معرفی سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا (TU5)

بررسی سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا (TU5)

ما در این مقاله به صورت کامل در مورد معرفی سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا (TU5) صحبت می کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه بالا برود و بتوانید بیشتر با آن ها آشنا شوید، با ما همراه باشید.

واژه Dephia مخفف عبارت Determination Phasing Injection Aignition است. همانطور که میدانید یکی از مهم ترین وظایف ECU موتور این است که زمان پاشش انژکتورها را به طور دقیق تشخیص دهد. برای اینکه ECU بتواند فرایند ارسال دستور پاشش سوخت را انجام دهد باید به اطلاعات مربوط به موقعیت پیستون ها دسترسی داشته باشد. ECU این اطلاعات را از سنسور دور موتور به دست می آورد.

سیگنالی که در این پروسه استفاده می شود سیگنال منطقی است که آن را با نام PHASE  می شناسند. زمانی که ولتاژهای خروجی کویل ایجاد می شوند جرقه مشترکی نیز در سیلندرهای 1 و 4 ایجاد می گردد. لازم به ذکر است که در هنگام احتراق یکی از این سیلندرها در مرحله تخلیه و دیگری در مرحله تراکم خواهد بود.

برای این که اطلاعاتتان در زمینه سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا بالا برود، آموزشگاه فن خودرو کارورکس برای شما ویدئویی آماده کرده که با دیدن این ویدئو اطلاعاتتان در این زمینه بالا می رود. این ویدئو شامل:

آموزش ویدئویی سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا (TU5)

فشاری که در محفظه احتراق وجود دارد کاملا متفاوت است به همین دلیل ولتاژی که برای ایجاد قوس الکتریکی در مرحله تراکم لازم است بسیار بالا می باشد. ارسال این سیگنال به وسیله پایه 3 در برخی 5 کویل دوبل برای ECU صورت می گیرد. زمان دقیق عملیات پاشش سوخت برای سیلندری که در آغاز فاز تنفس می باشد توسط این اطلاعات در اختیار ECU قرار می گیرد.

کوئل خودروی رانا یا موتور TU5 با سیستم زیمنس

موتورهای TU5 فاقد سنسور میل سوپاپ هستند. با این وجود ممکن است در زمان دیاگ زدن این مسئله مشاهده شود که خطای مربوط به میل سوپاپ در سیستم وجود دارد. نکته مهم این است که  ECU های زیمنس تراکم سیکل سیلندر 1 را با این سنسور پیدا می کنند.

ECU استفاده شده در سیستم زیمنس برای موتور  TU5در واقع همان ECU به کار رفته در موتور پراید، تیبا و سمند است. ترفندی که شرکت ایران خودرو در سیستم  TU5برای میل سوپاپ استفاده کرده عدم مشخص کردن مکان آن می باشد. در واقع سیستم میل سوپاپ داخل قطعه کوئل قرار گرفته است.

لازم است بدانید که تمام کوئل های TU5 چهار پین هستند ولی کوئل سیستم زیمنس پنج پین  می باشد. پین پنجم پالس برگشت سیگنال سنسور میل سوپاپ را برای ECU ارائه می دهد تا بتواند سیکل سیلندر یک را پیدا کند.

سخن پایانی در مورد سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا (TU5)

برای اینکه ECU قادر باشد که پاشش ترتیبی هر سیلندر را به انجام برساند باید در مورد موقعیت سوپاپ‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشد. این موضوع باعث می شود که بتواند تشخیص دهد که کدامیک از سیلندرها در مرحله تراکم واقع شده اند و فرایند پاشش را برای همان سیلندر انجام دهد.

سوالات متداول در مورد سیستم دفیا در کوئل 206 و رانا (TU5)

1.اطلاعات مربوط به موقعیت سوپاپ‌ها از چه طریق به ECU می رسد؟

اطلاعات مربوط به موقعیت سوپاپ ها از طریق سنسور میل بادامک به ECU می رسد. ECU نیز اقدام به پردازش این اطلاعات کرده و بر اساس تحلیل آن ها فرمان مناسب را به عملگرها خواهد داد.

2.در چه صورت نیازی به استفاده از منطق دفیا برای تشخیص نوبت پاشش انژکتورها نیست؟

در مواقعی که خودرو از سنسور موقعیت میل سوپاپ برخوردار باشد دیگر نیازی به استفاده از منطق دفیا برای تشخیص نوبت پاشش انژکتورها نخواهد بود.

 

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو