برق خودرو

همه چیز درباره باتری خودرو

باتری خودرو

باتری خودرو دومین عضو سیستم برق خودرو می باشد. در سیستم برق خودرو بعد از اینکه برق توسط تولید کننده برق (دینام خودرو) تولید می شود. این برق تولید شده توسط باتری خودرو یا همان ذخیره کننده برق خودرو ذخیره می شود. اگر بخواهیم تاریخچه باتری و ذخیره کردن انرژی الکتریکی را بررسی کنیم. باید بگوییم که خمره هایی از زمان تمدن سومر در مصر یافت شده است. در نتیجه قدمت باتری ها به تمدن باستان بشری بر می گردد. از وظایف باتری خودرو ، تامین نیروی مورد نیاز استارت و فراهم کردن انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو زمانی که نیاز خودرو بیش از مقدار تولید شده توسط دینام است.

انواع باتری خودرو

باتری های خودرو برند ها مختلفی دارند. اما تمام باتری های موجود در بازار به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • باتری های اتمی (غیرسیلد)
  • باتری های اسیدی (سیلد)

1.باتری های اتمی (غیر سیلد)

این نوع باطری‌ها از صفحات دارای سرب آنتیموان و کلسیم تشکیل شده‌است. یکی از نکات قابل توجه این نوع باتری‌ها  این است که به کمی نگهداری نیاز دارند و همچنین برای استفاده در آب و هوای گرم توصیه می‌شوند. امکان اضافه‌کردن آب در صورت نیاز، غیر قابل اندازه‌گیری غلظت آن با هیدرومتر و طول عمر بیشتر به‌خصوص در هوای گرم از مهم‌ترین ویژگی‌ها، مزایا و معایب باتری اتمی هستند.

باتری

باتری اتمی خودرو

ساختار باطری غیر سیلد:

در فرآیند ساخت باتری‌های اتمی، ابتدا تعدادی صفحه شارژ می‌شوند؛ سپس صفحات روی هم قرار گرفته و در قالب خاص باطری‌های غیر سیلد عرضه می‌شوند.

در سطح بیرونی این نوع از باتری خودرو، سه چراغ کوچک جهت نمایش وضعیت آن به رنگ سفید، قهوه‌ای و سبز قرار گرفته است:

  • رنگ سبز: باتری غیر سیلد، سالم و به‌صورت کامل شارژ شده است.
  • رنگ سفید: باطری ماشین معیوب است و به‌درستی کار نمی‌کند.
  • رنگ قهوه‌ای: باتری سالم، اما بدون شارژ است.

2.باتری های اسیدی (سیلد)

باطری‌های سیلد از صفحه سرب و کلسیم ساخته شده و در عین حال نیاز به هیچ مراقبتی ندارند. این نوع از باتری‌ها، مقاومت زیادی در برابر دشارژ شدن داشته و همچنین زمان کمی برای عمل شارژ نیاز دارند.باطری‌ اسیدی نسبت به نوع اتمی، زمان طولانی‌تری عمر می‌کنند. با این حال بسیار مراقب باشید که به‌صورت کامل شارژ خالی نکنند؛ زیرا در صورت دشارژ شدن، متریال آن معیوب شده و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

باتری

باتری اسیدی خودرو

هزینه کم، عمر طولانی، شارژ سریع، مقاومت بالا در برابر شارژ زیاد، عدم نیاز به مراقبت و درصد کم خرابی ترمینال‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های باتری‌های سیلد نسبت به نوع غیر سیلد است.

تفاوت باتری های اسیدی و باتری های اتمی

تفاوت اصلی این دو نوع اصلی باتری ها در ساختار آن ها می باشد. ساختار باتری های اسیدی به طوری می باشد که طول عمر بیشتری دارند و در شرایط مختلف آب و هوای مقاوم می باشد. باتری های اتمی در برابر دشارژ شدن به اندازه باتری های اسیدی مقاومت ندارد. به همین دلیل طول عمر باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی کمتر می باشد و به مراقبت بیشتری نیاز دارد تا دشارژ نشود.

دلایل خرابی باتری خودرو

تا اینجا با باتری خودرو و انواع آن آشنا شدیم. اما موضوعی که اکثر ما با آن درگیر هستیم. این است که باتری خودرو ما خراب می شود. در این بخش قرار است به دلایل خرابی باتری خودرو بپردازیم:

  • ریزش مواد صفحات

اصلی‌ترین دلیل خرابی باتری خودرو، ریزش مواد صفحات آن بر اثر تعدد دفعات شارژ و دشارژ است. دشارژ بیش از حد باطری، منجر به انبساط زیاد شده و گرمای حاصل از آن، باعث تولید رسوب می‌شود که در نتیجه فرآیند تخریب، سرعت پیدا می‌کند؛ همچنین شارژ بیش از حد آن، منجر به انقباض زیاد و خرابی سریع‌تر صفحات می‌شود.

باتری خودرو

ریزش مواد صفحات باتری

  • سولفاته شدن باتری

سولفاته‌شدن باتری نیز دلیل دیگری بر خرابی آن است؛ زمانی که این وسیله بیش از نصف سال در حالت دشارژ قرار گرفته و انبار شود، چگالی صفحات بالا رفته و قابلیت شارژ به مرور زمان در آن از بین می‌رود.

  • دمای بالای هوا

هوای گرم، نامناسب‌ترین دما برای باطری است؛ باید بدانید که رانندگی در همچین هوایی، متوسط طول عمر باتری را تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. (حتی اگر با کیفیت‌ترین محصول را خریداری کرده باشید)

راه های تشخیص خرابی باتری خودرو

دلایلی خرابی باتری خودرو را بررسی کردیم با شرکت در آموزشگاه برق خودرو می توانید با انواع باتری آشنا شوید و مشکلات آن ها را رفع کنید. حال باید بدانیم که باتری خراب چه نشانه هایی دارد. دوتا از اصلی ترین نشانه های خرابی باتری خودرو عبارت است از:

1. دیر روشن شدن خودرو

این اتفاق عموما در هوای سرد برای باتری خودرو اتفاق می افتد. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هوای سرد و پس از چندین ساعت خاموش بودن خودرو، ماشین دیرتر استارت می‌خورد. گرچه استارت نخوردن و یا دیرتر استارت خودرن خودرو دلایل متعددی دارد، اما اگر دلیل آن به ضعیف شدن باتری مربوط باشد، باید هرچه سریع‌تر به تعمیر و یا تعویض باتری اقدام کرد.

باتری خودرو

روشن نشدن خودرو

اگر خودرو در هوای سرد، پس از یکساعت خاموش بودن؛ دیرتر از معمول روشن شد و یا به طور کلی استارت نخورد؛ قطعا باتری دچار خرابی جدی شده باید تعویض شود.

2.نرسیدن برق به پشت آمپر

تشخیص خرابی خودرو از نبود برق پشت آمپر و یا مشکلاتی این چنینی سخت نیست، با این حال باید سریعا به تعمیرگاه خودرو بروید و ماشین را به طور کامل بررسی کنید. چرا که ممکن است خرابی باطری به سولفاته شدن و یا تاریخ انقضا آن مربوط باشد و در این شرایط باید حتما دینام خودرو نیز چک شود.

باتری خراب

نرسیدن برق به پشت آمپر

برای افزایش طول عمر باتری خودرو چه کار کنیم؟

بعد از مطالعه این مطلب قطعا به این سوال خواهید رسید که برای افزایش عمر باتری خودرو باید چه کار کنیم؟ در این بخش چند ترفند و راه حل برای شما بیان می کنیم:

  • حواستان به آب یا اسید باتری خودرو باشد!!!
  • از محافظ گرما برای منبع برق ماشین استفاده کنید.
  • در صورت شارژ کامل باطری، آن را در محل سرد نگهداری کنید.
  • پیش از استارت، تمام وسایل الکتریکی و چراغ‌ها را خاموش کنید.
  • اگر میزان شارژ باتری از ۸۰ درصد کمتر شد، آن را شارژ کنید.
  • برای نگهداری خودرو در زمستان (هوای سرد)؛ باتری را شارژ کامل کرده و موتور ماشین را گرم نگهدارید.
  • در تابستان (هوای گرم)؛ به‌صورت مرتب سطح الکترولیت و آب باطری خودرو را کنترل کنید تا در حد استاندارد باشند.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو