برق خودرو

صفر تا صد دینام خودرو

دینام خودرو

دینام خودرو یکی از اجزای سیستم برق خودرو می باشد. سیستم برق خودرو از اجزا مختلفی تشکیل شده است که اولین جز از اجزای سیستم برق خودرو، تولید کننده برق خودرو می باشد. مولد برق خودرو وظیفه دارد نیروی مکانیکی را از موتور ماشین دریافت کند و آن را به نیروی الکتیریکی تبدیل می کند. فرآیند تبدیل نیروی مکانیکی به نیرو الکتریکی در دینام به این صورت انجام می شود که نیروی مکانیکی از موتور خودرو که به وسیله میلنگ از موتور خودرو خارج می شود توسط یک تسمه که همان تسمه دینام مولد برق (تسمه دینام) می باشد به یک آرمیچر که درون مولد برق خودرو قرار دارد منتقل می شود. آرمیچر موجود در مولد برق خودرو نیرو مکانیکی دریافتی را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند.

انواع دینام خودرو

به پیشرفت علم در ده سال گذشته نوع جدیدی از تولید کنند برق خودرو وارد بازار شده است که می توان تولید کننده های برق خودرو امروزی را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. دینام های ژنراتور

دینام ژنراتور در خودرو های قدیمی تر مورد استفاده قرار می گیرد البته هنوز اکثر خودرو های موجود در بازار با دینام ژنراتور کار می کنند. دینام ژنراتور نسخه قدیمی مولد های برق خودرو می باشند که به احتمال زیاد تا ده سال آینده دیگر خبری از آن ها در بازار لوازم یدکی خودرو نخواهد بود. دینام ژنارتور به صورت جریان مستقیم تولید برق می کند و بزرگترین عیب این نوع از دینام ها این است، زمانی که موتور خودرو در دور های پایین کار کند عملا شارژ و تولید برق صورت نمی گیرد. به خصوص زمانی که در ترافیک هستید به دلیل پایین بودن دور موتور خودرو دینام ژنراتور جوابگو شارژ باطری و برق مصرفی خودرو نمی باشد.

  1. دینام های آلترناتور

نسل جدید دینام ها دینام های آلترناتور می باشد. آلترناتور به معنای جریان متناوب می باشد. یعنی دینام خودرو برق تولید خود را به صورت جریان متناوب و مانند سیستم برق شهری تولید کرده و باطری خودرو منتقل میکند. امروزه خودرو های تولیدی تمام کارخانه های ماشین سازی از دینام های آلتراتور استفاده می کنند. زیرا دیگر عیب بزرگ دینام ژنراتور را ندارد و در دور های پایین موتور هم توانایی شارژ باطری و تامین برق مصرفی خودرو را دارد.

سیستم برق خودرو

دینام خودرو

البته این تقسیم بندی یک تقسیم بندی کلی برای انواع دینام ها می باشد برای آشنایی دقیق تر با انواع دینام ها می توانید در دوره آموزش برق خودرو مجتمع تخصصی آموزش فنون خودرو شرکت نمایید. در این دوره برنامه کاملی برای آموزش برق خودرو برای هنرجویان تنظیم شده است که در بهترین آموزشگاه برق خودرو برگزار می گردد.

تفاوت دینام ژنراتور و دینام آلترناتور

روش تامین و تولید برق در هر دو مدل یکسان می باشد یعنی بر اثر قطع خطوط قوای مغناطیسی جریان القائی بوجود می آید. به زبان ساده تر نیروی مکانیکی که وارد دینام می شود سیم پیچ درون دینام را  درون پوسته دینام که با آهن ربا پوشیده شده است می چرخاند و این چرخش باعث تولید جریان مغناطیسی القایی می شود.

اما تفاوت دینام ژنراتور و دینام آلترناتور را در نحوه قرار گیری آهن ربا های درون پوسته دینام می باشد. در دینام های ژنراتور آهن ربا ها به پوسته دینام پیچ شده اند و صابت قرار می گیرند اما در دینام های آلترناتور ها آهن ربا ها به صورت دوار حرکت میکنند و ایجاد جریان متناوب برق می کنند.

نشانه های خراب دینام خودرو

برای اینکه متوجه بشید دینام خودرو شما توان خود را از دست داده یا به اصطلاح خراب شده است نشانه های متعددی وجود دارد:

خرابی دینام

چراغ هشدار دینام

  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده دینام: امروزه در خودرو های موجود در بازار در صفحه کیلومتر چراغی برای دینام خودرو تعبیه شده است. زمانی که دینام خودرو شما کارایی مناسب نداشته باشد یا مشکلی برای دینام به وجود آمده باشد، چراغ هشدار دهنده دینام روشن می شود.
  • کم شدن نور چراغ های خودرو: از آنجایی که برق مصرفی چراغ های خودرو عمدتا توسط دینام خودرو تامین می شود اگر با کم شدن نور چراغ های خودرو خود مواجه شدید می توانید علت را در دینام خودرو خود پیدا کنید.
  • خوابیدن باتری: حتما برای شما پیش آمده است که در ابتدای روز برای روشن کردن خودرو خود به مشکل برخورد کرده اید. در اصطلاح می گویند باتر خودرو شما خوابیده است. خوابیدن باتری خودرو می تواند دو دلیل اصلی داشته باشد که به پایان رسیدن عمر باتری یکی از این دلایل می باشد. دلیل دیگر می تواند عملکرد نا مناسب دینام در شارژ کردن باتری باشد.
  • بوی سوختگی از موتور ماشین: بوی سوختگی از موتور ماشین م تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اگر بوی سوختگی با یکی از نشانه های بالا همراه باشد به احتمال زیاد این بوی سوختگی از دینام خودرو می باشد که به دلیل سوختگی بالشتک ها یا زغال های درون دینام خودرو شما می باشد.

علت های خرابی دینام خودرو

بعد از مشاهده نشانه های خرابی دینام بهتر است که علت خرابی و عملکرد نامناسب دینام خودرو خود را بدانید تا در مدت زمان کوتاه تری برای تعمیر دینام خودرو خود وقت بگذارید یا حتی میزان خسارت را ارزیابی کنید و بیشتر از توان دینام از دینام خودرو خود کار نکشید تا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید:

دینام

پارگی تسمه دینام

  • عملکرد نا مناسب تسمه دینام: عملکرد تسمه دینام می تواند به شل یا سفت بودن بیش از حد تسمه دینام بستگی داشته باشد. یعنی سفت یا شل بودن تسمه دینام می تواند در عملکرد دینام اختلال ایجاد کند. گاهی اوقات احتمال دارد پوسیدگی و در نتیجه پاریدگی تسمه دینام عملکرد دینام را مختل کند.
  • تمام شدن زغال دینام: زغال های درون دینام را می توان به عنوان یک کالای مصرفی در نظر گرفت. دلیل تمام شدن زغال می تواند حرارت بالای درون دینام یا کارکردن بیش از حد زغال ها باشد. در اکثر مواقع با تعویض زغال، دینام خودرو شما توان اولیه خود را به دست می آورد و دوباره می توانید از آن استفاده کنید.
  • خراب شدن آفتامات: آفتامات کنترل کننده جریان خروجی از دینام می باشد. خرابی آفتامات می تواند به دلیل نواسانات شدید در برق خودرو باشد که با تعویض آفتامات این مشکل برطرف می شود و دینام خودرو شما دوباره کارایی خود را به دست می آورد.
  • سوختن سیم پیچی دینام: سوختن سیم پیچی دینام به دلیل کار کردن طولانی و بیش از حد می باشد. برای تعمیر سیم پیچی دینام می توانید سیم پیچی را تعمیر کنید یا سیم پیچی را به طور کامل تعویض کنید.

چطور از خرابی دینام جلوگیری کنیم؟

برای اینکه طول عمر دینام خودروی خود را بالا ببریم باید به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر در خودرو خود از وسایل الکتریکی مانند سیستم صوت و یا چراغ های خاص استفاده می کنید که این وسایل میزان برق مصرفی زیادی از دینام می خواهند بهتر است از باتری با ظرفیت و مشخصات فنی مناب استفاده کنید. اکز از باتری معمولی یا نا مناسب نسبت به میزان مصرفی برق خودرو استفاده کنید، دینام خودرو مجبور می شود تمام مدت کار کند و این کارکرد طولانی می تواند طول عمر دینام خودرو شما را به شدت کاهش دهد.
خرابی دینام

خرابی دینام خودرو

  • استفاده از کولر در زمان توقف یا ترافیک به مدت زیاد می تواند دینام خودرو شما را ضعبف کند و در برخی مواقع سیم پیچی و یا زغال های دینام خودرو شما را بسوزاند. پس بهتر است به طور یکنواخت و در مدت طولانی در حالت توقف خودرو از کولر خودرو خود استفاده نشود.
  • زمانی که خودرو شما در حالت توقف است از وارد کردن فشار به موتور خودرو خودداری کنید. در اصطلاح زمان توقف خودرو از دادن گاز خلاصی و رساندن دور موتور به بالای 2000 دور دقیقه خودداری کرده زیرا این تغییر دور موتور در حالت توقف خودرو باعث فشار غیر متعارف به دینام خودرو می شود و دینام خودرو در طول زمان کارایی خود را از دست می دهد.
4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو