معرفی انواع ECU های به کار رفته در خودرو

معرفی کامل انواع ECU های به کار رفته در خودرو

یکی از بخش های ثابت خودروهای جدید ECU است. وظیفه آن کنترل عملگرهایی است که جایگزین سیستم های مکانیکی شده اند. از میان این سیستم های مکانیکی میتوان به مواردی مانند فن های الکتریکی و انژکتورها اشاره کرد. به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی این روزها بیشتر خودروها از فناوری الکترونیکی بهره می برند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع ECU های به کار رفته در خودرو بپردازیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید ادامه مطلب را از دست ندهید.

کاربرد ECU در خودروها

وجود ECU در موتورهای انژکتوری لازم است و جزء بخش های اصلی به شمار میرود. این بخش می تواند میزان سوختی که یک موتور برای ارائه بهترین عملکرد نیاز دارد را به طور دقیق تعیین کند. عموما برنامه های کامپیوتری میزان داده را بر اساس شتاب و سرعت خودرو دریافت می کنند. دستگاه نیز با در نظر گرفتن این داده ها مقدار مورد نیاز سوخت را تزریق می کند.

ECU خودرو بهترین زمان را برای ترکیب هوا و سوخت تعیین می کند. از آن گذشته برای مدیریت سیستم های گوناگون در خودرو مثل روشن کردن زنگ هشدار در زمان ایجاد اختلال و تنظیم عملکرد فن خنک کننده موتور وجود این بخش لازم است.

کاربرد ECU در خودروها

بررسی کاربرد ECU در خودروها

انواع ECU های استفاده شده در خودرو

ECU های به کار رفته در خودرو دارای انواع مختلفی هستند که در این بخش از مطلب قصد داریم آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  • ماژول کنترل موتور ECM (Engine control module)

وظیفه ماژول کنترل موتور تنظیم عملکرد موتور خودرو است. فرایند تنظیم کردن عملکرد موتور دارای بخش های مختلفی است. این بخش ها شامل استارت، احتراق و تزریق سوخت و خنک سازی می شوند.

  • ماژول کنترل پیشرانه PCM (Powertrain Control Module)

ماژول کنترل پیشرانه در جهت تنظیم عملکرد سیستم انتقال قدرت ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. این ماژول ممکن است در برخی از خودروها وجود داشته باشد و در بعضی دیگر نیز استفاده نشده باشد.

  • ماژول کنترل کننده بدنه خودرو BCM (Body Control Module)

ماژولی که برای تنظیم الکتریسیته برای برف پاک کن ها، چراغ ها و بوق ها به کار می رود ماژول کنترل کننده بدنه خودرو است.

  • ماژول کنترل گیربکس خودرو ( TCM (Transmission Control Module

خودروهایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند از این ماژول استفاده می کنند. این ماژول در جهت تنظیم جا به جایی دنده با در نظر گرفتن دور موتور به کار می رود.

  • ماژول کنترل HVAC (HVAC Control Module)

از این ماژول در خودروهای دارای سیستم AC Auto استفاده می شود. کنترل خودکار هوا با در نظر گرفتن هوای داخل و خارج کابین از وظایف مهم این ماژول است.

  • ماژول کنترل ABS (ABS Control Module)

خودروهایی که با فناوری ترمز ABS کار می کنند دارای این ماژول هستند. برای تنظیم صحیح سیستم ترمز در جهت ممانعت از لیز خوردن یا قفل شدن چرخ ها در مواقعی که جاده ها لغزنده هستند وجود این ماژول لازم است. این ماژول در افزایش ایمنی خودرو نقش بسزایی دارد.

  • ماژول کنترل کیسه هوا (Airbag Control Module)

ماژول کنترل کیسه هوا در ایمنی خودرو نقش مهمی دارد. این ماژول موقع تصادف فعال می شود و مانع از آسیب رسیدن به سرنشینان خودرو می گردد.

انواع ECU های استفاده شده در خودرو

بررسی انواع ECU های استفاده شده در خودرو

علائم خرابی ECU های خودرو

زمانی که ECU های خودرو دچار مشکل می شوند با علائمی همراه خواهند بود که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

  • افزایش مصرف سوخت
  • سخت استارت خوردن خودرو
  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • توقف خودرو به صورت ناگهانی
  • ریب زدن خودرو
  • کاهش یافتن قدرت موتور
  • کم شدن شتاب خودرو
  • خاموش شدن ناگهانی خودرو

رفع خطای ECU های خودرو

اکثر خطاهای مربوط به ECU های خودرو با تنظیم مجدد آن ها رفع خواهند شد. این فرایند به وسیله دستگاهی به نام دیاگ انجام می شود. برای دسترسی پیدا کردن به این ECU ها از پورت هایی با نام ODB) On- Board- Diagnostic) استفاده می کنند. این پورت ها غالبا در بخش زیرین فرمان واقع شده اند.
با کمک دیاگ و پورت به سادگی میتوان به ECU ها دسترسی پیدا کرد. می توان در صورت نیاز اقدام به بازنشانی آن ها کرده و خطاهای ایجاد شده را حذف کرد. انجام این کار نیازمند تخصص در این زمینه است.

مدل های مختلف ECU های به کار رفته در خودروهای ایرانی

ECU های به کار رفته در خودروهای ایرانی بسیار متنوع هستند. برخی از آن ها را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

  • ECU MM8P ( برای خودروهای سمند، پژو 405 و پژو پارس)
  • ECU 6LPB ( برای خودروی پژو 407)
  • ECU SL96 ( برای خودروهای پژو پارس، سمند، پیکان، پژو 405 و آردی)
  • ECU BOSCH MP5.2 ( برای خودروی زانتیا 2000)
  • ECU S2000-3F ( برای خودروی پژو 206 مالتی پلکس قدیمی)
  • ECU S2000-3E ( برای خودروی پژو 206 مالتی پلکس)
  • ECU S2000-SLC (برای خودروهای پژو پارس و پژو 405)
  • و ….
مدل های مختلف ECU های به کار رفته در خودروهای ایرانی

بررسی مدل های مختلف ECU های به کار رفته در خودروهای ایرانی

سخن آخر در مورد انواع ECU های به کار رفته در خودرو

در این مطلب به معرفی انواع ECU های به کار رفته در خودرو پرداختیم. به صورت کلی ECU ها تاثیر زیادی در بهینه سازی عملکرد موتور و افزایش کارایی آن دارند. از آن گذشته می توانند موارد مختلفی مانند زمان احتراق و فشار هوا را نیز کنترل کنند و نقش بسزایی در افزایش سرعت خودرو داشته باشند. این اجزاء الکترونیکی موجب ارتقاء تجربه رانندگی می شوند.

سوالات متداول در مورد انواع ECU های به کار رفته در خودرو

  1. خروجی‌ های ECU در کدام قسمت قابل مشاهده هستند؟
    بعضی از خروجی ‌های ECU در قسمت پشتی آمپر و در زمان روشن شدن برخی چراغ ‌ها قابل رویت هستند. روشن شدن این چراغ ها نشان دهنده این است که قسمتی از خودرو مشکل دارد.
  2. پردازش اطلاعات در ECU چیست؟
    بعد از اینکه اطلاعات مورد نیاز با کمک سنسورهای خودرو به ECU رسید این بخش به علت نرم افزاری که درون آن قرار دارد فرمان‌ های خروجی را مشخص می کند. این مسئله موجب می شود که پس از دریافت اطلاعات واحد کنترل الکترونیکی خودرو با توجه به آن ها و برنامه ریزی که دارد اقدام به پردازش این اطلاعات می کند. این فرایند باعث می شود که سیگنال های خروجی خوبی برای عملگرها ارسال شوند.
  3. منظور از مدیریت سوخت با ECU خودرو چیست؟
    منظور از مدیریت سوخت خودرو میزان پاشش سوخت به وسیله انژکتورها است. این فرایند به وسیله ECU کنترل و مدیریت می شود.
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو