آنچه در این مطلب خواهید خواند
بررسی نحوه کارکرد سیستم سرمایش و گرمایش خودرو، موضوعی است که در این مقاله به تحلیل آن می پردازیم. سیستم سرمایش خودرو امروزه بیش از پنجرههای جلوی خودرو برای کنترل دما در داخل اتومبیل مورد استفاده قرار میگیرد. این وظیفه اصلی به کولر خودرو سپرده شده است و دیگر به پایین دادن شیشه پنجرهها به عنوان گزینهای برای خنک کردن اتومبیل نمیپردازد.
در حقیقت، استفاده از این سیستم در اتومبیلهای امروزی دیگر به عنوان یک ویژگی لوکس محسوب نمیشود، بلکه تقریبا همه خودروهای مدرن این قابلیت را دارند و تفاوت اصلی در کیفیت و عملکرد آنها واقع میشود.
سیستم گرمایشی خودرو یکی از جزئیات حیاتی است که تأثیر مستقیمی بر راحتی و آرامش راننده و سرنشینان دارد. رانندگان در روزهای سرد زمستانی به دنبال راهحلهایی برای گرم کردن فضای داخلی خودرو خود هستند. آیا میدانید چگونه سیستم گرمایشی خودرو عمل میکند؟ و چرا بعضی از خودروها بخاریهای با عملکرد قدرتمندتری دارند، در حالی که برخی بخاریهای دیگر به کارایی ضعیفتری مجهز هستند؟
میتوان به عنوان مثال، از سیستم گرمایش و سرمایش با تکنولوژیهای پیشرفته، مصرف انرژی کمتر و استفاده از مواد با کیفیت بالا به منظور بهبود عملکرد در بخاری خودرو اشاره کرد. این تفاوتها به عوامل مختلفی از جمله تکنولوژی تولید، مصرف سوخت و کارایی موتورها برمیگردد.
سیستم سرمایش خودرو بر اساس تکنولوژی مشابهی که در یخچال و فریزرها به کار میرود، طراحی و ساخته شده است. این سیستم تنها در محیطهای بسته به صورت صحیح کار میکند.
به طور کلی، این سیستم از یک کمپرسور، کندانسور، سیر انبساط، دریافتکننده و اواپراتور تشکیل شده است. در سیستم سرمایش خودرو، یک مبرد از طریق کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و پس از عبور از کندانسور، خنک میشود. سپس به واسطه گذر هوا توسط اواپراتور، هوای خنک به داخل کابین میرسد. برای آشنایی بیشتر مقاله چرا کولر ماشین خنک نمی شود را مطالعه کنید .
استفاده از بخاری خودرو در فصول سرد سال از جمله نیازهای حیاتی است. راهکاری که در این فصول به راحتی امکان گرمایش فضای داخلی خودرو را فراهم میکند. مکانیزم تولید گرما در بخاری ماشین به وسیله موتور خودرو انجام میشود. این گرما از طریق آبی که در موتور خودرو جریان دارد، به منظور جلوگیری از افزایش حرارت موتور، تولید میشود.
به عبارت دیگر، در مقایسه با سیستم سرمایش خودرو، زمانی که بخاری فعال میشود، هیچ فشار اضافهای به موتور خودرو نمیآید. این به این معناست که با روشن کردن بخاری، خودروی شما مستقیماً تحت هیچ گونه استهلاک خاصی قرار نمیگیرد. آبی که در موتور در حال گردش است، گرما و حرارت موتور را جذب میکند و رادیاتور را داغ میکند.
این مطلب حائز اهمیت است که این آب همواره در مدار موتور در حال گردش است. بنابراین، میتوانید بخاری ماشین خود را بدون هیچگونه محدودیتی روشن کرده و از گرمای مناسب لذت ببرید.
به طور کلی، باد داغی که از بخاری خودرو دریافت میکنید، به واسطه یک دمنده تولید میشود که برای فعالیت خود از باتری خودرو بهره میبرد.
همانطور که در بخش قبلی بیان شد، آبی که در موتور خودرو گردش میکند، رادیاتور را داغ میکند. با داغ شدن دیوارههای رادیاتور خودرو، دما به شدت افزایش مییابد. زمانی که آمپر خودرو افزایش پیدا میکند، دیوارههای رادیاتور به شدت گرم میشوند.
حالا، زمانی که بخاری خودرو را روشن میکنید، دمنده از باتری ماشین انرژی میگیرد و فعال میشود. پس از روشن شدن دمنده، هوای داغی که در موتور و رادیاتور تولید شده است، به داخل فضای خودرو منتقل میشود. شما قادر به تنظیم درجه حرارت و شدت باد داغ برای بخاری خودرو خواهید بود.
حتماً بارها متوجه شدهاید که در فصل سرمای زمستان، اگر موتور خودروی شما سرد باشد و بلافاصله بخاری را روشن کنید، باد گرم دریافت نمیکنید. این امر ناشی از ضرورت گرم شدن موتور خودرو میباشد تا بخاری بتواند باد گرم را به داخل خودرو منتقل کند. علاوه بر این موضوع، عوامل دیگری نیز در فرآیند گرم شدن خودرو و عملکرد بخاری آن تأثیرگذار هستند.
یکی از عوامل اساسی این است که آب موتور به سرعت گرم شود. هر چه این گرمای آب به سرعت افزایش یابد، حرارت به صورت سریعتری به فضای داخل خودرو منتقل میشود.
جنس رادیاتور نیز یک عامل مهم در گرم شدن سریع هوای داخل موتور است. هر چه جنس فلز رادیاتور رسانایی حرارتی بیشتری داشته باشد، گرما و حرارت بیشتری تولید میشود.
نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که تا زمانی که آب درون موتور بهخوبی گرم نشود، حتی با وجود جنس خوب رادیاتور، گرمای بخاری به داخل خودرو منتقل نمیشود. در خودروهای قدیمیتر با سیستم کاربوراتور، حدود ۱۵ دقیقه زمان میبرد تا آب درون موتور بهخوبی گرم شود. اما اکنون با توجه به اینکه تمامی خودروها از سیستم انژکتور استفاده میکنند، این زمان به حدود ۳ دقیقه کاهش یافته است.
بنابراین، شما پس از ۳ دقیقه روشن کردن موتور خودرو، میتوانید از بخاری آن استفاده کنید. این کار اول ممکن است باد بخاری را کمی ملایمتر نشان دهد، اما هر چه موتور خودرو بیشتر کار کند، باد آن گرمتر خواهد شد.
حال که با قطعات و اجزای سیستم بخاری خودرو آشنا شدید، مناسب است تا بررسی کنیم چگونه هر یک از این اجزا به تولید هوای گرم در داخل خودرو کمک میکنند.
هنگامی که خودروی شما روشن میشود، آب داخل رادیاتور به وسیله واتر پمپ به داخل موتور خودرو جاری میشود. این آب به منظور جلوگیری از افزایش دما و حرارت در موتور، به داخل آن هدایت میشود. بنابراین، گردش آب در موتور خودرو به وسیله واتر پمپ انجام میشود.
در این مرحله، واتر پمپ از طریق یک لوله، آب را به ترموستات ارسال میکند. ترموستات وظیفه دارد آب را به دو کانال مجزا منتقل کند. این آب از یک طرف به رادیاتور وارد میشود و از طرف دیگر به سمت بخاری هدایت میشود. آبی که به رادیاتور وارد میشود، پس از خنک شدن مجدد به داخل موتور بازمیگردد و آبی که به سمت بخاری میرود، باعث گرم شدن فضای داخل کابین میشود. به عبارت دیگر، این آب، گرما و حرارت خود را به کابین خودرو منتقل میکند.
مهم است بدانید که برای استفاده از بخاری خودرو، هر دو رادیاتور باید مشغول به کار باشند. رادیاتور اصلی خودرو، که وظیفه خنک کردن موتور و کاهش دما را دارد، از هر قطعهای که در موتور خودرو کار میکند، گرما و حرارت زیادی تولید میکند. این گرما به وسیله رادیاتور اصلی خنثی میشود تا از آسیب به قطعات پلاستیکی و واشرهای خودرو جلوگیری شود.
رادیاتور دوم نیز رادیاتور بخاری است. زمانی که آب گرم از رادیاتور اصلی به آن هدایت میشود، وظیفه تولید گرما و باد گرم برای کابین خودرو را بر عهده دارد. آب گرم پس از عبور از ترموستات، وارد رادیاتور بخاری میشود و به وسیله حرارت موجود، این رادیاتور را گرم میکند.
پس از اینکه رادیاتور دوم گرم شد و گرما به خوبی جذب شد، فن دمنده شروع به فعالیت میکند و این گرما و حرارت را به داخل کابین خودرو منتقل میکند. مقاومت فن بخاری نقش مهمی در بهبود عملکرد بخاری ایفا میکند زیرا به خوبی از دیگر اجزا گرمای جذب شده را به کابین انتقال میدهد.
امروزه، سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی نحوه کارکرد سیستم سرمایش و گرمایش خودرو پرداختیم. همانطور که در بخشهای قبلی متوجه شدید، بخاری خودرو یک سیستم پیچیده نیست و عملکرد آن به واسطه کارکرد موتور خودرو است.
بخاری خودرو، هیچ هزینه استهلاکی برای شما به همراه ندارد و بدون نیاز به مصرف سوخت، کار میکند. توجه به نکاتی که برای عملکرد بهینه بخاری ماشین اشاره کردهایم، اهمیت دارد تا بتوانید بیشترین گرما را از بخاری ماشین خود دریافت کنید.