همه چیز درباره سیستم دید در شب خودرو

بررسی همه چیز درباره سیستم دید در شب خودرو

امروزه لوازم و تجهیزات ایمنی متفاوتی برای خودروها طراحی و ساخته شده است که از آن‌ها می‌توان به سیستم دید در شب خودرو، ایربگ، کمربندهای ایمنی و … اشاره داشت. در گذشته این سیستم ها بر روی خودروها تعبیه نشده بود اما امروزه به دلیل افزایش آمار تصادفات، مهندسان وسایلی را طراحی و آن را برای خودرو تعبیه کرده‌اند تا رانندگان و سرنشینان ایمنی کافی را داشته باشند.
یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز موجود در خودروها، نایت ویژن یا سیستم دید در شب خودرو می‌باشد که وجود آن امروزه به یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی بدل شده است. این تجهیز به منظور افزایش دید راننده در شب طراحی و ساخته شده است تا احتمال بروز حادثه و تصادف، به حداقل برسد. با توجه به اهمیت این موضوع، خودروسازان در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی در جهت بهبود دید راننده انجام داده‌اند. در این مطلب نیز قصد داریم تا همه چیز درباره سیستم دید در شب خودرو را بیان کنیم و شما را با این تجهیز بیشتر آشنا نماییم.

سیستم دید در شب خودرو

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، تجهیزات بسیاری در خصوص افزایش ایمنی ماشین‌ها و خودروها طراحی شده است که این موضوع توانسته ماشین‌هایی ایمن‌تر نسبت به گذشته را به وجود بیاورد. سیستم دید در شب خودرو یکی از آپشن‌های پیچیده و گران‌قیمت در خودروها به شمار می‌آید. این سیستم وظیقه دارد در زمانی که نور محیط کم است، تمامی موانع و قسمت‌های آن محیط اعم از موانع زنده و غیر زنده را تشخیص داده و در صورت وجود مانع آن را به راننده هشدار دهد. از آنجایی که دید راننده در محیط کم نور بسیار کم می‌شود، وجود این سیستم برای خودروها اهمیت بسزایی پیدا خواهد کرد.
سیستم دید در شب خودرو انواع و اقسام مختلفی دارد، اما با توجه به نوع آن می‌تواند بر روی نمایشگر ماشین یعنی مانیتور یا هدآپ دیسپلی (HUD) قرار داشته باشد. اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه این سیستم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، باید بیان کنیم که دید در شب خودرو برای اولین بار در سال 2000 بر روی کادیلاک دویل به تولید انبوه رسید و از آن زمان بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا این سیستم را بر روی ماشین‌های خود قرار دادند و امروزه نیز نسل‌ها و انواع جدیدی از آن وارد بازار شده است. نکته بسیار مهمی که در خصوص این سیستم خاص باید بدانید، این است که هنوز به صورت کاملا فراگیر بر روی خودروها نصب نمی‌شود و فقط بر روی ماشین‌های گران قیمت مانند مرسدس بنز، تویوتا، ب‌ام‌و، کادیلاک و آئودی می‌توان انواع آن را مشاهده کرد.

انواع تکنولوژی‌های سیستم دید در شب خودرو

همان گونه که اشاره کرده‌ایم، سیستم دید در شب خودرو، یک سیستم جدید و نوین است که در آن از دو نوع تکنولوژی کلی استفاده شده است. این تکنولوژی‌ها به شرح زیر خواهند بود:

  • تکنولوژی‌ حرارتی
    نمونه‌های حرارتی آنچنان که باید دقت عمل و وضوح لازم را ندارند. اما در بسیاری از خودروها از این تکنولوژی استفاده شده است. اولین شرکتی که از تکنولوژی حرارتی بهره برد، جنرال‌موتورز بود و پس از آن شرکت تویوتا برای خودروهای خود از این تکنولوژی حرارتی استفاده کرد البته در خودروهای لوکس خود یعنی لکسوس! با این حال لکسوس نیز نتوانست با دوربین نایت ویژن خود سروصدای چندانی به پا کند.
  • تکنولوژی تشخیص فوتون
    تکنولوژی تشخیص فوتون نیز در برخی از دید در شب ماشین‌های لوکس مانند بنز و بی ام و به کار برده شد. این شرکت‌ها سعی کردند سیستم دید در شب خودروهای خود را بهبود ببخشند و به همین دلیل از تکنولوژی تشخیص فوتون بهره بردند. به‌طوری که از سال ۲۰۰۶ دوربین‌های دید در شب در بسیاری خودروهای این دو کمپانی عرضه می‌شود. البته تکنولوژی‌های به‌کار گرفته شده برای این دوربین‌ها در هر یک از دو کمپانی متفاوت است. ب‌ام‌و برای برخی از خودروهای خود از تکنولوژی حرارتی و مرسدس بنز از مدل‌های تشخیص فوتون استفاده می‌کند.

انواع تکنولوژی‌های سیستم دید در شب خودرو

نکات بسیار مهم سیستم دید در شب خودرو

برای کار با سیستم دید در شب خودرو باید یک سری نکات را رعایت کنید که شامل:

  • تصاویر ارسال شده از سوی دوربین سیستم دید در شب خودرو کیفیت چندانی ندارند و معمولا شبیه به تصویر نگاتیو عکاسی هستند.
  • این تصاویر با تشخیص اجسام موجود در مسیر، ایمنی راننده و سرنشینان را تأمین می‌کنند.
  • با وجود سیستم دید در شب خودرو، ایمنی عابران و حیواناتی که در طول شب از مسیر عبور می‌کند نیز تامین خواهد شد.
  • کاربرد مهم دیگر این تکنولوژی افزایش ایمنی است.
  • البته برخی از دوربین‌های نایت ویژن قدرت تشخیص اجسام را ندارند و ممکن است امکان تمییز دادن بین یک حیوان مرده با یک تکه سنگ را برای راننده ایجاد نکنند.

نحوه عملکرد سیستم دید در شب خودرو و دوربین‌های آن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص سیستم دید در شب خودرو باید بدانید، این است که این سیستم‌های نایت ویژن ایجاد امکان رانندگی در مسیرهای کاملا تاریک و بدون چراغ در طول شب را برای رانندگان عزیز فراهم می‌آورد که این موضوع می‌تواند در حفظ امنیت راننده و سرنشینان اهمیت بسزایی داشته باشد. این سیستم خاص معمولا با استفاده از نکنولوژی مادون قرمز کار می‌کند و به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌توان حتی در تاریکی موانع و اجسام چند متر دورتر را نیز به راحتی تشخیص داد و رانندگی ایمنی داشت. به صورت کلی تصاویر سیستم دید در شب خودرو بر روی مانیتور مرکزی خودرو پخش خواهد شد و راننده با توجه به آن می‌تواند رانندگی آسانی در مسیر مورد نظر خود داشته باشد.
نحوه عملکرد دوربین های دید در شب خودرو بسیار جالب است. در واقع دوربین به ‌کار رفته در سیستم دید در شب یا همان دوربین نایت ویژن با استفاده از لنز‌های NVD سه رنگ اصلی را به یک رنگ (خاکستری) تبدیل خواهند کرد و سپس بر روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهند.

نحوه عملکرد سیستم دید در شب خودرو و دوربین‌های آن

 نکات عملکرد لنزهای NVD

اگر بخواهیم در خصوص عملکرد لنزهای NVD نکاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، باید اشاره نماییم که :

  • عملکرد لنزهای NVD به شکلی است که از طریق سه رنگ اصلی، روشنایی یا تاریکی را به نمایش می‌گذارد.
  • تصویری که از این لنز‌ها مشاهده می‌کنید، به شکلی است که اجسام و المان‌های مختلف بر اساس روشنایی که تولید می‌کنند از هم جدا می‌شوند.
  • با آنالیزی که توسط این لنزها انجام می‌شود هرچه رنگ‌دانه‌های یک جسم پررنگ‌تر باشد، تصویر منعکس شده توسط لنز‌های NVD برای راننده در نمایشگر خودرو، روشن‌تر است.

نور مادون قرمز در سیستم دید در شب خودروها

همان گونه که در بخش‌های قبل اشاره کرده‌ایم، در سیستم دید در شب خودرو، از نور مادون قرمز استفاده شده که علاوه بر نامرئی‌بودن می‌تواند موانع متحرک را از روی گرمای بدنشان تشخیص دهد. این سیستم با توجه به طول موجش در۳ بازه تقسیم بندی می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مادون قرمز نزدیک (NIR)
  • مادون قرمز متوسط (MIR)
  • مادون قرمز دور (FIR)

بعلاوه باید اشاره داشت که نور مادون قرمز در این سیستم‌ها در دو نوع فعال و غیرفعال به بازار ارائه خواهد شد.

مزایا و معایب سیستم دید در شب خودرو

شایان ذکر می‌باشد که سیستم دید در شب خودروها، از مزیت‌ها و معایب خاصی برخوردار است که در ادامه به شرح و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
از جمله مزایای دید در شب خودرو:

  • دید در شب خودرو ضعف بینایی انسان را در تاریکی و شب و نور کم جبران می‌کند.
  • به راننده این امکان را می‌دهد که با ایمنی بیشتر در تاریکی رانندگی کند.
  • فرصت برای واکنش‌های لازم را به راننده خواهد داد.

مزایا و معایب سیستم دید در شب خودرو

نواقص و معایب سیستم دید در شب خودرو

اما این تکنولوژی به دلیل تازه بودن در صنعت خودرو سازی، دارای نواقص و معایب متعددی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از معایب بزرگ سیستم دید در شب گران قیمت و یا مقرون به صرفه نبودن آن‌هاست.
  • تنها در خودروهای لوکس از آن استفاده شده است. (به دلیل قیمت بالا)
  • نقطه‌ضعف دیگر سیستم دید در شب خودرو، اشباع شدن تصویر به‌ واسطه نزدیک شدن اجسام یا افراد به دوربین است.
  • در صورت نزدیک شدن افراد به دوربین ممکن است صورت آنها به‌طور کامل روشن به نظر برسد که امکان تشخیص صورت را کاهش خواهد داد.
  • سطوح فلزی و شیشه‌ای نور مادون‌قرمز را به نحوی متفاوت از نور مرئی منعکس می‌کنند. این موضوع سبب می‌گردد که امکان دیدن اجسام پشت شیشه به شدت کم شود و یا اینکه پلاک خودروها بر اثر انعکاس امواج مادون‌قرمز به‌صورت کاملا روشن به‌نظر برسد.
  • برد واقعا مفید دوربین‌های دید در شب معمولا بیش از ۲۰۰ متر نیست و درصورتی‌ که محیط کاملا تاریک و باز باشد این برد کمتر نیز خواهد شد.
سخن پایانی سیستم دید در شب خودرو

در این مطلب سعی شد تا همه چیز درباره سیستم دید در شب خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما در این خصوص مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مجموعه ما مشورت فرمایید.

سوالات متداول سیستم دید در شب خودرو

  1. نحوه عملکرد نایت ویژن اکتیو به چه صورت است؟
    در نایت ویژن اکتیو، یک چراغ مخصوص مادون‌قرمز، پرتوی خاصی را به جاده و محیط اطراف می‌تاباند و بازتاب حاصل از این برخورد را توسط آشکارساز به‌ روی نمایشگر برمی‌گرداند.
  2. عملکرد سیستم نایت ویژن پسیو به چه صورت است؟
    در مدل‌های نایت ویژن پسیو، پروسه‌ی بازتاب از طریق یک منبع اینفرارد صورت نمی‌گیرد. بلکه با استفاده از روش نظامی دوربین‌های حرارتی اقدام به مشاهده‌ی جانداران و اجسام می‌کنند.
  3. سیستم دید در شب اکتیو چه مزیت‌هایی دارد؟
    کیفیت تصویر مناسب، نمایش دقیق اشیا بی‌جان، کارایی مناسب در هوای گرم و اندازه کوچک سنسورها
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو