دارای انواع مختلفی هستند. این محصولات را با توجه به گروه های سنی کودکان دسته بندی کرده و مورد استفاده قرار می دهند. نحوه نصب همه آن ها تقریبا مشابه یکدیگر بوده و به راحتی بر روی صندلی خودرو ها نصب می شوند. این نوع صندلی ها که بر روی صندلی عقب اتومبیل ها قابل نصب هستند می توانند سر و گردن کودک را در بهترین حالت ممکن قرار داده و به خوبی ایمنی کودکان را در برابر ترمز های ناگهانی تامین کند.

سوالات متداول در مورد انواع و نصب صندلی ایزوفیکس

  1. آیا ماشین های ایرانی نیز ایزوفیکس دارند؟
    بله، امروزه بسیاری از ماشین ها شامل دنا،‌ تیبا صندوق دار و هاچ بک، تارا، ساینا، سورن پلاس، شاهین و … به این امکانات مجهز هستند.
  2. آیا همه افراد می توانند صندلی ایزوفیکس را بر روی صندلی خودرو نصب کنند یا این کار باید توسط افراد متخصص انجام گیرد؟
    همه افراد می توانند این نوع صندلی ها را نصب کنند، فقط کافیست که به همه نکات گفته شده در هنگام نصب توجه کنند.
  3. منظور از ایزوفیکس دوبل چیست؟
    این نوع صندلی ها علاوه بر این که به صندلی عقب متصل می شوند، به پشت صندلی جلو نیز متصل شده تا ایمنی کودک افزایش یابد.
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو