معرفی ساختار و انواع رله الکترومکانیکی

دسته بندی انواع رله الکترومکانیکی

شاید بخواهید با ساختار رله الکترومکانیکی آشنا شوید. این قطعه یک وسیله الکترومکانیکی است که برای ایجاد جریان الکتریکی و یا قطع آن مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه مانند یک سوئیچ مکانیکی است که با یک سیگنال الکترونیکی خاموش و روشن می شود. عملکرد اصلی این قطعه ایجاد جریان و قطع آن با استفاده از سیگنال و بدون درگیری انسان است. ما در این مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد معرفی ساختار و انواع رله الکترومکانیکی صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

ساختار رله الکترومکانیکی

برای آشنایی با ساختار رله الکترومکانیکی باید بدانید که این قطعه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. مهم ترین اجزاء موجود در این قطعه شامل آرماتور متحرک، کنتاکت ها، یوک و فنر می باشد.

آموزش ویدئویی رله الکترومکانیکی

در حالت کلی سه شکل مختلف برای این رله ها می توان در نظر گرفت که عبارتند از:

1.رله مدل NO

این مدل از رله ها دارای پایه های ۸۵، ۸۶، ۳۰، ۸۷ می باشد. این رله در حالت نرمال مدار باز دارد و جریان از آن عبور نمی کند. این قطعه با دستور ما شروع به کار کردن می کند. به طور مثال زمانی که بخواهیم بوق بزنیم، با فشردن بوق توسط دست ما رله فعالیت خود را آغاز می کند.

2.رله NC

نوع دوم رله ها نیز با به پایه های ۸۵، ۸۶، ۳۰، ۸۷ مجهز هستند و در این رله ها پایه ۸۷ وسط قرار گرفته اند. از این نوع رله ها زمان هایی استفاده می شود که می خواهیم مدار وصل باشد اما وقتی ما کلید را فشار می دهید، مدار قطع شود. برای ساخت دزدگیر خودرو از این نوع رله ها استفاده می شود. با فشار دادن دکمه رله قطع شده و خودرو کار نمی کند.

3.رله ۵ فیش

این رله تلفیقی از دو رله NO و رله NC به دست آمده است. پایه های این رله شامل ۵ پایه مختلف ۸۵، ۸۶، ۳۰، ۸۷A و ۸۷ می شود. زمانی که رله تحریک می شود، مدار دور کند و دور تند را فراهم می کند.

کلام آخر برای ساختار رله الکترومکانیکی

برای آشنایی با ساختار رله الکترومکانیکی باید بدانید که این قطعه یک وسیله مهم در مدار ها به شمار می آید. برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی در مدار ها از این قطعه استفاده می کنند. این وسیله بدون نیاز به دخالت انسان و فقط با سیگنال های الکترونیکی فعالیت کرده و مدار ها را قطع و وصل می کند.

سوالات متداول برای ساختار رله الکترومکانیکی

  1. چگونه از سالم بودن رله ها مطمئن شویم؟

برای این کار می توانیم به دو پایه از رله جریان برق وصل کرده و دو پایه دیگر را با کمک مولتی متر کنترل کنید. اگر جریان از آن عبور داده شود، به معنی سالم بودن قطعه است.

  1. آرماتور متحرک در رله ها چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

این قطعه یک فلز ساده است که بر روی یک محور متعادل شده و برای قطع و وصل جریان مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. یوک چیست و در رله ها چه وظیفه ای دارد؟

این قطعه یک جزء فلزی کوچک است که برای نگهداری آرماتور در هنگام فعال شدن سیم پیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو