آنچه در این مطلب خواهید خواند
یکی از بخش های ثابت خودروهای جدید ECU است. وظیفه آن کنترل عملگرهایی است که جایگزین سیستم های مکانیکی شده اند. از میان این سیستم های مکانیکی میتوان به مواردی مانند فن های الکتریکی و انژکتورها اشاره کرد. به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی این روزها بیشتر خودروها از فناوری الکترونیکی بهره می برند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع ECU های به کار رفته در خودرو بپردازیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید ادامه مطلب را از دست ندهید.
وجود ECU در موتورهای انژکتوری لازم است و جزء بخش های اصلی به شمار میرود. این بخش می تواند میزان سوختی که یک موتور برای ارائه بهترین عملکرد نیاز دارد را به طور دقیق تعیین کند. عموما برنامه های کامپیوتری میزان داده را بر اساس شتاب و سرعت خودرو دریافت می کنند. دستگاه نیز با در نظر گرفتن این داده ها مقدار مورد نیاز سوخت را تزریق می کند.
ECU خودرو بهترین زمان را برای ترکیب هوا و سوخت تعیین می کند. از آن گذشته برای مدیریت سیستم های گوناگون در خودرو مثل روشن کردن زنگ هشدار در زمان ایجاد اختلال و تنظیم عملکرد فن خنک کننده موتور وجود این بخش لازم است.
ECU های به کار رفته در خودرو دارای انواع مختلفی هستند که در این بخش از مطلب قصد داریم آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.
وظیفه ماژول کنترل موتور تنظیم عملکرد موتور خودرو است. فرایند تنظیم کردن عملکرد موتور دارای بخش های مختلفی است. این بخش ها شامل استارت، احتراق و تزریق سوخت و خنک سازی می شوند.
ماژول کنترل پیشرانه در جهت تنظیم عملکرد سیستم انتقال قدرت ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. این ماژول ممکن است در برخی از خودروها وجود داشته باشد و در بعضی دیگر نیز استفاده نشده باشد.
ماژولی که برای تنظیم الکتریسیته برای برف پاک کن ها، چراغ ها و بوق ها به کار می رود ماژول کنترل کننده بدنه خودرو است.
خودروهایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند از این ماژول استفاده می کنند. این ماژول در جهت تنظیم جا به جایی دنده با در نظر گرفتن دور موتور به کار می رود.
از این ماژول در خودروهای دارای سیستم AC Auto استفاده می شود. کنترل خودکار هوا با در نظر گرفتن هوای داخل و خارج کابین از وظایف مهم این ماژول است.
خودروهایی که با فناوری ترمز ABS کار می کنند دارای این ماژول هستند. برای تنظیم صحیح سیستم ترمز در جهت ممانعت از لیز خوردن یا قفل شدن چرخ ها در مواقعی که جاده ها لغزنده هستند وجود این ماژول لازم است. این ماژول در افزایش ایمنی خودرو نقش بسزایی دارد.
ماژول کنترل کیسه هوا در ایمنی خودرو نقش مهمی دارد. این ماژول موقع تصادف فعال می شود و مانع از آسیب رسیدن به سرنشینان خودرو می گردد.
زمانی که ECU های خودرو دچار مشکل می شوند با علائمی همراه خواهند بود که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.
اکثر خطاهای مربوط به ECU های خودرو با تنظیم مجدد آن ها رفع خواهند شد. این فرایند به وسیله دستگاهی به نام دیاگ انجام می شود. برای دسترسی پیدا کردن به این ECU ها از پورت هایی با نام ODB) On- Board- Diagnostic) استفاده می کنند. این پورت ها غالبا در بخش زیرین فرمان واقع شده اند.
با کمک دیاگ و پورت به سادگی میتوان به ECU ها دسترسی پیدا کرد. می توان در صورت نیاز اقدام به بازنشانی آن ها کرده و خطاهای ایجاد شده را حذف کرد. انجام این کار نیازمند تخصص در این زمینه است.
ECU های به کار رفته در خودروهای ایرانی بسیار متنوع هستند. برخی از آن ها را در ادامه به شما معرفی می کنیم.
در این مطلب به معرفی انواع ECU های به کار رفته در خودرو پرداختیم. به صورت کلی ECU ها تاثیر زیادی در بهینه سازی عملکرد موتور و افزایش کارایی آن دارند. از آن گذشته می توانند موارد مختلفی مانند زمان احتراق و فشار هوا را نیز کنترل کنند و نقش بسزایی در افزایش سرعت خودرو داشته باشند. این اجزاء الکترونیکی موجب ارتقاء تجربه رانندگی می شوند.